کد خبر 4096
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

گزارش آهن‌نیوز از بازار جهانی فولاد:

رقابت ایران و روسیه، بازار جهانی فولاد را به رکود کشاند

رقابت ایران و روسیه، بازار جهانی فولاد را به رکود کشاند

قیمت‌ها در بازار جهانی روند نزولی دارد. رقابت ایران و روسیه که هر دو در تحریم هستند برای فروش شمش و اسلب معلوم نیست در چه نقطه‌ای متوقف می‌شود، چرا که هر دو کشور نیازمند صادرات هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت‌ها در بازار جهانی روند نزولی دارد. رقابت ایران و روسیه که هر دو در تحریم هستند برای فروش شمش و اسلب معلوم نیست در چه نقطه‌ای متوقف می‌شود، چرا که هر دو کشور نیازمند صادرات هستند. افت قیمت قراضه چشم‌انداز زیبایی برای بالا رفتن قیمت شمش نشان نمی‌دهد.

در چین در جلسه CISA (انجمن فولاد چین) به دلیل ترس از مازاد عرضه، تاکید بر کاهش تولید بود تا قیمت‌ها پایدار شوند. موجودی انبار محصولات نهایی به ۱۸.۵ میلیون تن رسیده است که ۷.۵ درصد بیشتر از موجودی انتهای مارس است. اما در مورد پیروی تولیدکنندگان از این مساله تردید وجود دارد. زیان تولید به اندازه کافی نیست تا تولیدکنندگان را وادار به کاهش تولید کند. همچنین تولیدکنندگان کک در سود هستند که می‌تواند با فشار تولیدکنندگان فولاد بخشی از این سود به این شرکت‌ها منتقل شود.

در مجموع همچنان کاهش قیمت‌ها ادامه دارد. این مساله با کاهش قیمت مواد اولیه مانند سنگ اهن و کک باعث شده تا حمایت بهای تمام شده نیز از بین برود و فضا برای کاهش بیشتر فراهم باشد. با این حال برخی فعالان بازار معتقدند احتمالا در نیمه دوم سال میلادی شرایط بهبود خواهد یافت.

سنگ آهن
در  هفته‌ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین نزولی بود و از حدود ۱۱۲ دلار به ۱۰۶ دلار هر تن سی اف آر افت داشت. تقاضای فولاد در بازار داخلی چین ضعیف است از این رو اعتماد بازار سنگ آهن را کمتر کرده است. قیمت سنگ آهن در اکتبر حدود ۱۷ درصد افت داشته هفته گذشته به کمتر از ۱۰۰ دلار هم رسید.

همچنین قیمت سنگ آهن در بورس فیوچرز سنگاپور بیشترین افت ماهانه را از اکتبر سال قبل تجربه کرده و تا ۱۷ درصد افت داشت اخیرا به زیر ۱۰۰ دلار هم رسیده است. ابهامات بخش تقاضا و ناامیدی نسبت به بهبود اوضاع در سال جاری ادامه دارد. فصل اوج ساخت ‌و ساز چین که از آوریل تا ژوئن ادامه دارد، پس از شروعی صعودی در سال ۲۰۲۳، ضعیف‌تر از حد انتظار پیش رفته و آسیب‌های سنگینی بر قیمت‌ها وارد کرده است.

شاخص قیمت پلاتس برای سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد نیز ۱۰۶.۰۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده که ۱.۶ دلار افت روزانه داشت.

آخرین قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور حدود ۱۰۴ دلار هر تن شنیده شده است. در این شرایط فعالان بازار چین نگران وضعیت تقاضا در ادامه سال جاری میلادی هستند چرا که انجمن آهن و فولاد این کشور نیز به کارخانه‌ها گفته با تداوم ضرردهی و کمبود تقاضا باید تولید را کاهش دهند.


قراضه
در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت وارداتی قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از ۴۱۶ دلار به حدود ۴۰۳ تا ۴۰۸ دلار هر تن سی اف آر رسید. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نزدیک است از این رو برای مدتی بازار قراضه در رکود باقی خواهد ماند و شاید روزهای آتی به زیر ۴۰۰ دلار برسد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز از ۳۶۸ دلار به ۳۶۱ دلار هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۲۰ دلار افت هفتگی داشته و ۴۱۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

همچنین قیمت قراضه در بازار جنوب آسیا، هفته راکدی داشته که به دلیل جو منفی بازار داخلی و همچنین رکود بازارهای جهانی بود.

 در هند قراضه وارداتی تحت تاثیر بازار راکد محصولات فولادی بود. پیشنهادها خیلی زیاد بود ولی تقاضا به دلیل عدم تمایل به خرید فولاد ناچیز است.

خریداران هندی به دنبال ۴۳۵ دلار هر تن برای قراضه خرد شده اروپا بودند ولی معامله‌ای نهایی نشد. قراضه سنگین امریکا نیز ۴۴۰ دلار و قراضه خرد شده ۴۴۵ دلار هر تن سی اف آر هند است.

در پاکستان نیز قراضه خرد شده ۴۵۳ دلار هر تن سی اند اف می‌باشد.


بیلت
تمایل به خرید کم است، قیمت جهانی قراضه نزولی است و بازارهای میلگرد هم پر نوسانند از این رو بازار بیلت منطقه نزولی است. ضعف تقاضا، نوسان بازار فیوچرز میلگرد و بازار فولاد چین بر قیمت بیلت اثر داشت.

بیلت صادراتی فوب دریای سیاه هفته گذشته تا ۷ دلار افت داشته و حدود ۵۳۸ دلار هر تن فوب ثبت شد.
در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت به دلیل افت تقاضا و کاهش قیمت میلگرد تا ۲۷ دلار ارزان‌تر شده و به نرخ ۵۰۴ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. گفتنی است این روزها قیمت به پایین‌ترین سطح ۵ ماه اخیر رسیده است.
بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا هفته ساکتی را پشت سر گذاشته که به دلیل کمبود تقاضا و اختلاف میان قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی بود و قیمت از ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار به ۵۵۵ دلار هر تن سی اف آر افت داشت.

همچنی آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۶ دلار افت روزانه داشته و قیمت ۵۰۴ دلار هر تن با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است. قیمت‌ها به کمترین سطح ۵ ماه اخیر رسیده است.


مقاطع
هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۶۰۵ دلار به حدود ۵۸۷ دلار هر تن فوب رسید. آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای ۲۲ دلار افت داشته و قیمت قرارداد اکتبر میلگرد ۵۲۹ دلار هر تن شنیده شده که ۴ دلار افت روزانه داشت.

میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۲۰ دلار ارزان‌تر شده و ه قیمت ۶۵۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. کاهش قیمت‌ها در بازار میلگرد ترکیه باعث کاهش قیمت‌های قراضه وارداتی از امریکا شده است. هزینه تبدیل قراضه به میلگرد در ترکیه حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ دلار بر تن است. با توجه به قیمت ۶۸۰ دلاری میلگرد صادراتی ترکیه حداکثر قیمت برای خرید قراضه وارداتی امریکا ۴۴۰ دلار است. آخرین قیمت ۴۰۸ دلار گزارش شده است. اما با توجه چشم‌انداز نزولی بازار قراضه، خریداران ترک حاضر به پرداخت قیمت‌های بالاتر نیستند.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۵ یورو ارزان شده و ۶۸۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.


ورق
هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه تا ۴۵ دلار افت داشته ۶۳۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۹۵ دلار به ۵۸۰ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۲۰ یورو ارزان‌تر شده در ۸۲۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۱۰ دلار ارزان‌تر شده ۱۱۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
انتهای خبر/ ف

کد خبر 4096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =