کد خبر 3928
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان بازار فولاد

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان بازار فولاد

سال به سال که پیش می‌رویم اوضاع بدتر می‌شود؛ حتی اگر به اقتصاد هم نگاه کنیم تا یک زمانی اوضاع خیلی خوب پیش می‌رفت و شرایط اقتصادی بهتری داشتیم؛ اما از یک جایی به بعد دیگر اوضاع بد شد و دیگر تولید کنندگان هم از شرایط پیش آمده رضایت نداشتند.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از بازار؛ برخی از محصولات معدنی برای اینکه عرضه و تقاضای بهتری داشته باشند وارد بازار سرمایه شدند تا روند خرید و فروش و قیمت گذاری به درستی انجام شود؛ اما متاسفانه قیمت گذاری دستوری که توسط دولت بر روی محصولات انجام گرفت باعث شد شرایط آنها دچار نوسان شود. به خصوص که افت و خیز قیمت ارز موجب شده قیمت محصولات در شرایط نابسامانی باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در خصوص شرایط ورود فولاد گفت: اگر به عقب برگردیم، زمانیکه قبلا با حواله، افراد به کارخانه‌های ذوب آهن یا فولاد مبارکه می‌آمدند و حواله‌ای برای محصولات می‌گرفتند این حواله به این صورت بود که وقتی قیمت‌گذاری صورت می گرفت قیمت گذاری‌ها به مدیر بستگی داشت که به چه صورتی باشد. در واقع بخشی از قیمت گذاری در فولاد توسط مدیران و عملکرد آنها تعیین می‌شد.

سید رضا شهرستانی افزود: گاهی اوقات به این صورت بود که وقتی حواله را می‌گرفتند تا جوهرش خشک نشده آن را پنجاه درصد بالاتر از قیمت خریداری شده از طرفی که جنس را خریده بود به طرف دوم می‌فروختند.

به گفته وی؛ برای اینکه این معضل حل شود و شفاف سازی درستی هم در این رابطه صورت بگیرد، تصمیم گرفتند این معاملات از طریق بورس انجام شود تا معاملات به روش بهتر و منصفانه‌تری به ثبت برسد تا عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا کنند.

فعال حوزه صنعت فولاد خاطرنشان کرد: فولاد وارد بازار سرمایه شد تا مشخص شود مثلاً قیمت پایه فولاد امروز چقدر است تا خریداران با آگاهی از قیمت اصلی فولاد مبادرت به خرید آن کنند و گران‌فروشی در این حوزه به حداقل خود برسد.

شهرستانی تاکید کرد: این موارد دقیقا زمانی بود که کمبود جنس وجود داشت و خریداران برای خرید فولاد اشتیاق زیادی از خود نشان می دادند. بنابراین بخشی از فولاد مورد نیاز از خارج وارد می‌شد به طوریکه زمانی ما حتی تا ۹ میلیون تن هم در سال واردات فولاد داشتیم.

وی عنوان کرد: اما بعد از مدتی این جریان به طور کلی تغییر کرد و ما سمت این موضوع رفتیم که درحال مازاد تولید داریم و بیش از نیاز کشور فولاد تولید می شود. در نتیجه قیمت‌گذاری دستوری بر روی فولاد صورت گرفت که خود این موضوع مشکلات فراوانی را برای این بخش به وجود آورد.

به گفته وی؛ اما چون قرار بود فولاد در بورس معامله شود، دیگر نباید قیمت گذاری دستوری روی این محصول به وجود می آمد. باید اجازه می دادند عرضه و تقاضا به همان صورت قبل وجود داشته باشد و قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا صورت پذیرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد تاکید کرد: متاسفانه الان که سال به سال بیش تر پیش می رویم اوضاع بدتر می شود. حتی اگر به اقتصاد هم نگاه کنیم تا یک زمانی اوضاع خیلی خوب پیش می رفت و شرایط اقتصادی بهتری داشتیم؛ اما از یک جایی به بعد دیگر اوضاع بد شد و دیگر تولید کنندگان هم از شرایط پیش آمده رضایت نداشتند.

وی تاکید کرد: حتی شرایط به جایی رسیده است که احساس می کنیم دستی در این بین وجود دارد که می خواهد صنعت کشورمان را خراب کند. که یکی از مواردی که رو به خراب شدن است همین صنعت فولاد است که روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد.

شهرستانی درباره صادرات فولاد خاطرنشان کرد: اگر محصولات را بخواهند صادر کنند، قیمت های صادراتی محصولات بین ده تا پانزده درصد بیشتر خواهد شد. زیرا هزینه حمل و نقل و تخلیه و بارگیری، عوارض گمرکی، برگشت پول و مواردی این گونه در صادرات وجود دارد که باعث افزایش قیمت نهایی محصول می شود.

وی تصریح کرد: ولی اگر فروش در داخل ایران انجام شود تمامی مواردی که در بخش صادرات هزینه می شود از بین می رود و قطعا قیمت نهایی فروش در ایران ارزان تر از صادرات خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 3928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =