کد خبر 324
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

از ادعا تا واقعیت در تأمین برق فولادی‌ها

از ادعا تا واقعیت در تأمین برق فولادی‌ها

انجمن فولاد برای اینکه وعده وزیر نیرو درباره تامین بهتر برق صنایع فولاد محقق شود، درخواست کرده است که فعالیت شبانه کارخانجات زنجیره فولاد از ساعت ۲۳ تا ۹ صبح تا پایان تابستان بدون محدودیت تامین برق انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، وزارت نیرو مدعی است که امسال به‌دنبال مدیریت تامین برق مصرفی صنایع است و تولید در صنایع ادامه خواهد داشت. برهمین اساس نیز برنامه قطعی برق را در اختیار صنایع گذاشته و تلاش کرده تا این محدودیت‌ها به‌حداقل برسد و تولید در صنایع ادامه یابد. با این وجود فولادسازان کشور تاکید دارند، روند فعالیت در صنایعی همچون فولاد متفاوت است و نمی‌توان باتوجه به برق اختصاص یافته به صنایع، تولید را ادامه داد. فولادسازان کشور با اشاره به محدودیت‌های جدی و فراتر از انتظار برق خواستار تغییر شرایط شده‌اند. 

در این رابطه  انجمن‌ فولاد طی نامه‌ای به معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین در جلسه مشترک خود با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو عنوان کردند که برنامه ابلاغی وزارت نیرو برای محدودیت‌های مصرف برق واحدهای فولادی در موارد متعددی مصرف واقعی برق کارخانجات را مبنای اعمال محدودیت‌ها قرار نداده و اعداد موجود در این برنامه با مصرف واقعی برق شرکت‌ها مغایرت دارد.

انجمن فولاد استدلال کرده که «فارغ از دیماند خریداری‌شده هریک از شرکت‌ها، میزان محدودیت اعمال‌شده در تامین برق کارخانجات زنجیره فولاد، حتی از ۵۰ درصد میانگین برق مصرفی آنان نیز بیشتر است». این در حالی است که وزیر نیرو در جلسه خود با هیات‌مدیره این انجمن، وعده داده بود که حداکثر میزان اعمال محدودیت در تأمین برق مصرفی صنعت فولاد طی دوره ۳ ماهه محدودیت‌ها، ۳۰ درصد باشد.

انجمن فولاد در نامه خود همچنین گفته است مسائل فنی تولید فولاد در کوره‌های قوس‌الکتریکی، القایی و کوره‌بلند در برنامه محدودیت‌های برق وزارت نیرو باید مدنظر قرار گیرد و میانگین مصرف برق مجاز هر واحد فولادی در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز باید محاسبه شود و مدیریت آن براساس فناوری تولید هر کارخانه باید به واحدهای فولادی واگذار شود.

بدیهی است که با در نظر گرفتن مسائل فنی تولید فولاد در برنامه محدودیت‌ها، در ساعات اوج مصرف برق مطابق با اعلام قبلی ادارات برق منطقه‌ای، واحدهای تولیدکننده فولاد کشور نهایت همکاری با شبکه برق در رعایت سقف میانگین مصرف (کیلووات ساعت) را خواهند داشت.

انجمن فولاد خواستار برگزاری جلسه فوری برای ایجاد این توازن عادلانه در تامین برق کارخانجات زنجیره فولاد شده است و جدول بازنگری‌شده مصرف برق برای تعدادی از شرکت‌های فولادی که اعتراض آنان به انجمن واصل شده و در عین حال محدودیت‌های بیشتری را نسبت به بقیه واحدها برای آنان اعمال شده است، برای بررسی و انجام اقدامات مربوطه ارائه داده است.

سیدمهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت پیرو جلسه سه‌جانبه وزارت صمت، نیرو و انجمن فولاد، نامه کارشناسی انجمن فولاد برای تأمین بهتر برق شرکت‌های فولادی را به شرکت مدیریت شبکه برق ایران ارائه داده است. همکاری سه‌جانبه وزارت نیرو، صمت و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مسیر مناسبی است که می‌تواند باعث شود تا در شرایط اضطراری کمبود برق، تولید فولاد کشور با کمترین خسارات ممکن ادامه یابد.

پایان پیام/ف

کد خبر 324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =