کد خبر 3564
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

فرمول وزارت صمت یا بورس کالا، مسئله این است

فرمول وزارت صمت یا بورس کالا، مسئله این است

در خصوص اصلاح فرمول پایه قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا، چند الگو میان وزارت صمت و بورس کالا مطرح شده که در دست بررسی و مذاکره است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در خصوص اصلاح فرمول پایه قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا، چند الگو مطرح شده که در دست بررسی و مذاکره است ؛قرار است در الگوی اول پایه قیمت فولاد از معاملات آهن اسفنجی و با اعمال ضرایب ۶۵% و اجازه نوسان ۳% +/- مشخص شده و ضرایب سایر محصولات زنجیره مطابق روال فعلی نسبت به فولاد، مشخص شود.

در الگوی دوم، قیمت‌های شمش فولاد بر اساس جهانی عمل می‌شود و مابقی محصولات زنجیره از ضریب مربوطه برآورد قیمت پایه می‌شود. نقطه اختلاف البته در نظر گرفتن دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ِ ابلاغی دولت و یا ۳۹ هزار تومانِ اتاق مبادله ارزی مدنظر بورس کالا است که البته این نرخ در صورت تایید نهایی، عامل محاسبه نرخ گاز و برق و خدمات دریافتی بنگاه‌ها از دولت نیز می‌شود که چالشی خواهد بود.

الگوی سوم که ساده‌تر به نظر می‌رسد، قطع ارتباط معاملات با نرخ دلار و سپردن موضوع به خود بازار و بر مبنای میزان معامله و رقابت است. با توجه به افت ۲۰ درصدی قیمت آهن اسفنجی، بورس کالا برای مدتی بجای ۳% +/- از الگوی ۰%-۵%- استفاده کرده و اجازه اصلاح تا سقف ۵% را در هر معامله می‌دهد تا بازار به مرور زمان به تعادل برسد. مابقی اقلام زنجیره از روی فولاد محاسبه می‌شود.

برای تعیین فرمول نهایی، بایستی منتظر تصمیم بورس کالا و ابلاغ آن باشیم. احتمال فرمول چهارم نیز بسته به تشخیص بورس کالا محتمل است.

همچنین کش و قوس‌های عرضه شمش فولادی در بورس کالا در هفته جاری نشان داد که وزارت صمت و بورس کالا در خصوص تعیین قیمت پایه شمش فولادی اختلاف نظر دارند. بورس کالا تغییر فرمول پایه در هفته جاری را نپذیرفت اما در ادامه ممکن است وزارت صمت تغییر فرمول را به ستاد تنظیم بازار ببرد. وزارت صمت از هفته گذشته تاکنون به روش‌های مختلف سعی کرده که ریزش قیمت فولاد را به بازار سیگنال دهد.

واقعیت‌ها نیز به نفع کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار فولاد است. به طور مشخص سه عامل کاهشی در بازار فولاد وجود دارد:

عامل اول، نرخ دلار از ۶۰ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان کاهش یافته و برخی معتقدند که این نرخ به زیر ۴۵ هزار تومان هم خواهد رسید.

عامل دوم، سیاست‌های تنظیم بازاری وزارت صمت و مهم‌تر از همه الزام به عرضه ۱۰۰ درصدی تولیدات در بورس کالا است.

عامل سوم، نیز رفع کامل محدودیت‌های گازی و افزایش تولید است. این سه عامل در بستر ضعف تقاضای واقعی مصرفی برای فولاد (خصوصاً مقاطع طویل) و فرار تقاضاهای سرمایه‌ای از بازار فولاد (به دلیل کاهش نرخ ارز) باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

تقاضا برای عرضه‌های شمش و مقاطع طویل در بورس کالا در قیمت‌های فعلی احتمالاً به شدت افت خواهد کرد. همین کاهش شدید تقاضا احتمالاً فضایی ایجاد خواهد کرد تا وزارت صمت با اصرار بیشتری تغییر فرمول قیمت پایه شمش را پیگیری کند.

گفتنی است قیمت‌ها در بازار فولاد از اواسط آذرماه تا هفته نخست اسفند رشد بسیار شدیدی را تجربه کرد. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =