کد خبر 3659
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

یک فعال صنعت سازه‌های فولادی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

فولادی‌ها تاوان تحریم‌های سنگین را می‌دهند

فولادی‌ها تاوان تحریم‌های سنگین را می‌دهند

یک فعال صنعت سازه‌های فولادی معتقد است: تمام زنجیره تولید فولاد، حتی در بخش مهندسی و تکنولوژی به روز در ایران وجود دارد و بار تحریم‌های سنگین بالاخص در بخش چرخه اقتصادی را شرکت‌های فولادی جبران می‌کنند.

عباس تک، فعال صنعت فولاد در رابطه با دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت فولاد در ایران و وضعیت عرضه و تقاضا در ماه‌های اخیر به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: باتوجه به قطعی گاز در زمستان در شرکت‌های بزرگ تولید فولاد همچون فولاد مبارکه، امکان عرضه به موقع و همچنین تحلیل محصولات در بازار صورت نگرفت، بنابراین قیمت در بازار افزایشی شد کَما این که در بورس کالای ایران حتی با وجود قیمت‌های پایه پایین، رقابت افزایش یافته و منجر به شرایط امروز بازار شد. 

 وی با اشاره به این‌که ایران جزء هفتمین صادرکننده و تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا بعد از روسیه و اوکراین است، بیان کرد: با توجه به اینکه این دو کشور در سال گذشته درگیر جنگ شدند  رتبه تولید آنان در بازار جهانی کاهش یافت، بنابراین این فرصت برای ایران فراهم شد که  تا جایگاه در تولید فولاد  صعود کرده و به رتبه هفتم برسد.

تک در ادامه افزود: تمام زنجیره تولید فولاد از ابتدا تا انتها، حتی در بخش مهندسی و تکنولوژی در ایران وجود دارد اما نکته‌ای که باید مد نظر قرار داد این است که ما در تحریم‌ها قرار داریم و این یک واقعیت است و بار این تحریم‌ها را شرکت‌های فولادی جبران می‌کنند.

این فعال صنعتی بیان کرد: کشور وقتی که با افزایش نرخ ارز مواجه است، شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه تمایل به صادرات و ارزآوری برای کشور و کمک به توان مالی در قسمت ارز را دارند. مسلماً وقتی هدف صادرات باشد، تأثیرگذاری بیشتری در اقتصاد داشته و از لحاظ قیمتی نیز برای آنها به صرفه‌تر خواهد بود و راغب به فروش در بازارهای جهانی هستند. نکته بعدی؛ قیمت‌های پایین اسلب و تختال است که به علت وجود تعداد انگشت شمار شرکت‌های تولیدکننده در قسمت ورق‌های فولادی بوده که بر اثر رقابت بالا این اتفاق رقم خورده است. در صورتی که در قسمت میلگرد که تعداد شرکت‌های تولیدی بالا است، رقابت کمتری وجود داشته و قیمت‌ها بدون نظارت افزایش می‌یابد.

به گفته این فعال صنعت سازه‌های فولادی، در سال جدید احتمال درخواست مسکن به دلیل افزایش بی‌سابقه نرخ آهن‌آلات ساختمانی و به تبع مسکن، بسیار کم  خواهد بود و رکود در این بخش را در آینده خواهیم داشت در نتیجه؛ قیمت مقاطع معمولا خیلی رشد نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در قسمت صنایع احتمال رشد بالاست یادآور شد: چرا که انبارها، صنایع، زیرساخت‌ها و در بخش پتروشیمی و نفت به علت کهولت سن سازه‌ها، ناچار به تعویض و نوسازی آن‌ها هستند. با توجه به افزایش نرخ دستمزد، حتما ورق‌های فولادی در صنف ما رونق خواهد داشت. همچنین با توجه به ریزش دلار در روزهای اخیر، احتمال ثبات آن تا مدتی پیش‌بینی می‌شود که منجر به افزایش عرضه مقاطع در بازار شده و احتمال کاهشی شدن قیمت‌ها حداقل تا انتهای اردیبهشت امکان پذیر است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =