کد خبر 3746
۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲

آیا رشد شاخص بورس در ۱۴۰۲ ادامه دارد؟

آیا رشد شاخص بورس در ۱۴۰۲ ادامه دارد؟

بازار سرمایه در سه روز پایانی سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۰ درصدی از سقف کوتاه مدت خود، به کانال ۱ میلیون ۹۰۰ واحدی راه یافت، اما سال جدید نیز به نظر بازار بهانه‌های مختلفی از تحولات بین‌المللی گرفته تا روشن شدن اثرات دلار حواله در سود و زیان شرکت‌ها، برای رشد دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار سرمایه در سه روز پایانی سال گذشته شاخص کل موفق شد با وجود چالش بازارهای جهانی و قرار گرفتن پشت دیوار تعطیلات نوروزی، با رشد عجیب و فوق‌العاده ۱۰ درصدی علاوه بر گذر از سقف کوتاه مدت خود، به کانال ۱ میلیون ۹۰۰ واحدی راه یافته و حتی به ابرکانال ۲ میلیونی نزدیک شود.

از دیگر اتفاقات مهم در معاملات ۳ روز پایانی سال گذشته می‌توان به رشد جدی حجم و ارزش معاملات و ورود ۲ میلیارد و ۷۰۰ تومان نقدینگی جدید به تالار شیشه‌ای اشاره داشت. دلیل اصلی این موضوع، علاوه بر جذابیت قیمت‌ها و امیدواری به رشد سود شرکت‌ها تحت تاثیر مبنی قرار گرفتن دلار نیمایی، خاتمه یافتن فروش‌های پایان سال حقیقی‌ها و حقوقی‌ها و همچنین افزایش صدور صندوق‌های سهامی توسط مشتریان بود. به نظر می‌رسد تمام تلاش بازار در ۳ ماه پایانی سال به ویژه در دوره دی و اسفند، جبران بخشی از عقب افتادگی سال ۱۴۰۱ در قیاس با ابزارهای موازی بوده است.

اما سال جدید به نظر بازار بهانه‌های مختلفی برای رشد دارد. از تحولات بین‌المللی و کاهش برخی ریسک‌های سیاسی گرفته تا روشن شدن اثرات دلار حواله در سود و زیان شرکت‌ها، انتظارات تورمی، گزارش ۱۲ ماهه، شکست خط روند نزولی "نسبت شاخص کل به دلار"، اخبار مجامع، کسری بودجه دولت، فروش دارایی‌های دولتی از دریچه بازار سرمایه و ... است. لذا اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد بازار در نخستین فصل سال جدید بتواند بخش دیگری از عقب افتادگی و کم‌کاری سال گذشته را جبران نماید.

البته در این میان چالش بازارهای جهانی به خصوص افت قیمت نفت را هم داریم. کاهش قیمت نفت در نگاه اول به لحاظ روانی کمی کار را دشوار می‌کند و نگاه دوم در بودجه‌ای که نفت‌اش با نرخ ۸۰ دلار بسته شده، کسری جدی نمایان می‌شود. لذا دولت راهی به غیر از تغییر نرخ تسعیر ارز و حمایت بیشتر از بازار ندارد. در واقع نه تنها دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به زودی رانده خواهد شد که احتمالا دلار حواله هم به سطوح ۴۰ هزار تومانی نزدیک شود و در واقع همان حکایت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان این بار در ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان تکرار خواهد شد و لذا به نظر بازار به استقبال همین رویدادها رفته است.  

شاخص در یک قدم تا کانال ۲ میلیونی 

بورس امروز اولین روز کاری خود را در حالی کار آغاز کرد که شاخص کل بورس روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در نهایت با افزایش ۵۴۷۱۲ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۴۵۷ واحد آرام گرفته بود و امروز شاخص کل بورس در ۵ فروردین ۱۴۰۲، با رشد ۳۷ هزار و ۸۷۰ واحدی به ارتفاع ۱،۹۹۸،۳۲۸ افزایش یافت. 

نخستین روز معاملاتی از سال ۱۴۰۲ با قدرتنمایی خریداران همراه بود. در ابتدای بازار عرضه‌ها زیاد بود و تراز پول خرد اندکی منفی شد اما گروه خودرویی شرایط بازار را به نفع خریداران تغییر داد.

در پایان ارزش معاملات خرد با افت ۱۲ درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی اسفند ماه به ۷/۶ همت رسید. بیشترین معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها و مؤسسات بود.

نمادهای خساپا، فولاد، وسدید، بکابل، کرمان، وکغدیر، وپاسار، فرز، شبصیر و حکشتی در لیست عمده‌ترین ورود پول حقیقی و پالایش، شستا، کگل، پتروآگاه، شپنا، وبملت، نوری و فارس در لیست بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =