کد خبر 3469
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
در پشت پرده مصوبه حق انتفاع چه می‌گذرد؟

مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران گفت: حق انتفاع معادن موضوع جدیدی نیست و از سال ۹۲ تا ۹۵ در بودجه کشور گنجانده شده و شامل دو معدن بزرگ چادرملو و گل‌گهر بوده است اما چون رو به فراموشی رفت دوباره این قانون در مرحله تصویب قرار گرفت.

محمدحسین پیروی، مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران در رابطه با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حق‌ انتفاع بهره‌برداری معادن، متعلق به سازمان ایمیدرو و شرکت‌های تابعه آن در بودجه سال ۱۴۰۲ به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: پروانه‌ی معادن سنگ آهنِ ما در اختیار ایمیدرو و شرکت‌هایی مثل گل‌گهر و چادرملو که به عنوان پیمانکار معادن بوده و از سال ۹۲ تا ۹۵ در قانون بودجه حق انتفاع برای این شرکت‌ها مشخص شده است، حقی که در پروانه بهره‌برداری درج شده بود اما از سال ۹۵ به بعد ثابت مانده یا به کل از قانون بودجه خارج شده است.

وی در ادامه با اشاره به این که طی چند سال اخیر به دلیل انجام نشدن اکتشافات، ذخائر سنگ آهن ما بسیار کاهش یافت افزود: در حال حاضر رقابت بر سر تصاحب سنگ آهن‌های کشور، افزایش پیدا کرده این در حالی است که شرکت‌هایی که عمدتاً در مزایده شرکت می‌کنند به عنوان پیمانکار درصدی به شکل قانونی به ایمیدرو می‌پردازند. به عنوان مثال؛ وقتی معدن شیطور شرکت کیان فولاد با ۹۱ درصد برنده شد یعنی حاضر است ۹۱ درصد محصول خود را به ایمیدرو بدهد و فقط ۹ درصد محصول دست خودش باشد. یا مثلا شرکت صبا هلدینگ با ۹۶ درصد برنده شده و معدن حُنار که ذوب آهن با صد در صد برنده شده است. به این معنی است که حاضر هستند رقمی را طبق قانون به ایمیدرو بپردازند تا پیمانکار این شرکت معدنی بر آن معادن نظارت داشته باشند.

مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران بیان کرد: به هر حال متولی بخش معادن، ایمیدرو است اگر حوزه‌ی معدن شامل معاونت معادن، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی باشد، ایمیدرو به دلیل شرایط پیش آمده منابع مالی بیشتری در اختیار دارد و وظایف بسیاری نیز اعم از بحث‌های توسعه‌ی زیرساخت‌ها و اکتشافات پایه و زمین شناسی دارد که این منابع می‌تواند کمک بسیار زیادی به حوزه معدن کند. از سوی دیگر، اگر درآمد ایمیدرو افزایش یاید درآمد دولت افزایش یافته و کسری بودجه‌هایی که وجود دارد تأمین می‌شود.

پیروی در رابطه با نقش شرکت‌های معدنی در کارکرد این مصوبه اظهار داشت: مصوبه انتفاع شامل دو شرکت معدنی بزرگ گل گهر و چادرملو است و سایر معادن را تحت پوشش قرار نمی‌دهدکه پیش از این هم  در بودجه سال ۹۲ تا ۹۵  این موضوع عنوان شده بود و به عنوان جزو جدایی ناپذیر این موضوع بوده است.

مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران  در پاسخ به این سوال که اگر حق انتفاع معادن شامل دو معدن گل گهر و چادرملو می‌شود چرا واکنش رییس اتحادیه سنگ آهن را به دنبال داشته است افزود: مالکیت معادن بخش خصوصی که انجمن سنگ آهن هم پیگیر آن بوده محدود است و حق انتفاعی هم قرار نیست که بپردازند چرا که واگذاری همین معادن محدود برای پیش از این مزایده است و شاید پیشینه آن به بیش از ۱۵ سال گذشته باز گردد.

انتهای پیام/ ف

کد خبر 3469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =