کد خبر 382
۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

تحلیلی بر بازار آهن‌آلات در آخرین روز هفته

تحلیلی بر بازار آهن‌آلات در آخرین روز هفته

از آنجا که برخی از خریداران بورسی در بازار، فروشنده هستند، هر چقدر تقاضا در بورس کالا افزایشی باشد، از فشار تقاضا در بازار آزاد کم شده و به فشار عرضه اضافه می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت استقبال از عرضه‌های بورس کالا به سود مصرف‌کنندگان بازار خارج از بورس کالا خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی ایران همانطور که از آمار و ارقام موجود برمی‌آید روند کلی بازار با ثبات همراه بود و تنها برخی نوردکاران با هدف تحریک و افزایش تقاضا اقدام به افزایش جزئی قیمت‌ها کردند اما سایر مبادی کماکان بی‌تحرک و آرام بود. با وجود این همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد، عامل اثرگذاری که در حال حاضر توانایی تحریک قیمت‌ها در بازارآهن را داشته باشد، مشاهده نمی‌شود و با توجه به تعطیلی که هفته آینده در پیش داریم احتمال دارد اوضاع بازار طبق روال همین هفته باشد و نوسانات چشمگیری رخ ندهد.

بر اساس گزارش‌های موجود از تالار صنعتی بورس کالا، از ۱۰۸ هزار و ۶۶۶ تن محصولات فولادی عرضه شده، حدود ۶۹ هزار و ۹۱۱ تن از آن مورد معامله قرار گرفت. از این میزان حدود ۵۳ هزار و ۸۹۶ تن به میلگرد اختصاص داشت که با نرخ ۱۵ هزار و ۴۷۶ تومانی، حدود ۲/۶ درصد آن معامله شد. از میان کل محصولات عرضه شده غیر از ورق قلع‌اندود که بدون تقاضا بود، مابقی محصولات به تابلوی معاملات راه پیدا کردند.

با توجه به تجربیات موجود به نظر می‌رسد از آنجایی که برخی از خریداران بورسی خود در بازار فروشنده هستند، هر چقدر تقاضا در بورس کالا افزایشی باشد، از فشار تقاضا در بازار آزاد کم شده و به فشار عرضه اضافه می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت استقبال از عرضه‌های بورس کالا به سود مصرف‌کنندگان بازار خارج از بورس کالا خواهد بود.

در بازار جهانی اما، طبق آخرین گزارشی که نشریه متال بولتن منتشر کرده است، قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران و منطقه CIS امروز مورخ ۲۲ تیرماه، ثابت بوده و نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است.

بر اساس این آمار، بیلت صادراتی منطقه CIS با نرخ ثابت، به قیمت ۵۶۳ دلار به ازای هر تن مبادله شد و اسلب صادراتی این منطقه نیز بدون تغییر، با قیمت ۵۱۰ دلار به ازای هر تن به فروش رسیده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس ثبات خود را حفظ کرده و بدون تغییر، با قیمت ۵۲۵ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین ۵۰۳ دلار مبادله شده است.

در کشور ترکیه نیز نرخ بیلت نوسان نداشته است و در بازه قیمتی ۶۶۰ تا ۶۸۰ دلار به ازای هر تن به فروش می‌رسد.

در بخش ورق سرد، محصولات صادراتی منطقه CIS در بازه قیمتی ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شود.

در کشور چین نیز ورق سرد در بازه قیمتی۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار به ازای هر تن به فروش می‌رسد.

ورق گرم منطقه CIS ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شود.

ورق گرم کشور ترکیه نیز با قیمتی حدود ۷۰۰ دلار به ازای هر تن به فروش می‌رسد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =