کد خبر 3882
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

تصمیمات خلق‌الساعه به ضرر خریداران فولاد

تصمیمات خلق‌الساعه به ضرر خریداران فولاد

در حالی که تنها چند هفته از عمر دستورالعمل تعیین قیمت پایه محصولات فولادی می‌گذرد، دولت سیزدهم در دستورالعملی جدید اعلام کرد، سیاست مذکور از درجه اعتبار ساقط بوده و قیمت بر اساس روشی جدید که جزئیات آن بر هیچکس مشخص نیست تعیین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تکرار سیاست‌های غلط موضوعی است که طی سال‌های گذشته دولت‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در حالی که تنها چند هفته از عمر دستورالعمل تعیین قیمت پایه شمش و محصولات فولادی می‌گذرد، دولت سیزدهم در دستورالعملی جدید اعلام کرد که سیاست مذکور از درجه اعتبار ساقط بوده و قیمت پایه شمش و سایر محصولات فولادی بر اساس روشی جدید که جزئیات آن بر هیچکس مشخص نیست تعیین خواهد شد. از این رو، سقف قیمت پایه شمش در معاملات امروز در بورس کالا ۱۷۹ هزار ریال تعیین شد. این در حالیست که طبق دستورالعمل قبلی، میانگین قیمت پایه شمش در معاملات امروز بایستی در محدوده ۱۹۰ هزار ریال روی تابلو بورس کالا ظاهر می‌شد.
تجربه نشان داده این‌گونه تصمیمات خلق الساعه جز القای حس ترس و نگرانی در میان اهالی بازار و فرار سرمایه‌ها از بازار در کوتاه مدت دستاوردی نخواهد داشت و قیمت‌ها پس از مدتی کوتاه مسیر خود را پیدا خواهند نمود و در این بین تنها خریداران خرد دچار ضرر و زبان خواهند شد.
به نظر می‌رسد فشردن فنر قیمت‌ها شاید در کوتاه مدت مطلوب سیاست‌گذاران باشد، اما بر اساس مکانیسم بازار در زمان رها شدن این فنر، قیمت‌ها به سقف بالاتری از سطوح قبلی باز خواهند گشت. تنها راه حل منطقی برای کنترل قیمت‌ها در بازار، مهار تورم افسار گسیخته و نقدینگی بالایی است که سرگردان هر بار به یک بازار گسیل می‌شود. در شرایطی که بازارهای صادراتی فولاد کشور در وضعیت رکودی به سر می‌برند و صادرات رونق چندانی ندارد، کاهش مصنوعی تقاضا در بازار داخلی ضرر هنگفتی را به فولادسازان و سهامدارن این شرکت‌ها تحمیل خواهد نمود و باعث از سکه افتادن تنها بازار سازنده کشور یعنی بازار بورس اوراق بهادار خواهد شد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =