کد خبر 3535
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

چشم‌انداز صنعت فولاد بر قله رفع تحریم‌ها

چشم‌انداز صنعت فولاد بر قله رفع تحریم‌ها

کارشناس صنعت فولاد معتقد است که رفع تحریم به معنای واقعی یعنی برگشت ارز حاصل از صادرات در سیستم بانک مرکزی کشور و اگر قرار باشد که منابع ارزی ما در بیرون از ایران ذخیره یا بلوکه شود و یا منجر به تهاتر شود و اجازه ورود ارز داده نشود، این شیوه رفع تحریم دردی از ایران دوا نخواهد کرد و آنچنان تأثیر چشم‌گیری نخواهد داشت.

نصیرالدین ضوئی، کارشناس صنعت فولاد در رابطه با احتمال توافق برجام و رفع تحریم‌ها و تاثیر آن بر توسعه صنعت فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: هرگونه توافقی از هر مسیر یا روندی که منجر به توافق واقعی شود با رعایت تعهدات برجامی آمریکا و کشورهای ۱+۵ در صورت حصول توافق و  بازگشت دلار به کشور نه تنها می‌تواند برای صنعت فولاد بلکه برای تمامی حوزه‌های سایر صنایع کشور تأثیرات چشمگیری به دنبال خواهد داشت.    

  این فعال صنعت فولاد افزود: صنعت فولاد در دوران تحریم برای دور زدن تحریم‌ها، صادرات، واردات محصولات یا تکنولوژی موردنیاز هزینه‌های بیشتری را تحمل کرده است این در حالی است که در صورت رفع تحریم‌ها، می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی، استفاده از فاینانس‌ها، سیستم‌های مالی روز دنیا، ادغام آن با سیستم بانکی کشور، مدل‌های سرمایه‌گذاری مختلف جدای از بحث فایناس، مدل BOT، Buy Back و غیره می‌توانند در صنعت فولاد کشورمان بسیار موثر باشند. بدین ترتیب که شرکت‌ها و سرمایه‌گذارهای خارجی با توجه به مزیت‌هایی که ایران داراست همچون منابع گاز ،مسیرهای دریایی (آب‌های آزاد) و پتانسیل‌های صنعت فولاد می‌توانند ورود کرده و در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

وی با تأکید بر دیدگاه مشارکت‌ها در بحث سرمایه‌گذاری خارجی، افزود: با عملیاتی کردن این مهم می‌توان به نحوی کشور را در مقابل تحریم‌های آینده کشورهای اروپایی و آمریکا مدیریت کرد تا نتوانند کشور را تحریم کنند. به عنوان مثال با جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های صنایع فولادی و معادن و توسعه آن‌ها زمانی که خود آنها شریک می‌شوند تا حدودی جلوی تحریم‌های بعدی گرفته خواهد شد چراکه پای منافع خودشان وسط است.

ضوئی درباره سایر مزیت‌های رفع تحریم‌ها بیان کرد: در حوزه صادرات، واردات یا دور زدن تحریم، در شرایطی که سیستم بانکی کشور موفق به برقرار ارتباط با سیستم بانکی بین‌المللی شود نتیجه آن کاهش هزینه چشمگیر در نقل انتقال پول خواهد بود و دیگر نیاز به استفاده از مجاری و روش‌های هزینه‌زا و ریسک‌پذیر نیست.

این کارشناس و فعال حوزه صنعت فولاد در ادامه با اشاره به این‌که از آنجایی که انتقال تکنولوژی به کشور همراه با کیفیت خاص و مناسب خواهد بود افزود: همین موضوعات می‌تواند در عملکرد بهتر خطوط فولاد ایران تاثیرگذار باشد چراکه بدون محدودیت وارد کشور شده و نگهداری و پشتیبانی آن توسط شرکت‌‎های صاحب تکنولوژی انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری  از سخنانش از پیامدهای مثبت نبودن تحریم به فعال شدن صنعت بیمه و افزایش فعالیت صنعت کشتیرانی اشاره کرد و افزود: در صورت ارتباط با دنیا محصول‌های صادراتی و وارداتی از طریق شرکت‌های بیمه بین‌المللی بیمه شده و جلوی بسیاری از خسارت‌ها گرفته می‌شود همچنین در حوزه سیستم بانکی نیز می‌توان به راحتی از ابزارهایی که قابلیت رقابتی در پرداخت‌ها برای مشتری‌های صادراتی ایران ایجاد می‌کند استفاده کرد، اتفاقی که به علت وجود تحریم‌های سیستم بانکی و فولاد امکان‌پذیر نیست و این مزیت در قیاس با سایر کشورهایی که تحریم نیستند از ما گرفته شده است.

وی در پایان با اشاره به حضور گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران و احتمال توافق در رفع بخشی از تحریم‌ها اظهار داشت: هم‌اکنون با حضور گروسی و توافقی که امید است انجام پذیرد احتمال این گشایش‌ها وجود دارد اما با همه این تفاسیر باید در نظر گرفت که رفع تحریم به معنای واقعی یعنی برگشت ارز حاصل از صادرات در سیستم بانک مرکزی کشور و اگر قرار باشد که منابع ارزی ما در بیرون از ایران ذخیره، بلاک یا منجر به تهاتر شود و اجازه ورود ارز داده نشود، این شیوه رفع تحریم دردی از ایران دوا نخواد کرد و آنچنان تاثیر چشم‌گیری نخواهد داشت. بنابراین چرخه بازگشت دلار یا هر ارزی برای بهره‌روی بهتر اقتصادی ایران بسیار مهم است، و اگر با رفع تحریم‌ها این مسئله حل شود می‌تواند تمام سیستم کسب و کار صنعت فولاد ما را به دنیا متصل کند و به طور حتم گشایش بسیار زیادی حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 3535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =