کد خبر 3390
۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

یک کارشناس صنعت فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز:

تولید فولاد تأثیر مستقیمی در زندگی مردم ندارد / خام‌فروشی بلای جان صنعت!

تولید فولاد تأثیر مستقیمی در زندگی مردم ندارد / خام‌فروشی بلای جان صنعت!

اینکه امروز ما در رتبه نهم دنیا و پیش از کشور آلمان قرار گرفته‌ایم قابل توجه است اما مهم‌تر از آن، این است که کسب این رتبه چه تأثیری در اقتصاد ما داشته است؟ آیا اثرات متغیرهای کلان مثل طلا، مس، فولاد و غیره تأثیری در زندگی روزمره مردم و سفره مردم خواهد داشت یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ انجمن جهانی فولاد گزارش داد که طی ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، ایران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن فولاد خام تولید کرده است که در مقایسه با تولید سال گذشته رشد ۲۷.۷ درصدی را رقم زده و با ارتقای یک پله‌ای به جایگاه نهم جهان دست یافته است.

بلای بی‌تدبیری

حسین امیری گنجه کارشناس حوزه صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، یکی از اساسی‌ترین راه‌های توسعه اقتصاد کشور را عدم وابستگی به اقتصاد نفتی دانست و افزود: با توجه به اینکه کشورمان از منابع خدادادی و سرمایه‌های طبیعی برخوردار است، ما به راحتی می‌توانستیم پیش از این از مواهب موجود بهره‌مند شویم اما با مدیریت ناصحیح و غیرعلمی، بسیاری از ظرفیت‌ها را از دست داده‌ایم.

این کارشناس صنعت فولاد در همین زمینه افزود: وضع عوارض صادرات و ابلاغیه‌های بدون پشتوانه، یکی از چالش‌های این روزهای صنعت فولاد است که سبب شده فرآیند صادرات به خوبی در مسیر خود قرار نگیرد.

معاون مالی اقتصادی مجتمع میلگرد سیرجان حدید، خام‌فروشی را بحرانی برای صنعت فولاد برشمرد و افزود: خام‌فروشی شمش هیچ آورده‌ای برای اقتصاد کشور نخواهد داشت. اینکه شمش را به کشورهای همسایه صادر کنیم و آنها تبدیل به میلگرد کنند و دوباره ما خریدار میلگرد آنها باشیم، فقط باعث می‌شود که کارخانه‌های تولید میلگرد کشورمان به تعطیلی کشیده شوند.

این کارشناس صنعت فولاد با اعلام آماری مشخص از صادرات شمش به کشورهای همسایه گفت: بر اساس این اطلاعات، روزانه 200 تریلی شمش از محور کرمان – بندرعباس به کشورهای دیگر صادر می‌شود و این یعنی یک کالای میانی بدون در نظر گرفتن منافع کارخانجات از کشور خارج می‌شود و نهایتاً کارخانه‌های داخلی را به ورشکستگی می‌کشاند.

خام‌فروشی با هر بهاء و بهانه‌ای قابل قبول نیست

وی افزود: خام‌فروشی با هر بهاء و بهانه‌ای در قواره صادرات قرار نمی‌گیرد. اینکه امروز ما در رتبه نهم دنیا و پیش از کشور آلمان قرار گرفته‌ایم قابل توجه است اما مهم‌تر از آن، این است که کسب این رتبه چه تأثیری در اقتصاد و مبادلات ارزی ما داشته است؟ آیا اثرات متغیرهای کلان مثل طلا، مس، فولاد و غیره تأثیری در زندگی روزمره مردم و سفره مردم خواهد داشت یا خیر؟ وضعیت صادرات رو به بهبودی است اما اثرات آن باید در زندگی مردم تأثیر مستقیمی داشته باشد.

امیری با بیان اینکه افزایش رتبه‌های و جایگاه‌های بین‌المللی چنانچه در اقتصاد مردم تأثیری نداشته باشد هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، افزود: امروز صنعت خودروسازی داخلی بدون عرضه خودرو در فضای رقابتی توانسته بازار داخل و حتی منطقه‌ای را بگیرد اما چه فایده دارد که تأمین‌کننده مواد اولیه، مشتری و غیره همه نسبت به محصول تولیدشده ناراضی‌اند. این رتبه‌بندی زمانی ارزش پیدا می‌کند که همه ذی‌نفعان بتوانند از آن سود ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر 3390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =