کد خبر 3447
۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار دولت؟

 در اولین همایش توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر در صنایع کشور عنوان شد: تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند با توجه به محدودیت انرژی در کشور با دریافت نیازهای صنایع برای تامین برق از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و همرسانی با توانمندی‌های شرکت‌های فعال اقدام به تامبن برق بازوهای اقتصادی کشور کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، اولین همایش توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر در صنایع کشور توسط انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) و با همکاری شرکت‌های فعال و دانش‌بنیان در زمینه تولید و تامین تجهیزات، مشاوره مهندسی، و پیمانکاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر   در دو روز (۹و ۱۰) اسفندماه، به صورت آنلاین در حال برگزاری است. 

در این همایش مهدی شریف‌زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی به تشریح ابعاد آیین نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان پرداخته و بیان کرد: ایجاد مدل‌های مالی جدید جهت توسعه بازار انرژی‌های تجدید پذیر، توسعه صنایع دانش بنیان مرتبط، توسعه بازار و تولید برق پاک در محل مصرف از جمله اهداف کلان این قانون است.

شریف زاده به صنایعی که مشمول این قانون می‌شود اشاره کرده و گفت: صنایع با قدرت مصرف بیش از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند و این میزان باید با اتمام سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد همچنین، تعداد صنایع مشمول این قانون برابر با ۴ هزار و ۲۸۳ واحد صنعتی است که مجموع توان قراردادی آن برابر با ۲۷ هزار و ۵۷۷ مگاوات بوده و مجموع انرژی مصرفی صنایع برابر با ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت است.

گفتنی است قانون یاد شده پس از سه سال تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تعامل با مجالس دهم و یازدهم، در ابتدای سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسید و مصوب شد. قانونی که به دنبال رفع نقایص و مشکلات قانونی پیش روی کسب‌وکارهای دانش بنیان و خلاق بوده و به نوعی تضمین کننده ۲۰ سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است.

در ادامه این همایش در یک پنل تخصصی اقدام به بررسی مراحل احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع و چالش‌های آن و راهکارهای عدم قطع برق صنایع مجهز به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با حضور نماینده ساتبا، رئیس بهره‌برداری انرژی فولاد گل گهر، نماینده شرکت فولاد مبارکه، نماینده ایمیدرو، نماینده انجمن ساتکا و نماینده وزارت صمت انجام شد.

در این پنل غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو به الحاقیه تجدیدپذیر اشاره کرده و گفت: پیرو تفاهم‌نامه ۱۷۲۲۴/۶۰ مورخه ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ با موضوع ایجاد حداقل ۱۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید از طریق احداث نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی و در راستای توسعه زیرساخت‌های کشور در خصوص تولید برق تجدیدپذیر و پاک و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در این حوزه توافق کردند تا از میزان ۱۰ هزار مگاوات تعهد شده وزارت صمت تا سقف ۲ هزار مگاوات به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص یابد و وزارت نیرو متعهد شود در نقطه مصرف اعلام شده و بر حسب نیاز سرمایه‌گذار، به میزان انرژی تحویل شده شبکه تحویل دهد.

در ادامه به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اجرا شده در صنایع فولادی و معدنی کشور اشاره شد که در زیر جزئیات آن را مشاهده می‌فرمایید.

احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار دولت؟

احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار دولت؟

احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار دولت؟

احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار دولت؟

انتهای پیام/ ف

کد خبر 3447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =