کد خبر 3601
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

در گفتگو با آهن‌نیوز مطرح شد؛

تعیین فرمول قیمت پایه محصولات فولادی از زبان سخنگوی وزارت صمت

تعیین فرمول قیمت پایه محصولات فولادی از زبان سخنگوی وزارت صمت

سخنگوی وزارت صمت، در مورد نحوه تعیین فرمول قیمت‌های پایه محصولات فولادی و تصمیم گیری هایی که منجر به شفافیت زنجیره فولاد می‌شود خبر داد و گفت: در این تصمیم گیری تاکید وزارت صمت بر جلوگیری از تاثیرپذیری زنجیره فولاد از نوسانات نرخ ارز و شفافیت زنجیره بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، تعیین فرمول قیمت پایه محصولات فولادیِ؛ مشکلی بود که  بالاخره پس از کش و قوس‌های بی‌شمار بین بخش خصوصی و دولت بالاخره توسط بورس کالا، کمتر از یک هفته گذشته تایید و به تمامی فعالان زنجیزه فولاد ابلاغ شد.

طبق آن‌چه که بورس کالا تعیین کرد قرار شد: از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ قیمت پایه محصولات شمش فولادی و مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میگرد، نبشی و ناودانی) با در نظر گرفتن بازه مثبت یک و منفی پنج درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی محاسبه و اعمال خواهد شد. همچنین در صورتی که نسبت معامله به عرضه برای شمش بلوم کمتر از ۵۰ درصد و برای مقاطع فولادی کمتر از ۳۰ درصد باشد، قیمت پایه با درنظر گرفتن بازه مثبت ۱ و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده هفته قبل بر اساس عملکرد عرضه‌کنندگان محاسبه و اعمال می‌شود.

اما نکته حائز اهمیت این است که در شرایطی که قرار بود وزارت صمت درباره تعیین فرمول قیمت پایه محصولات فولادی تصمیم‌گیری کند از بخش خصوصی اصلاحیه خواست اما در این میان در نهایت این بورس کالا بود که ابلاغیه را اعلام کرد در نتیجه با اما و اگرهای فراوان بالاخره تصمیم گیری‌ها اخذ شد و مثل همیشه بخش خصوصی معترض شد.

درباره نحوه تعیین فرمول قیمت پایه محصولات فولادی، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به خبرنگار آهن نیوز گفت: برای تعیین فرمول قیمت پایه، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده یعنی همان سازوکاری که در گذشته بر اساس قیمت فولاد و زنجیره فولاد در بورس کالا تعیین می‌شد، همچنان همان سازوکار اعمال می‌شود، فقط تنها تفاوتی که داشته این است که اولاْ برای این که نوسانات قیمت ارز در قیمت زنجیره فولاد یعنی از سنگ آهن تا ورق، میلگرد و تیرآهن تاثیر نگذارد تصمیم براین شد تا سقف نرخ قیمت پایه‌ تمام محصولات در بورس کالا، بر اساس ارز نیمایی تعیین شود.

وی ادامه داد: اگرچه این اتفاق در گذشته صورت گرفته بود اما تاکید وزارت صمت بر این است که همچنان برای سقف نرخ پایه که همچنان نرخ نیما (۲۸،۵۰۰)هزار تومان ثابت بماند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که، طی جلساتی که داشته ایم قرار بر این شد تا صددرصد تولید زنجیره‌ی فولاد از طریق بورس کالا عرضه شود اذعان کرد: به عنوان مثال اگر تولید کننده‌، میلگرد و شمش خود را از بورس کالا تهیه می‌کند، موظف است صددرصد تولید میلگرد را هم در بورس کالا عرضه کند و اگر این کار را انجام نداد، نمی‌تواند شمش را از بورس کالا خریداری کند.

قالیباف ادامه داد: همچنین تولید کننده شمش، باید آهن اسفنجی خود را از بورس کالا تأمین کند که قیمت پایه آن بر اساس ارز نیمایی محاسبه می‌شود و اگر کل شمش تولیدی در بورس کالا عرضه نکند، نمی‌تواند آهن اسفنجی را از بورس کالا خریداری کند و همچنین زنجیره‌ها نسبت به هم، اگر صددرصد عرضه نکنند، نمی‌توانند از زنجیره‌ی قبلی در بورس کالا خرید کنند.بنابراین آن‌چه که گفته شد موضوعاتی بود که درباره‌ آن تصمیم‌گیری شد.

سخنگوی وزارت صمت در تکمیل سخنانش میزان شفافیت در بازار فولاد را از دیگر فاکتورهایی دانست که در مورد آن تصمیم گیری شده است و افزود: اگر میزان شفافیت یک واحد تولیدی در زنجیره فولاد از ۸۰ درصد کمتر شود این واحد تولیدی دیگر مجاز به خرید ماده اولیه خود از ب‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ورس کالا نیست. به این معنی که شخص باید ثابت کند که ۸۰ درصد تولید خود را چه کار کرده مثلا آن را فروخته است؟ در واقع موجودی انبار او باید به اندازه‌ی ۲۰ درصد میزان کل تولیدی باشد و ۸۰ درصد آن به فروش رسیده باشد.

این مقام مسئول در وزارت صمت در مورد اما و اگرهای این تصمیم گیری گفت: این موضوع هم سازوکاری شد تا واحدهای تولیدی انبارشان را پر نکنند. پس اتفاقی که در بورس کالا می‌افتد، طبق روال گذشته است منتهی ما با زنجیره فولاد مشورت کردیم و این مسائل و مواردی که به آنها اشاره شد را تصویب کردیم.

به گفته وی، بورس کالا ملزم است‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ تا قیمت مواد اولیه، اعم از پتروشیمی، زنجیره فولاد و مصالح ساختمانی مانند سیمان را کنترل کند و تحت تأثیر نوسانات ارزی قرار نگیرد.

انهای خبر/

کد خبر 3601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =