کد خبر 376
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

روزهای سختِ بازار فلزات / روند نزولی بازار ادامه دارد

روزهای سختِ بازار فلزات / روند نزولی بازار ادامه دارد

چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن هنوز منفی است و بازار روندی نزولی دارد. نقدینگی بازار کم است و درخواست خرید جدی در بازار دیده نمی‌شود و همه محتاط‌تر از قبل شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قرنطینه مجدد چین به افت نرخ فلزات در بورس شانگهای منتهی شد، به طوریکه میلگرد کاهش ۵ دلاری و سنگ‌آهن نیز حدود ۳/۶ درصد کاهش داشت. آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۸.۲۵ دلار نسبت به جمعه اخیر افت داشته و ۱۰۵.۸ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است. بنابراین به سبب اینکه حاشیه سود فولادسازان چینی هنوز ضعیف است از این رو تمایل به خرید سنگ‌آهن خلوص بالا نشان نمی‌دهند.

مزایده صادراتی قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز روز گذشته با افت قیمت ۶۶ دلاری نسبت به ماه قبل نهایی شد. بالاترین قیمت برنده مزایده ۳۲۸ دلار هر تن فاس ( تحویل کنار کشتی) بود که خریدار آن ویتنامی بود. بدین ترتیب میانگین قیمت مزایده صادراتی قراضه ژاپن ۳۲۵ دلار شده که پایین‌ترین قیمت ثبت شده از ماه می سال گذشته میلادی بوده است.

در این بین با توجه به افت قیمت قراضه در بازار داخلی کره جنوبی برخی انتظار دارند قیمت قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن به زودی ارزانتر هم بشود و خریداران کره‌ای به دنبال ۳۲۲ دلار هر تن فوب هستند.

از طرف دیگر در اوکراین در نیمه نخست سال جاری میلادی ۴.۵۴ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۵۸.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت. علت این کاهش در تولید هم که واضح است چرا که بسیاری از خطوط تولید فولاد در مناطقی که درگیری و جنگ با روسیه در جریان بود آسیب دیدند از طرفی خطوط تولید سالم دیگر هم با توقف تولید روبرو شدند که به دلیل اختلال در حمل و نقل بود.

در ماه ژوئن هم میزان تولید فولاد اوکراین افت ۸۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. متینوست هم که بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن و فولاد اوکراین است اخیراً خبر داده به دلیل مشکلات در حمل کالا، افزایش هزینه تولید و افت قیمت‌ها تولید سنگ‌آهن را در دو خط تولیدش اواسط جولای تعلیق می‌کند.

در مورد فلز سرخ، پس از اینکه گلدمن ساکس پیش‌بینی‌های کوتاه مدت خود را در مورد قیمت مس به دلیل میل شدید مصرف‌کنندگان به کاهش مخارج و رکود فعالیت‌های صنعتی در راستای عمیق‌تر شدن بحران انرژی اروپا، کاهش داد، قیمت مس یکی از تاثیرگذارترین مشوقین خود را از دست داد.

موسسه گلدمن ساکس که همیشه خوش‌بینانه‌ترین تحلیل‌ها را در مورد کومودیتی‌ها داشته این بار هشدار داده که بخصوص بازار مس، ممکن است یکی از سخت‌ترین دوران خود را تجربه کند و شاید افت قیمت‌های بیشتری در راه باشد.  

از طرف دیگر افزایش ارزش دلار به طور قابل توجهی بر بازار مس تأثیر گذاشته و بازار جهانی انرژی به شدت به سمت وخامت فشارها در زمستان می‌رود. این بانک قیمت مس را در سه ماه آینده ۶۷۰۰ دلار در هر تن برآورد کرده در حالی که پیش‌بینی قبلی ۸۶۵۰ دلار بود. قیمت جهانی مس روز گذشته ۳.۱۵ درصد افت داشته ۷۳۰۷ دلار در هر تن ثبت شد که پایین‌ترین قیمت از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون بوده است.

در مورد بازار نیکل، در ماه مارس سال جاری، ارزش معاملات آتی آن تا ۲۵۰ درصد افزایش یافت. بین جمعه، ۴ مارس و سه شنبه ۸ مارس ۲۰۲۲، یک فشار کوتاه باعث شد که قیمت‌های آتی نیکل از حدود 29 هزار دلار به 100 هزار دلار در هر تن افزایش یابد. باقی‌ماندن قیمت‌ها در این سطح می‌تواند منجر به ورشکستگی شرکت‌های بدهکار به بورس فلزات لندن شود.

مدیران بورس فلزات لندن در تلاش برای جلوگیری از این زیان، در یک مداخله بی‌سابقه، تجارت نیکل را متوقف کرده و 9 هزار معامله را که در ۸ مارس، به ارزش حدوداً ۴ میلیارد دلار، امضا شده بود را لغو کردند. این حرکت قیمت را به کمتر از 50 هزار دلار کاهش داد. اما 50 هزار دلار به ازای هر تن همچنان به معنای ضرر میلیاردی برای اکثر این بدهکاران است. جی پی مورگان در گزارش درآمد سه ماهه اول خود، زیان ناشی از افزایش قیمت نیکل را ۱۲۰ میلیون دلار گزارش کرد.

در عرصه جهانی، اسلب ایران که هفته گذشته حدود ۵۲۵ تومان اعلام شد، احتمالاً در روزهای آتی مجددا کاهش خواهد یافت. همچنین بیلت صادراتی ایران که نرخ آن حدود ۴۹۰ الی ۵۱۰ دلار بود برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، روندی کاهشی در پیش گرفت.

در بازار داخلی نیز در بررسی معاملات روز گذشته بورس کالا باید گفت از ۲۴۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول عرضه شده، ۲۰۰ هزار و ۸۵۰ تن از آن مورد معامله قرار گرفت که چیزی حدود ۷۰ درصد است. در این میان از ۸۹ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم، ۲۹۴ هزار و ۵۸۰ تن مورد معامله قرار گرفت و نرخ آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۶۱۲ تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود ۱۰۷ هزار تن محصول فولادی در بورس عرضه شد که شامل محصولاتی همچون میلگرد، ناودانی و نبشی، تیرآهن، ورق قلع‌اندود و ورق است. همچنین از این میزان حدود ۶۲ هزار و ۸۱۴ تن به میلگرد اختصاص دارد و نرخ پایه در نظر گرفته شده برای این محصول نیز ۱۵ هزار و ۸۱ تومان است.

چشم‌انداز بازار سنگ آهن هنوز منفی است و بازار روندی نزولی دارد. نقدینگی بازار کم است و درخواست خرید جدی در بازار دیده نمی‌شود و همه محتاط‌تر از قبل شده‌اند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =