کد خبر 3870
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد

جایگزینی دلار با وجود اقتصاد تورم‌زا امکان‌پذیر نیست

جایگزینی دلار با وجود اقتصاد تورم‌زا امکان‌پذیر نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است اتفاقاتی که برای فولاد و آهن و پتروشیمی در سال‌های اخیر به واسطه نوسانات ارزی رخ داده به دلیل این نیست که مبنای ارزی مورد معامله دلار است، بلکه این تغییرات دلار به دلیل وجود تورم و اقتصاد تورم‌زا در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در حالی که سیاست و تجارت معمولا محرک‌های اصلی ارزهای رایج کشور هستند اما تعیین ارزهای مبنا و محرک‌های آنها نسبی هستند، نه مطلق، بنابراین، هر گونه بحث در مورد سیاست یا ترازهای خارجی یک اقتصاد مهم است.

این در حالی است که یک نشریه آلمانی با اشاره به تورم بالا و برخی تحولات جهانی به کاهش اعتماد جهانی به دلار اشاره کرده و از کاهش جذابیت و قدرت واحد پول آمریکا در دنیا و تمایل کشورهای مختلف برای روی آوردن به ارزهای جایگزین خبر داد. به هر حال این اقدامات نشان می‌دهد دلار تنها چشم‌انداز بازارهای مالی نیست.

رهبر انقلاب نیز اخیراً در دیدار مسئولان نظام فرمودند: بعضی از شرکت‌های بزرگ پر درآمد با مواد اولیه داخلی قیمت محصول خود را با دلار تلگرامی جعلی تنظیم می‌کنند. چرا به دلار حاکمیت می‌دهید؟ چرا رقیب ریال را تقویت می‌کنید؟

در این رابطه عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران- بخش صنعت با اشاره به بحث تاثیرگذاری نرخ ارز بر اقتصاد فولاد، بدین صورت که شرکت‌های بزرگ درآمد فروش محصولات خود را با دلار یا یورو انجام می‎‌دهند به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: نگرانی افزایش قیمت دلار و تاثیرگذاری دلار روی صادرات و واردات از سوی برخی از فعالین اقتصادی و حتی صاحبان بنگاه‌ها و در بازار سرمایه پیوسته مطرح می‌شود و از این بابت نکته‌ای که می‌توان روی آن تامل کرد این است که آیا می‌توان وابستگی صنعت فولاد را به دلار کاهش داد یا خیر؟

وی در ادامه افزود: برای اقدام به جایگزینی دلار یک موضوع بحث ارزبری در واردات یا درآمد ارزی در صادرات و موضوع دیگر نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی بر اساس یک مبنای استاندارد است. یعنی اگر فولاد را بخواهیم براساس ریال قیمت‌گذاری کنیم و از قیمت LME لندن یا بقیه بازارها و مراجع رسمی تبعیت نکنیم بایستی یا نفع خود را دخیل کنیم یا نرخ مبنای دیگری مثل یوان یا واحدهای ارزی دیگر در نظر گرفته شود.

صالحی برای عملی شدن این قیمت‌گذاری بیان کرد: وقتی قرار است روی محصولی کارخانه‌دار قیمت‌گذاری کند و یا یک خریداری یک محصولی را خرید کند یا فروشنده نگران باشد که پول دریافتی، پول ضعیفی نسبت به کالای فروخته شده نباشد، قطعا دو طرف به دنبال یک مرجع محکمی برای پایه پولی هستند. زمانی که پولی به علت تورم قدرتش ضعیف می‌شود و ارزش آن پایین می‌آید بعید است که صادرکننده یا تولیدکننده یا خریدار بر اساس ریال که ریسک‌های بسیاری دارد را مبنای قیمت قرار دهد. چراکه به‌خاطر همین ریسک‌ها، در مدت زمانی که خرید انجام یا ال سی وارد یا انتقال پول یا تبدیل به کالا انجام شود ممکن است عدد آن ریال کاهش یابد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به معضلاتی که ممکن است در عرصه‌های بین‌المللی پیش آید بیان کرد: اگر غیر از دلار هر ارز دیگری مثل یوان که ارز قوی‌تری نیز نسبت به دلار است انتخاب شود بحث جابه جایی ارزی با کشورهای دیگر در صادرات و واردات مطرح است که نیاز به شبکه‌های بانکی دارد و اتصال به این شبکه‌های بانکی مشکل اساسی کشور است و نوع ارز مبادله چه دلار باشد چه یوان یا ارز دیگری برای ما به علت تحریم‌ها مقدور نیست.

به گفته این فعال اتاق بازرگانی امکان خارج کردن آرام آرام دلار از چرخه اقتصاد کشور و جایگزینی یوان به جای آن امکان دارد چراکه مبنای ارزشی یوان با ارزهای معتبری مثل دلار یا ین ژاپن محک می‌خورد که ارزهای قوی هستند، اما مشکل در زیرساخت‌های اقتصادی ما است.

صالحی با تاکید بر این که اتفاقاتی که برای فولاد و آهن و پتروشیمی در سال‌های اخیر در اثر نوسانات دلار رخ داده به دلیل این نیست که مبنای ارزی مورد معامله صراف این واحد ارزی است، بیان کرد: با موشکافی دقیق مشخص می‌شود که تغییرات دلار به دلیل وجود تورم و اقتصاد تورم‌زا در کشور است.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد ما اقتصاد سالم و مولد با GDP بالایی بود و رابطه آن هم با دنیا و شبکه‌های بانکی برقرار بود ما امروز مشکلی را در رابطه با ارز نداشتیم و حتی می‌توانستیم یوان را جایگزین دلار کنیم.

صالحی در پایان اظهار داشت: نکته‌ای که هست تورم موجود در اقتصاد کشور به دلیل خراب بودن زیرساخت‌های اقتصاد کلان ما و مشکلات فراوان اقتصادی است که از گذشته تا حال ادامه داشته، لذا ابتدا باید نقایص اقتصادی داخل کشور باید با یک سری تصمیمات اساسی و درست درمان و سپس اقدام به تضعیف یا تغییر دلار از حاکمیت ارزی کشور گردد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/

کد خبر 3870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =