کد خبر 3630
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

سامانه جامع تجارت مبنای رصد وزارت صمت باشد

سامانه جامع تجارت مبنای رصد وزارت صمت باشد

فعال صنعت تولید سازه‌های فولادی معتقد است، وزارت صمت با رصدِ آمار تولید ماهانه شرکت‌ها در سامانه تجارت که منطبق با پروانه بهره‌برداری است، به راحتی می‌تواند دست دلالان را از بازار کوتاه کند.

امین بیدی، فعال صنعت تولید سازه‌های فولادی ضمن اشاره به اینکه عمده‌ چالش این بخش تأمین مواد اولیه‌ی تولید است، به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: به عقیده‌ی بنده بخش بالا دستی تولید فولاد در کشور، مطابق قوانین بالا دستی کشور که در واقع قوانین پنج ساله‌ توسعه در این سال‌ها بوده، مغفول مانده است.

وی افزود: ما به عنوان مجموعه پایین دست تولید سازه، اصولا باید مصرف کننده‌ی موادی باشیم که توسط شرکت‌های مادر و زیرساختی در حوزه‌ی فولاد مانند فولاد مبارکه، اکسین و کاویان با استفاده از منابع ملی مثل معادن سنگ آهن، انرژی سوبسیددار و نیروی کار ارزان تولید می‌شود. بنابراین حداقل به دلیل ایجاد اشتغالی که کرده‌ایم باید با قیمت معقول مواد اولیه ما تأمین شود. اما ما در یک رقابت ظالمانه با بازرگانانی که عموما با شرکت‌هایی که زیرمجموعه شرکت‌های تولیدی بزرگ هستند به رقابت می‌پردازیم و محصولی که باید با یک قیمت معقولی به دست ما برسد گاهاً تا دو برابر قیمت واقعی خریداری می‌کنیم و ما را دچار مشکل و در آستانه تعطیلی قرار داده است.

بیدی با اشاره به این که عدم یکپارچگی سامانه‌ی تولید فولاد در کشور و عدم انجام وظایف آن توسط وزارت صمت دلیل اصلی افزایش قیمت افسارگسیخته در ماه‌های اخبر بود، خاطرنشان کرد: تمام زنجیره تولید فولاد از قبیل سنگ آهن، آب، برق و گاز مجانی داخلی‌ساز است و در کشور وجود دارد. واقعیت این است ما هم در خط زنجیره تولید فولاد ایجاد اشتغال و فعالیت داریم. در این بین و در فاصله‌ی انتقال مواد اولیه تولید و متریال خام فولادی به انتهای خط زنجیره تولید فولاد، تعدادی دلال وارد می‌شوند. این عدد بزرگ مانند بقیه بخش‌های صنعت همچون خودرو به اطلاع دولت نمی‌رسد. به عنوان مثال یک خودرو به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان ساخته می‌شود، دلال آن را خریداری کرده و در نمایشگاه به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند. مشابه این اتفاق به شکل خیلی بدی در حوزه فولاد هم رخ می‌دهد و هیچکس آن را رصد نمی‌کند. کارخانه‌ی فولاد موظف است محصول خود را با سود معقول به بنده بفروشد که بتوانم خط تولید خود را اداره کنم.

این فعال زنجیره فولاد راه‌کار کوتاه کردن دست دلالان را چنین عنوان کرد: زمانی که منِ تولیدکننده موظف هستم آمار تولید شرکت خود را ماهانه در سامانه تجارت ثبت کنم، طبیعتاً زمانی که محصول را می‌فروشم مواد خام باید معادل آن وارد کارخانه‌ام شود. این عمل از طرف وزارت صمت کاملاً قابل رصد است زیرا منطبق با پروانه بهره‌برداری است. وزارت صمت باید فولاد مبارکه، فولاد اکسین و مجموعه مادر را موظف کند که مطابق با سهمیه‌ بنده ماهیانه به ما بار دهد تا توان اداره واحد تولیدی خود را داشته باشم. آن مجموعه هم به دلیل این که مواد خام را دریافت می‌کند، محصول خود را ثبت می‌کند. طبیعتاً فقط کافی است رصد شود که این آهن از کارخانه فولاد مبارکه به دست دلال نمی‌رسد تا بچرخد و به کارخانه‌ها برسد. 

گفتگو از امیرحسین علیقلی‌پور

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =