کد خبر 337
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

نگاه به معاملات بورس فلزات داخلی و جهانی/ آیا رکود ادامه دارد؟

نگاه به معاملات بورس فلزات داخلی و جهانی/ آیا رکود ادامه دارد؟

تعادل جدید در بازارهای جهانی در شرایطی ایجاد شده که سیاست‌های اعلامی اقتصادی چین تلاش برای رشد اقتصادی را هویدا ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کاهش بهای فلزات صنعتی همچنان ادامه دارد و واهمه از رکود جهانی بر بازار کامودیتی‌ها سایه افکنده است.

بهای هر تن مس تا کمتر از ۷‌هزار و ۸۰۰ دلار افت نرخ داشته که کمترین میزان از ابتدای سال میلادی گذشته تاکنون است. سیاست‌های انقباضی پولی غرب برای مهار تورم، نگرانی‌ها از رکود را افزایش داده و بر نرخ باقی فلزات‌صنعتی نیز اثر گذاشته است.

بهای آلومینیوم، روز چهارشنبه گذشته در بورس فلزات لندن به ۲‌ هزار و ۴۰۰ دلار رسید که کمترین میزان خود از ابتدای سال ۲۰۲۲ بوده است.

همچنین ارزش نفت‌خام پس از یک‌دوره صعودی، به دلیل کاهش عرضه از سمت روسیه به دلیل جنگ این کشور با اوکراین، مدتی است که روندی نزولی را در پیش گرفته؛ به‌طوری که روز گذشته قیمت هر بشکه نفت‌خام در بورس آمریکا به ۱۰۲دلار رسید که کمترین میزان از ماه میلادی گذشته است.

افت نرخ مس تا ارقامی نزدیک به ۷‌ هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن یا نفت برنت به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نشان ‌می‌دهد که تعادل جدیدی در بازارهای جهانی در حال شکل‌گرفتن است که می‌تواند خود را از عواقب رکود تورمی جدا کند؛ اگرچه به ورطه رکود می‌غلتد.

در داخل کشور نیز، گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی از این است که از ۹۵ هزار و ۱۲۷ تن مقطع فولادی عرضه شده در بورس حدود ۶۶ هزار و ۸۵۸ تن مورد معامله قرار گرفت. از این مقدار ۵۷ هزار و ۹۶۱ تن میلگرد عرضه شده بود که حدود ۴/۲ درصد آن مورد معامله شد به طوری که نرخ نهایی آن ۱۵ هزار و ۳۳۲ تومان ثبت شد.

تعادل جدید در بازارهای جهانی در شرایطی ایجاد شده که سیاست‌های اعلامی اقتصادی چین تلاش برای رشد اقتصادی را هویدا ساخته است؛ اما نمی‌دانیم که این سیاست‌ها تا چه اندازه موثر خواهد بود؛ زیرا بازارهای کالایی خود را به این سیاست‌ها خوش‌بین نشان نداده‌اند.

از طرفی به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در پی افزایش رکود در غرب، کاهش تولید فولاد در چین و کاهش تقاضا به رکود اقتصاد جهانی منجر شده است که نتیجه آن کاهش تقاضا است؛ به همین جهت شاهد کاهش روزانه نرخ فولاد در بازار چین هستیم به طوری که قیمت آن تا حدود ۶۳۰ دلار در هر تن رسیده است که گویای کاهش بی‌سابقه نرخ آن از ماه نوامبر سال گذشته است.

در بازار داخلی هم با چالش‌های مختلفی از جمله مبحث تولید مواجه هستیم، براساس تجربه سال گذشته احتمال می‌رفت امسال نیز با آغاز فصل گرما، کمبود انرژی و قطعی برق صنایع فولادی را پیش‌رو داشته باشیم بنابراین انتظار می‌رفت میزان تولید در ماه‌های تیر و مرداد افزایش بیابد و بخش تقاضا نیز کمی جان بگیرد اما به دلیل مشکلات واحدهای تولیدی با کاهش تولید مواجه هستیم و اگر معاملاتی هم مشاهده می‌شود هیجانی و ناشی از جوسازی‌های منفی در بازار است، به نظر می‌رسد اوضاع بازار فولاد و آهن در این روزها حال چندان خوشی ندارد و این امر تنها به بازار داخلی اختصاص ندارد و بازار جهانی هم راکد است.
 
از طرف دیگر کاهش نرخ محصولات فولادی صادراتی به افت صادرات کشور منجر شده است که این امر خود عاملی برای کاهش میزان تولید فولاد در کشور منجر شده است.

با این اوصاف اگر در زمینه مسائل سیاسی از جمله احیای مذاکرات برجام اتفاق خاصی نیفتد، بازار ارز نوسان چندانی نداشته و قیمت دلار ثبات نسبی داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد بازار توانایی خروج از این رکود و سکون را داشته باشد، از طرفی هم همانطور که گفته شد اوضاع جهانی و داخلی معاملات فولاد هم چندان قابل ملاحظه نیست به همین دلیل تداوم و استمرار رکود در بازار آهن و فولاد محتمل‌ترین گزینه در روزهای پیش‌رو است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =