کد خبر 3848
۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

مزه‌ای که سهام مبارکه در بورس 1401 به سهامداران چشاند

مزه‌ای که سهام مبارکه در بورس 1401 به سهامداران چشاند

تقسیم سود فولاد مبارکه در سال قبل نشان داد که می‌شود به سودآوری و تقسیم سود شرکت‌های بزرگ امیدوار بود و فعالان بازار سرمایه به دنبال نمادهایی با پرداخت‌های سود نقدی بالاتر هستند.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از اقتصادنیوز؛ بازار سرمایه در سال 1402 احیا خواهد شد؟ پیش شرط رونق گرفتن بورس چیست؟ دخالت های دولتی چقدر در این بازار اثرگذار است؟ و .... سالنامه تجارت فردا در گزارشی به قلم حسین علییاری به این سوالات پاسخ داده است.

دخالت‌های دردسرساز در بازار سرمایه

سال 1401 با تمامی فرازونشیب‌هایش به پایان رسید؛ سالی که برای اهالی بازار سرمایه به‌خصوص بازار بورس تهران چندان دلچسب نبود. البته نباید نوسانات ایجادشده در بازار را نادیده گرفت و سودهای نوسانی این سال را در فصول مختلف برای گروه‌های مختلف کنار گذاشت. اما به هر حال سال 1401 به‌طور کل سال خوبی برای بازار سرمایه محسوب نمی‌شد.

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه این موضوع را عنوان می‌کنند که تا زمانی که انتظارات تورمی در اقتصاد کشور بالاست، بازارهای موازی (مسکن، خودرو، ارز) نیز به رونق خود ادامه خواهند داد و بازار سرمایه (بورس تهران) کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت چرا که دخالت‌های دولت در این بازار را نسبت به سایر بازارهای دیگر بیشتر می‌بینند.

اوایل این سال بازار سرمایه با جنگ روسیه علیه اوکراین کار را آغاز کرد؛ جایی که قیمت‌های کامودیتی‌ها در این بازارهای جهانی با افزایش چشمگیری همراه شده بودند. دولت سیزدهم هم از این فرصت برای افزایش قیمت مواد غذایی استفاده کرد. که این عاملی شد برای رونق گرفتن گروه مواد غذایی و روغنی در بازار سرمایه تا به عنوان اولین گروه بازار سرمایه مورد استقبال قرار بگیرد.

فلزات اساسی و محصولات شیمیایی هم به واسطه شروع این رویداد (جنگ در اوکراین) از قافله عقب نماند و با افزایش قیمت‌های ایجادشده باعث شد تا این گروه‌ها هم در بازار سرمایه مورد استقبال قرار بگیرد.

نتیجه اینکه شاخص بورس تهران به عنوان نماگر بازار سرمایه از بهمن‌ماه سال 1400 رویه مثبتی را در پیش بگیرد و در اردیبهشت‌ماه سال 1401 با بازدهی بیش از 30درصدی کار را تمام‌شده ببیند.

شوک به بازار سهام

اما دولتمردان با حرکتی جهادی اقدام به وضع عوارض صادراتی بر محصولات شرکت‌های صادرات‌محور بازار سرمایه کردند تا بازار را با شوک جدید مواجه کنند.

 شرکت‌هایی که عمده فعالیت آنها در حوزه صادرات بود با کاهش صادرات محصولات و در مقابل کاهش درآمدهای ارزی همراه شدند. که آن مقطع زمانی این موضع نیز مورد انتقاد خیلی از اهالی بازار سرمایه قرار گرفت.

 این موضوع در کنار پیش‌بینی وضع برق صنایع در تابستان معضلی شد تا بازار سرمایه از نیمه‌های اردیبهشت‌ماه با افت کار را آغاز کند و تابستان منفی را در سال 1401 سپری کند. شاخص بورس تهران در اردیبهشت‌ماه سال 1401 با رسیدن به محدوده یک میلیون و 600 هزارواحدی که خود گویای داستان‌ها و اظهارنظرهای زیادی از سوی مسوولان است رویه اصلاحی را در پیش گرفت به‌طوری ‌که شاخص بورس تهران در آبان‌ماه با افت بیش از 20درصدی به محدوده یک میلیون و 200 هزارواحدی رسید.

کارشناسان و فعالان بازار بر این موضوع تاکید دارند که تا زمانی که انتظارات تورمی در اقتصاد کشور بالاست، بازارهای موازی (مسکن، خودرو، ارز) نیز به رونق خود ادامه خواهند داد.

چرا که دلیل اصلی این موضوع را ریسک کمتر دخالت‌های دولت در این بازارها می‌دانند. اما این شرایط در بورس تهران کاملاً متفاوت است.

 فعالان بازار سرمایه تاکید می‌کنند در صورتی که سیاستگذار رویکرد درستی در مورد اعتمادسازی در بازار در پیش نگیرد، نمی‌توان به ادامه روند پرقدرت فعلی امیدوار بود.

همچنین نکته دیگری که مورد توجه این گروه است این است که هرگونه سرکوب قیمتی از سوی دولت، تغییر در نرخ حامل‌های انرژی و سرکوب معاملات بورس کالا می‌تواند بازار را به روند فرسایشی چند سال گذشته برگرداند.

اما نگاه دیگری در بازار وجود دارد که برای سال 1402 حائز اهمیت است؛ نگاهی که باعث می‌شود بازار سرمایه مورد توجه قرار بگیرد. حذف ارز ترجیحی از صنایع که تا چندی پیش روی ارقام 4200تومانی اعلام می‌شد از سوی رئیس جدید بانک مرکزی (محمدرضا فرزین) به عدد 28500تومانی رسید.

اما چندی بعد رئیس بانک مرکزی در توئیتی اعلام کرده بود که این نرخ ثابت نخواهد بود و با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در زمستان 1401 نرخ دلار را 41 هزار و 600 تومان اعلام کرد و نرخ نیز در محدوده 36 هزار تومان در این مرکز کشف قیمت شد.

این موضوع برای بازار سرمایه حائز اهمیت بود چرا که بازار سهم‌های دارایی‌محور را با نرخ‌های جدید تعدیل می‌کند و باعث می‌شود قیمت‌های سهم روی تابلوها به اعداد و ارقام بالاتری برسند. همچنین سقف‌شکنی قیمتی نمادهای بزرگی چون فولاد فملی فخوز و پالایشی خود نشانه‌ای هستند که سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه روی خوش نشان خواهند داد.

دلیل سقف شکنی قیمتی در نمادهای بزرگ

به اعتقاد خیلی از اهالی بازار سرمایه سقف‌شکنی قیمتی در نمادهای بزرگ بی‌دلیل صورت نمی‌گیرد و بازار اعتقاد دارد که برای آینده (سال 1402) قیمت نمادها باید بالاتر از آن چیزی باشند که در پایان سال 1401 بوده است.

انتهای سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ را می‌توان به عنوان حافظه تاریخی انتهای سال 1401 دانست. جایی که سهم‌های بزرگ مثل فولاد شروع به حرکت به سمت سقف تاریخی کردند و بعد از شکست سقف تاریخی، شاخص و سایر سهم‌های بازار هم موفق به شکست سقف‌های تاریخی خود شدند.

تقسیم سود فولاد مبارکه در سال قبل نشان داد که می‌شود به سودآوری و تقسیم سود شرکت‌های بزرگ امیدوار بود و فعالان بازار سرمایه به دنبال نمادهایی با پرداخت‌های سود نقدی بالاتر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 3848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =