کد خبر 3589
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز بیان کرد:

اتاق بازرگانی تحت فشار دولت و مجلس/ تصمیم‌گیری دولت پشت درهای بسته

اتاق بازرگانی تحت فشار دولت و مجلس/ تصمیم‌گیری دولت پشت درهای بسته

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: عملکرد نمایندگان اتاق اصناف نباید تکلیفی و دستوری از طرف دولت یا مجلس باشد بلکه رسالت اتاق آزاد و مطابق و موازی بر اصل ۴۴ قانون اساسی است.

سید احمد رضوی نیک، عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران و رئیس کمیته صنعت ایران جوان درباره رسالت اتاق بازرگانی در توسعه صنعت فولاد کشور به آهن‌نیوز گفت: اتاق بازرگانی یک تشکل خصوصی بوده و رسالت آن در تمامی کشورها حمایت از صنعت، بازرگانی و کشاورزی، ارائه راهکارها، مشاوره ارزی و ریالی و ایجاد بسترهای تجارت، صادرات و واردات در هر کشوری است.

وی  با ابراز تاسف از این‌که اتاق های بازرگانی در ایران دارای جایگاه تثبیت شده ای نیستند افزود:  اتاق بازرگانی طی سال‌های اخیر رسالت و جایگاه اصلی خود در قانون را از دست داده بطوری‌که دخالتِ دولت در امور بازرگانی تا جایی است که بی‌توجه به نظرات تشکل‌ها و اتاق بازرگانی بوده و بیشتر اوقات اقدام به تهدید اتاق‌ها می‌کند. از سوی دیگر تا به امروز، افرادی نماینده اتاق در صنایع فولاد بوده‌اند که از تبحر و مهارت لازم  برخوردار نبوده‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: از سوی دیگر بسیاری از تشکل‌ها مانند انجمن فولاد ایران، انجمن نوردکاران، انجمن سنگ آهن، انجمن مولیبدن و موارد دیگر، زیرمجموعه اتاق بازرگانی بوده و به نحوی اعضای اتاق بازرگانی را تشکیل می‌دهند. بنابراین ازسوی این انجمن‌ها باید نفراتی در کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی حاضر باشند که بتوانند از این صنعت دفاع کنند. این درحالی است که در اکثر جلسات اتاق بازرگانی با شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی، افرادی متولی بخش فولاد بودند که از تبحر لازم برخوردار نیستند  و کسانی در اتاق رای می‌آورند که اطلاعات کمی از صنعت فولاد داشته و آنطور که باید نتوانستند از حق فولاد دفاع کنند.

رضوی نیک نتایج نبود شایسته سالاری در صنعت فولاد را مشکلات پیش روی این صنعت دانست و گفت: نتیجه نبود متخصص در این صنعت در بخش کمبود انرژی‌ها یا موانع متعدد عرضه در بورس کالا برای فولادی‌ها و نوردکاران دیده می‌شود. در حال حاضر یک تخلف محرز این است که ۴۵ روز گاز صنایع را در زمستان به بهانه نبود سوخت قطع کردند. از طرفی قانون‌گذار برای ارزش افزوده ۹ درصد تعیین کرده اما در بخش گاز صنایع فولادی ۱۵ درصد ارزش افزوده مالی و مالیات برای صنایع اعمال شده، در چنین مواقعی جایگاه تشکل‌ها و اتاق کجاست؟ پس لازم است که فولادی‌ها در اتاق‌های بازرگانی در تمام استان‌ها نماینده داشته و در این انتخابات شرکت و جایگاه فولاد را تحکیم کنند. فولاد دومین صنعتِ ارزآور کشور است و ۱۶۵ هزار اشتغال ثابت که با احتساب بخش بالا دستی ۴۰۰ هزار اشتغال موجود دارد، پس بایستی در اتاق بازرگانی دارای دومین نفوذ و قدرت برای دفاع از حق فولاد باشد.

این فعال صنعت فولادی با اشاره به این که متاسفانه تا به امروز، نمایندگان اتاق از سمت تشکل‌ها و فولادی‌ها تا به حال وظیفه نمایندگی و رسالت خود را به درستی انجام نداده‌اند و بیشتر مواقع دستوری و فرمایشی بوده‌است یادآور شد: اتاق‌های بازرگانی تحت فشار دولت و مجلس بوده و حتی بسیاری از تصمیماتی که دولت با تعامل مجلس می گیرد بدون مشورت اتاق بازرگانی و پشت درهای بسته است.بنابراین شرایط می‌طلبد که تا نمایندگان فولادی در اتاق‌ها و در انتخابات شرکت و در کمسیون‌های مختلف حضور داشته باشند که از نظرات کارشناسی صنعت فولاد که دومین اقتصاد و اولویت اقتصادی کشور است، در اتاق حمایت و دفاع کنند.

وی در پایان ضمن تاکید بر رسالت اتاق بازرگانی در کشور ما که حمایت از بخش خصوصی در مقابل دولت و آزادسازی تجارت بر مبنای معیارهای استاندارد جهانی است، بیان کرد: عملکرد نمایندگان نباید تکلیفی و دستوری از طرف دولت یا مجلس یا جای دیگر باشد بلکه رسالت اتاق آزاد است و مطابق و موازی بر اصل ۴۴ قانون اساسی است.

انتهای خبر/

کد خبر 3589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =