کد خبر 3415
۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

۱۷ سال تا اتمام ذخایر آهن

۱۷ سال تا اتمام ذخایر آهن

مدیرعامل شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین گفت: رشد نامتوازن بین ایجاد صنایع فولادی و اکتشاف سنگ آهن حاکی از آن است که ذخایر آهن موجود کشور تنها ۱۴ سال پس از افق ۱۴۰۴ جوابگوی نیاز این صنایع بوده و این مساله را می توان به عنوان نمونه ای از دلایل توجه ویژه به اکتشاف مواد معدنی دانست.

به گزارش آهن نیوز به نقل از صدا و سیما، عابدینی‌ مدیرعامل شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین افزود: کشور ایران از نظر حجم ذخیره اکتشافی در رده چهاردهم جهانی قرار دارد و از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: ایران دارای ۶۸ نوع از انواع مختلف مواد معدنی می‌باشد، اما میزان برداشت از همین بخش کمتر از ۹/۰ درصد بوده که این مقدار پایین اهمیت و لزوم برنامه ریزی مدون، دقیق و راهبردی به جهت رسیدن به اهداف و برنامه‌های بلند مدت کشور را نشان می‌دهد.

عابدینی تصریح‌کرد: رشد نامتوازن بین ایجاد صنایع فولادی و اکتشاف سنگ آهن حاکی از آن است که ذخایر آهن موجود کشور تنها ۱۴ سال پس از افق ۱۴۰۴ جوابگوی نیاز این صنایع بوده و این مساله را می توان به عنوان نمونه ای از دلایل توجه ویژه به اکتشاف مواد معدنی دانست.

وی بیان‌داشت: اکتشاف اولین حلقه زنجیره تولید صنعتی به حساب می آید اگر سرمایه گذاری در اکتشاف اصولی نباشد قطعا استخراج و استحصال و فرآوری ماده معدنی پرهزینه خواهد بود. برای اینکه مزیت رقابتی در زنجیره ارزش تضمین شود راهی جز سرمایه‌گذاری در اکتشاف وجود ندارد، سرمایه گذاری مناسب در اکتشاف هزینه تمام شده کالاهای صنعتی را کاهش می دهد.

وی ادامه‌داد: بر اساس برنامه های توسعه و سیاست های کلان اقتصادی کشور افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی بایستی افزایش یابد و این افزایش راهی جز اکتشاف ذخایر معدنی جدید نداشته که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین اظهار داشت: عدم تحقق این برنامه ها به چند عامل اساسی بستگی دارد که مختصرا می توان ذیلا به آنها اشاره نمود:

الف- سیاست گذاری

وی توضیح داد: سیاست های کلان کشور در خصوص معدنکاری که عمدتا مربوط به قوانین و ضوابط اخذ مجوزهای معدنی و مشکلاتی است که عملا در بخش حاکمیتی است که بایستی چالش های پیش رو در این بخش با نگاه ویژه به بهبود فضای کسب و کار شناسایی نمود و مشکلات را مرتفع کرد.

عابدینی گفت: این عامل متاسفانه به دلیل بروکراسی اداری در کشور زمان بر بوده و در بلند مدت قابل اصلاح می باشد. فعالیت های معدنی بویژه اکتشاف در ردیف فعالیت‌های پرریسک بوده که حمایت حاکمیت را با انجام سرمایه گذاری لازم و تهیه اطلاعات پایه ای اکتشافی می طلبد.

وی افزود: همچنین در بخش معدن تبدیل موضوع معدن به امری تجاری و نه تولیدی، وجود دلال بازی و عدم ارتباط موثر بین دانشگاه و معدن از دیگر مشکلات این بخش است.

مدیرعامل شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین خاطرنشان‌کرد: عدم تناسب نیازهای فنی و تکنیکال اکتشاف با سرفصل دروس تدریس شده در سیستم آموزش عالی و همچنین عدم تناسب تحقیقات دانشگاهی با نیاز واقعی کشور یکی از مشکلات اساسی حوزه اکتشاف است.

وی تاکید کرد: ارتباط بخش عملیات اکتشافی اعم از خصوصی و دولتی با مراکز تحقیقاتی و آموزشی عالی و توجه بیشتر این مراکز به حل مشکلات فنی و دانش بخش اکتشاف و سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه می تواند افق روشن را به روی اکتشاف کشور بگشاید.

ب- تجهیزات و امکانات

عابدینی در ادامه گفت: متاسفانه در کشور تمایل به اکتشافات سیستماتیک وجود نداشته و شرکت های معدنی تمایلی در زمینه کاهش ریسک اکتشاف با بکارگیری از تجهیزات پیشرفته و با انجام حفاری های تحت الارضی نشان نمی دهند، بطوریکه طبق آمار ارائه شده سازمان زمین شناسی کشور عمق متوسط اکتشاف در کشور در خوشبینانه ترین حالت بطور متوسط کمتر از ۳۰ متر می‌باشد؛ این در حالیست که بیش از ۹۰ درصد از ذخایر با ارزش فلزی دنیا در عمقی بیش از ۵۰ متر واقع شده اند.

وی اظهار داشت: همچنین عدم وجود آزمایشگاه های مجهز، عدم رعایت استاندارد های بین المللی، ضعف دانش اکتشاف در عناصر جدید و کمبود ماشین آلات حفاری، تحریم تجهیزات و ادوات پیشرفته ژئوفیزیکی، انحصار اطلاعات ژئوفیزیک هوابرد، عدم استفاده از روش های نوین و سریع ژئوفیزیک هوابرد مانند الکترومغناطیس از دیگر مشکلات این بخش می باشد.

مدیرعامل شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین بیان‌داشت: یکی از مشکلات مهم دیگر اکتشاف عدم وجود پایگاه ملی داده های زمین شناسی یکپارچه و به‌روز است؛ پایگاه داده ای که امکان دسترسی برای عموم وجود داشته باشد پایگاه داده های زمین شناسی که همه اطلاعات زمین شناسی اعم از نقشه‌های زمین‌شناسی اطلاعات ژئوفیزیک و ژئوشیمی در آن به روزرسانی شود، پایگاه ملی داداه های زمین شناسی هزینه‌های تمام شده عملیات اکتشاف را کاهش خواهد داد.

برنامه‌های شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین براساس استراتژی و اهداف تدوین شده

وی اظهار داشت: شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین برای تکمیل چرخه اکتشاف اعم از شناسایی-پی‌جوی- اکتشاف عمومی و تفضیلی و حفاری، در نظر دارد با استفاده از روش‌های نوین اکتشافی و تجهیزات پیشرفته داده برداری هوایی و زمینی و همچنین دانش نوین تجزیه و تحلیل و مدلسازی اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه عصبی اقدام نماید، همچنین با تجهیز بخش اکتشاف به وسایل پیشرفته داده برداری و بخش حفاری به ماشین آلات حفاری عمیق نسبت به سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی اقدام کند.

عابدینی خاطرنشان‌کرد: هلدینگ صدرتامین با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه معدن به ویژه معادن آهن-مس-طلا-نقره، سرب و روی، نیکل،کروم و عناصر نادر خاکی در نظر دارد با بهره گیری از متخصصین و تجهیزات گسترده اکتشافی و توسعه حفاری و با هدف بهینه سازی روش های اکتشافی و همچنین تعریف طرح های تحقیقاتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود کشور و با ارتباط گسترده با مراکز تحقیقات و آموزش عالی اقدام به اکتشاف سطحی و اکتشاف ژرف و حفاری عمیق کند.

وی گفت: لذا برای تحقق این امر مهم شرکت اکتشاف و حغاری را تاسیس و نسبت به خرید و را اندازی ۸ دستگاه حفاری پیشرفته اقدام کرده و در صدد توسعه ماشن الات حفاری و توسعه بخش اکتشاف با بهره گیری از نیروهای خبره و بکارگیری تجهیزات پیشرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 3415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =