کد خبر 3438
۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

یک تحلیلگر صنعت فولاد در حوزه بین الملل تشریح کرد:

کاهش ارزش پول ملی؛ فرصت سوزی یا فرصت طلبی در صنعت فولاد؟

کاهش ارزش پول ملی؛ فرصت سوزی یا فرصت طلبی در صنعت فولاد؟

یک تحلیلگر صنعت فولاد در حوزه بین الملل، معتقد است: با کاهش ارزش واحد پول ملی در یک کشور؛ ارزش کالاهای صادراتی نسبت به نرخ‌های جهانی کاهش یافته و افزایش نرخ ارز می تواند به سهم خود تاثیرات مثبتی در توسعه صادرات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، با افزایش نرخ ارز، اگرچه عرضه و تقاضا در زنجیره فولاد همچون روال گذشته در جریان است اما کارشناسان زنجیره فولاد پیش‌بینی کرده‌اند با افزایش نرخ ارز به زودی شاهد تبعات ناخوشایندی در این صنعت خواهیم بود اما یک کارشناس صنعت فولاد در حوزه بین‌الملل معتقد است جدا از بحث تورم، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی میتواند منجر به توسعه صادرات شود.

دکتر کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر صنعت فولاد در حوزه بین الملل ، به خبرنگار آهن نیوز گفت: طی ۲۰ سال گذشته، بسیاری از کشورهای پیشرو برای توسعه صادرات، اقدام به کاهش ارزش واحد پول ملی‌اشان کردند و ژاپن جزو اولین کشورهایی بود که با کاهش ارزش پول ملی در سال ۲۰۰۰ الی ۲۰۰۵ میلادی و در شرایطی که داشت آلمان را پشت سر می گذاشت  به دنبال کسب رتبه سوم اقتصاد دنیا بود.اگرچه بسیاری از کشورها علت این اقدام ژاپن را متوجه نشدند اما به عنوان الگویی برای بسیاری از کشورها در سال های اخیر مطرح شد.

وی ادامه داد: به شکلی که کشور چین برای این که در پله دوم اقتصاد جهان بایستد در همان محدوده سال ۲۰۰۸ و در زمان بحران جهانی برای توسعه صادراتش اقدام به کاهش ارزش پول ملی کرده که بارها نیز مورد اعتراض کشور آمریکا قرار گرفت در نتیجه می‌توان گفت با کاهش ارزش پول ملی کشور چین (یوان)، توسعه صادرات با علم به این که کالای چین نیز دچار کاهش ارزش شده بود افزایش یافت.

به گفته وی، این مطلب را نباید از نظر دور داشت که؛ کاهش ارزش پول ملی می‌تواند یک فرصت برای صادرات کشورمان محسوب شود اگرچه نوعی تهدید هم هست.

تولید سالانه فولاد در آمار ملاک است

وی در پاسخ به این که طی یک ماه گذشته به رتبه نهم تولید فولاد دست یافتیم، این موفقیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: این که طی یکماه گذشته به رتبه نهم رسیدیم ملاک نیست بلکه باید ملاک تولید فولاد به صورت سالانه مدنظر قرار گیرد و اگر امروز این اتفاق افتاده باید در نظر گرفت که بسیاری از کشورها درگیر سال جدید و ژانویه بوده‌اند و این دلیل محکمی است برای آن‌که کشورهای خاورمیانه بالاخص ایران و کشور چین در تولید فولاد یکه تاز شوند و تولید کشورها بالاخص اروپا کاهش یابد. این در حالی است که کشور چین از همین فرصت استفاده کرده و نه تنها در ژانویه کاهش تولید نداشته بلکه روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

طهرانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که صادرات فولاد در دستان بخش خصوصی است افزود: به نظر می‌رسد موفق شده‌ایم طی یکماه گذشته؛ در رقابت با سایر رقبا و تولیدکنندگان رتبه دار شویم.

انتهای پیام/

کد خبر 3438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =