کد خبر 4044
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

روسیه کمر تحریم‌ها را شکست/ صادرکنندگان کامودیتی؛ ثروتمندترین‌های روسیه

روسیه کمر تحریم‌ها را شکست/ صادرکنندگان کامودیتی؛ ثروتمندترین‌های روسیه

صعود بهای انرژی، منابع معدنی، کودهای شیمیایی و سایر کامودیتی ها ظرف نیمه ابتدایی سال 2022 باعث شد تا بر تعداد و درآمد میلیاردرهای روسی افزوده شود. در این میان جهش بهای کودهای شیمیایی باعث شد تا عنوان ثروتمندترین فرد روسیه به صادرکننده کودهای شیمیایی از این کشور تعلق گیرد. تولیدکنندگان پالادیوم، نیکل و فولاد در رتبه های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از اکو ایران؛ ثروتمندترین افراد روسیه در سال گذشته با تکیه بر روند افزایشی در بازار منابع طبیعی و کامودیتی ها 152میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کردند.

فوربس روسیه می گوید تعداد میلیاردرهای رسمی روسیه به 110نفر رسیده که این رقم نسبت به تعداد آنها در سال قبل افزایش 22نفری داشته است. همچنین مجموع ثروت میلیاردرهای روسی از 253میلیارد دلار در زمان اعلام قبلی این لیست در سال 2022 به 505میلیارد دلار در حال حاضر افزایش داشته است.

به گفته فوربس، اگر پنج میلیاردر -یوری میلنر، بنیان گذار DST Global، نیکولای استورونسکی بنیان گذار Revolut، تیمور تورلوف موسس Freedom Finance و سرگئی دیمیتریف و والنتین کیپیاتکوف، بنیان گذاران JetBrains- از تابعیت روسی خود انصراف نمی دادند، این لیست طولانی تر بود.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 24فوریه 2022 دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد، غرب در تلاش برای تنبیه پوتین به خاطر جنگ، شدیدترین تحریم های اقتصادی تاریخ معاصر روسیه را علیه اقتصاد این کشور و برخی از ثروتمندان آن اعمال کرد.

پوتین می گوید که غرب در تلاش برای نابودی روسیه است؛ اما تجربه نشان داده که تحریم غرب برای نابودی اقتصادی روسیه به شکست منجر می شود.

با این حال، داده های اقتصادی روسیه نشان می دهد که اقتصاد این کشور در سال 2022 و متاثر از فشار تحریم های غربی 1/ 2 درصد کوچک تر شده است. این کشور در سال گذشته برای فروش نفت، فلزات و سایر منابع طبیعی به بازارهای جهانی دچار چالش شد. با وجود این، بازارهای چین، هند و خاورمیانه توانستند به سرعت جای خالی بازارهای غربی را برای محصولات تولیدی روسیه پر کنند.

رشد اقتصادی روسیه در 2023 مثبت می ماند

صندوق بین المللی پول در گزارش ماه آوریل خود، پیش بینی این سازمان از رشد اقتصادی روسیه برای سال 2023 را از 3/ 0 درصد قبلی به 7/ 0 درصد افزایش داد؛ اما این سازمان برآورد کرد که رشد اقتصادی روسیه در سال آینده به 3/ 1 درصد برسد. این در حالی است که در گزارش پیشین صندوق بین المللی پول، رشد 1/ 2درصدی برای اقتصاد روسیه در سال 2024 برآورد شده بود. تحلیلگران این صندوق بر این باورند که کمبود نیروی کار و خروج شرکت های غربی به اقتصاد این کشور آسیب می رساند.

بهای هر بشکه نفت روسیه در سال گذشته برابر 09/ 76دلار تعیین شد. فروش نفت به عنوان رگ حیاتی اقتصاد روسیه تاثیر بسزایی بر درآمدهای این کشور اروپای شرقی دارد. متوسط بهای فروش هر بشکه نفت روسیه در سال 2021 برابر 69دلار بود. به این ترتیب روسیه در سال 2022 با خوش شانسی با رشد بهای انرژی مواجه شد. بهای کودهای شیمیایی نیز در سال 2022 متاثر از رشد بهای انرژی افزایش داشت و با توجه به سهم روسیه در تامین کود شیمیایی دنیا، این رشد نرخ به سود روس ها تمام شد.

صادرکنندگان کامودیتی؛ ثروتمندترین های روسیه

آندری ملنیچنکو ظرف سال گذشته میلادی از فروش کودهای شیمیایی ثروت زیادی به دست آورد و با 2/ 25میلیارد دلار ثروت در فهرست فوربس به عنوان ثروتمندترین مرد روسیه قرار گرفت. میزان ثرت وی تنها ظرف یک سال تقریبا دوبرابر شد. ولادیمیر پوتانین، رئیس و بزرگ ترین سهامدار نورنیکل، بزرگ ترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده جهان، با 7/ 23میلیارد دلار ثروت در رتبه دوم ثروتمندترین افراد روسیه قرار گرفت.

ولادیمیر لیسین که مدیریت فولادساز NLMK را در دست دارد و سال گذشته به عنوان ثروتمندترین مرد روسیه در رتبه بندی فوربس قرار گرفته بود، امسال با ثروتی برابر 1/ 22میلیارد دلار در رتبه سوم این فهرست جای گرفت. بسیاری از میلیاردرهای روسی تحریم های غرب را ابزاری ناشیانه و حتی نژادپرستانه می دانند.

22فرد جدید اضافه شده به فهرست میلیاردرهای روسی فوربس شامل افرادی می شود که از طریق فروش تنقلات، سوپرمارکت ، مواد شیمیایی، ساختمان سازی و داروسازی در این کشور به ثرت دست یافته اند. این موضوع بیانگر آن است که به رغم جنگ و تحریم، تقاضای داخلی روسیه همچنان قوی مانده است.

انتهای پیام/

کد خبر 4044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =