کد خبر 4239
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

درپنجمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران:

آنچه که در میزگرد تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنایع فلزات غیرآهنی در سال ۱۴۰۲ مطرح شد

آنچه که در میزگرد تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنایع فلزات غیرآهنی در سال ۱۴۰۲ مطرح شد

در مراسم افتتاحیه‌ پنجمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید وبازار میزگرد تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنایع فلزات غیرآهنی در سال ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مدیران صنایع و معادن فلزات غیرآهنی بزرگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در جریان اولین روز برگزاریپنجمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در مراسم افتتاحیه‌ میزگرد تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنایع فلزات غیرآهنی در سال ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مدیران صنایع ومعادن فلزات غیر اهنی بزرگ اعم از مس، روی آلومینیم کشور از جمله کرباسیان، رییس خانه معدن و رییس پیشین ایمیدرو مدیر پنل حاضر؛ محتشمی پور، مدیر عاون معدن و فرآوری مواد وزیر صمت؛ جمیلی، مدیر عامل مجتمع صنعتی و معدنی زرین؛ بهرام شکوری، رییس انجمن مس ایران؛ هوشنگ گودرزی، رئیس هئیت مدیره سندیکانی صنایع آلومینیوم ایران؛ محمد جواد مقصودی، عضو هیئت مدیره مجتمع صنایع مس باهنر و فرشید سلطان زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات برگزار شد. مشروح صحبتهای این پنل به شرح زیر است:


اولویت اول کشور توسعه و رفاه نیست
مهدی کرباسیان، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریس هیئت عامل ایمیدرو:
ما علاوه بر موقعیت استرتژیک در دنیا و وجود منابع و معادن خدادادی غنی به عنوان تنها کشور نوظهور حال حاضر دنیا هستیم که امکانات زیادی در صنایع معدنی داریم و میتوانیم جهش خیلی خوبی در این زمینه داشته باشیم اما چالشها مشکلاتی سد راه هست که مانع استفاده از این فرصتها میشود از جمله: عدم سرمایگذاری کافی در حوزه معادن و صنایع غیر آهنی و نزدیک صفر در سالهای اخیر، عدم ثبات سایستگذاریها، عدم جذب سرمایهگداری خارجی در ۴۰ سال گذشته، وجود اقتصاد دولتی و خصولتی که مزیدی بر عدم توجه به بخش خصوصی فعال در این زمینه شده است. دور شدن از فناوریهای نوین بزرگترین چالش تحریم است. ریشه مشکلات کشور در این است که اولویت اول توسعه و رفاه در کشور نیست که کصور به این مرحله رسیده است.

ایجاد ظرفیت فرآوری فلزات غیرآهنی در آینده نزدیک
رضا محتشمی پور، معاون معدن و فرآوری مواد وزیر صمت:
واقعیتی که وجود دارد مشکل اکتشاف در حوزه معدن مسئله اصلی مطرح در این حوزه است که محدودیت بسیارجدی است که قانونگذار نیز مطرح می‌کند اما توجه خاصی نمی‌شود. 
چالش دیگری که وجود دارد در جریان فعالیت کار معدنی مرحله اخذ مجوز بیشترین زمان را به خود اختصاص داده حتی پرونده‌هایی است که مدت زمان اخذ مجوز از زمان کل بهرهبرداری بیشتر زمان برده است.
بحث آزادسازی پهنه‌های بلوکه است، در حال حاضر ۱۲ هزار پهنه اعم از معدنی و غیرمعدنی در کشور موجود است که اقدام به آزادسازی برخی پهنه‌های بلوکه شده است.
حساسیت‌های محیط زیستی همیشه وجود داشته و وزارت صمت توجه دارد که هرجایی کار معدنی نکند اما باید یک تعادل و تناسبی در انتخاب‌ها باشد.
یکی دیگر از چالش‌های حوزه معدن، تامین تجهیزات است که شرایط خوبی ندارد و دولت سعی بر این دارد این محدودیت به زودی برداشته و شرایط سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات تسهیل شود.
موارد ذکر شده فوق خاص حوزه معادن فلزات غیرآهنی نیست و عمومیت دارد اما در حال حاضر وزرات صمت به این حوزه توجه ویژه دارد. 

به خاطر در هم تنیدگی این بخش با حوزه آهن، نگاه صمت به این بخش به دید تامین‌کنندگی است تا تامین نیاز ارز. ارز حاصل از فلزات غیرآهنی بیش از نیمی از بخش آهنی است. معضل مهم در حوزه آلومینیوم، سرب و روی با کمبود تامین مواجه است و علت کاهش آن خروج مواد اولیه آلومینیوم به صورت تهاتر از کشور است. 

از دیگر چالش این حوزه عقب ماندگی آن در فرآوری محصولات است که باید توسعه این بخش جز اولویت‌ها و اهم پیگیری‌ها باشد. 

وی با تاکید بر این که باتوجه به جهشی که در صنعت مس در سال‌های اخیر داشتیم باید از ایجاد جو هیجانی و ارائه آمار و ارقام هیجانی خودداری کرد و چراکه بر اساس این آمار غیرواقعی اقدام به سرمایه‌گذاری شده در نهایت مطالبات نسبتی با واقعیت ندارد. 

از محورهای دیگر که در حوزه فلزات غیرآهنی باید توجه شود این است که برخلاف بخش آهنی که سقف و گلوگاه آن، بحث انرژی است این مسئله در حوزه فلزات غیرآهنی متفاوت بوده و شدت مصرف انرژی پایین‌تر است و به علت حجم فعالیت‌های پایین حساسیت‌های موجود در بخش فولاد در این حوزه نیست بنابراین باید برای بالا بردن وزن این حوزه در چرخه اقتصاد کشور مبادرت بیشتری گردد.

این بخش پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد پل‌های اقتصادی با کشورهای دیگر دارد و اگر بخش خصوصی پای گار باشد، توسعه این بخش امکان پذیر است.

در پایان خبر از ایجاد ظرفیت خوب در فرآوری فلزات غیرآهنی در کشور در آینده نزدیک داد.

مدرسه هوش مصنوعی حوزه معدن آماده پذیرش ایده‌های نو
ابراهیم جمیلی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین:
وی خبر از راه‌اندازی مدرسه هوش مصنوعی داده و از حاضران در جلسه که فعالان حوزه فلزات غیرآهنی و صنعت معدن بودند درخواست کرد تا نیازهای خود را در این بخش به اطلاع این مدرسه رسانند تا در برنامه‌های آموزشی قرار گیرد.

همچنین در این مدرسه برای اقدام به هوشمندسازی معادن نیاز به پایلوت داریم تا میزان توامندی‌ها را تخمین زنند.

وی افزود: بستری خوبی برای پیشبرد و توسعه فناوری‌های نوین در صنعت معدن از طریق دریافت ایده‌های نو در جشنواره اندیشمندان جوان و باشگاه ایده‌پردازان فراهم شده که می‌توان ایده‌های ناب این بخش را گرفته و آن را پرورش داد.

تدوین استراتژی مدون توسعه صنایع، از ضروریات کشور است
بهرام شکوری، رییس انجمن مس ایران
مسائل جاری کشور همیشه معلول بوده و علت نبوده، اینکه کشور پتانسیل خوبی در حوزه معدن معدن داشته و ارزآوری خوبی دارد شکی نیست اما بی‌مهری زیادی در بخش سرمایه‌گذاری این بخش شده طوریکه کل سرمایه لازم برای بخش معدن به ۵۰ هزار میلیارد دلار هم نمی‌رسد در حالی که در سنوات گذشته ۶۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شده اما از این عایدی چیزی به بخش معدن نرسیده است.

وی با تاکید بر این که امروز باید سرمایه‌گذاری روی پتانسیل‌های موجود صورت گیرد گفت: وزارت صمت به عنوان متولی این حوزه باید از فعالیت‌های این بخش حمایت کند نه اینکه خود سنگ‌اندازی کند.

از مشکلات دیگر کشور ما این است که برنامه آمایش سرزمین به درستی اتفاق نیفتاده و استراتژی مدونی در این زمینه نوشته نشده، اگر هم در دوره بوده توسط دولت نوشته شده که دولت بعدی آن را قبول نداشته و به نتیجه نرسیده است. بنابریان نیاز روز در حال حاضر این است که یک استراتژی مدون برای پیشرفت صنایع نوشته شود که برای پایش و نتیجه‌گیری باید توسط بخش خصوصی و اتاق بازرگانی برمبنای پتانسیل‌های موجود تهیه و تنظیم شود.

در سیاستگذاری و قانون‌گذاری‌ها از نطرات و تجربیات بخش خصوصی استفاده نمی‌شود بنابراین پیشنهاد احیای شورای سیاستگذاری بخش معدنی در حوزه‌های مس، روی، آلومینیوم و سایر فلزات غیرآهنی با همکاری وزارت صمت با متولی‌گری دولت انجام شده و چالش‌ها و راهکارها با همفکری هم مطرح و حل شود.

دولت آلومینیوم را مشابه مس و روی می‌بیند اما کاملا متفاوت است
هوشنگ گودرزی، رئیس هئیت مدیره سندیکانی صنایع آلومینیوم ایران

ایران به عنوان اولین کشور تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه، آمار قابل قبولی ندارد، با اینکه با ورود سالکو به تولید شمش آلومینیوم، جهش خوبی در این زمینه داشته که منجر به رشد ۳۶ درصدی صنایع پایین دست شده است. 

بخش مهمی از امنیت محیط کسب و کار مربوط به تامین مواد اولیه است بنابراین تامین آن برای صنایع بالادستی باید جز اولویت‌های وزرات صمت باشد. 

کشور امارات با قراردادی که ۲۰ سال پیش بسته تامین بوکسیت خود را انجام داده اما ایران ۴۰ سال پیش معدن خریداری شده در گینه را برای تامین بوکسیت هنوز شروع به برداشت نکرده است.

با توجه به این که اشتغال و ارزآوری از مشکلات مهم کشور است با سرمایه گذاری در تولید داخلی صنعت آلومینیوم به عنوان یک فلز استراتژیک، کمک زیادی به حل این مشکلات خواهد شد. در حال حاضر ازآوری این بخش از صادرات مواد خام این حوزه است که با فروش همین مواد با همین قیمت به صنایع پایین دست می توان مواد با ارزش افزوده بالاتر برای صادرات تولید کرد.

دانش فنی به روز در حوزه مس نداریم
محمد جواد مقصودی، عضو هیئت مدیره مجتمع صنایع مس باهنر
فرصت‌های پیشرویی که در صنعت مس موجود است طبق تقاضایی گه از بازارهای صادراتی از روسیه و ترکیه با توجه به افزایش بهای تمام شده این محصولات در اروپا، بازار خوبی برای ایران ایجاد شده است اما برای توسعه آن با چالش‌هایی روبه رو است. یکی از این چالش‌ها تامین کاتد است که تولید را با مشکل مواجه کرده است. باید اقدام به رفع قوانین عجیب گردد به عنوان نثال مشکلاتی که در بحث نرخ‌گذاری ارز وجود دارد تولیدکنندگان را سردرگم کرده است. 

چالش بعدی وجود ابهام سرمایه‌گذاری دراین بخش در آینده است چرا که به علت تحریم‌ها دسترسی به کشورهای بزرگ تولیدکننده برای کسب دانش فنی و آشنایی با دانش به روز این صنعت وجود ندارد که نتیجتاً سرمایه‌گذاری را محدود کرده و این که در چه مسیری این صنعت ممکن است به سودآوری برسد را دچار ابهام کرده است.

مشکل دیگر این است که مدیران رده بالا تصمیم سازی نمی‌کنند بلکه از بین پیشنهادهای مختلف اقدام به انتخاب تصمیم می‌کنند که معلوم نیست این پیشنهادات تا چه کارشناسی و تخصصی است. بنابریان پیشنهاد ایجاد شرکت‌های کارشناسی برای پرورش ایده‌ها و دانش بومی این حوزه شد.

ساختار درست حکمرانی صنعت و معدن در کشور نیست
فرشید سلطان زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
دولت مانع اصلی توسعه صنایع معدنی در کشور است که دلیل اصلی آن نبود ساختار درست حکمرانی صنعت و معدن بوده که اجاره دیده شدن زحمات دولت را نمی‌دهد درصورتی که به سادگی می‌توان با توجه به منابع و پتانسیل‌های موجود در عرضه دو تا سه سال به رشد تولید ۲ برابری در این زمینه دست یافت. باید طرح‌های جامع مانند فولاد تدوین شده براساس فرمول جدا از دنیا و مبتی بر شرایط حکممرانی فعلی کشور باشد و به صورت منظم پایش شود تا ایرادات و چالش‌های آن برطرف شود.

باید تشکل‌های با حضور تمامی ذی‌نفعان ایجاد شود تا نتایج این طرح ها را عملیاتی کنند. در نهایت دولت  هر حلقه زنجیره فلزات باید با اقتضاعات خاص خود دیده شود نه این کهبرای کل زنجیره یک نسخه پیچیده شود.

انتهای پیام/ ف

کد خبر 4239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =