کد خبر 44
۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

خطر سلبریتی‌ها برای مدیریت بحران/ تو گریه کن تا من لایک بگیرم!

خطر سلبریتی‌ها برای مدیریت بحران/ تو گریه کن تا من لایک بگیرم!

حضور مردم روند امدادرسانی دچار اخلال می‌کند و موجب می‌شود که عملیات کند شود. حتی سلبریتی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حضور آن‌ها نیز در محل عملیات را پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، اسماعیل نجار، رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور درباره حضور غیرضروری سلبریتی‌ها و شهروندان گفت: ما قدردان احساس مسئولیت و نوع‌دوستی مردم عزیز و تمام اقشار جامعه هستیم. اما یک نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که در هنگام وقوع حوادث باید فضا برای امدادگران باز باشد. مردم نباید در محل تجمع کنند و اجازه دهند تا فرصت برای نیروهای امدادی فراهم شود.

نجار با بیان اینکه متاسفانه مشابه آنچه که در اطراف برج متروپل آبادان رخ داد را در ماجرای ریزش ساختمان پلاسکو نیز شاهد بودیم، گفت:‌ حضور مردم در محل ریزش ساختمان پلاسکو هم امدادرسانی را مختل کرد و این‌بار هم شاهد چنین حضوری در آبادان بودیم. این موارد باید کم شود و البته طبیعی است که وقتی می‌گوییم حضور مردم باید کاهش پیدا کند، یعنی تمام اقشار مردم و همه به جز امدادگران و دستگاه‌های تامین نظم و امنیت. در این شرایط دیگر فرقی بین بازیگر، فوتبالیست، خواننده، کارمند و... وجود ندارد و هیچ یک نباید در محل حاضر باشند.

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد:‌ حضور اقشار مختلف مردم باید مدیریت و ساماندهی شود. این موضوع در مورد کمک‌های امدادی نیز صادق است. یعنی از حضور در محل گرفته تا دیگر اقدامات نباید خودسرانه انجام شود، بلکه باید با هماهنگی و ساماندهی باشد. خوشبختانه ما در قانون جدید مدیریت بحران به این موارد توجه ویژه داشتیم و امیدوارم با نگارش آیین‌نامه‌ها و نهایی شدن موارد باقی‌مانده این موارد ساماندهی شود.

نجار افزود:‌ من از اقشار مختلف مردم، خواهش می‌کنم که هنگام وقوع حوادث مختلف از تجمع و حضور در محل و تماشا و فیلمبرداری و... خودداری کنند. هنگام وقوع حوادث ثانیه‌ها و دقایق حائز اهمیت است و نباید این فرصت را با حضور بی‌مورد و تجمع خود از فردی که در انتظار امدادرسانی است، بگیریم.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز درباره حضور شهروندان و سلبریتی‌ها در محل آواربرداری ساختمان متروپل گفت:‌ حضور هیچ کسی به جز نیروهای امدادگر، آتش‌نشانان، اورژانس، هلال احمر و افرادی که مسئولیتی در راستای آواربرداری دارند در محل توصیه نمی‌شود.

وی افزود:‌ حضور مردم روند امدادرسانی دچار اخلال می‌کند و موجب می‌شود که عملیات کند شود. حتی سلبریتی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حضور آن‌ها نیز در محل عملیات را پیچیده‌تر می‌کند.

مهدی داوری، مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و کارشناس ایمنی- در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حضور برخی از سلبریتی‌ها در محل ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان اظهار کرد: در حوادث سخت و مهم یکی از موضوعاتی که اهمیت دارد تمرکز نیروهای امدادی است تا بتوانند اقدامات لازم را سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام دهند. عملیات آواربرداری ساختمان متروپل آبادان عملیاتی بسیار حساس است چرا که حتما برخی زیر آوار هستند و باید برای نجات آنها اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه هیجان و فضای پر استرس فضای حادثه و تمرکز امدادگران را مختل می‌کند اظهار کرد: حضور سلبریتی‌ها در محل حادثه‌ها حتی جان خودشان را نیز به خطر می‌اندازد. همچنین تزریق هرگونه هیجان به محل حادثه می‌تواند عملیات را سخت‌تر کند که حضور سلبریتی‌ها در محل قطعاً همان تزریق هیجان است.

داوری گفت: مردم باید به نیروهای امدادی اعتماد کنند. مسئولان در محل حضور دارند، کمک‌های لازم رسیده است و قطعا امدادگران هرچه در توان داشته باشند را انجام خواهند داد. حضور سلبریتی‌ها حتی باعث تجمع مردم می‌شود که این خود خطرناک است. بسیاری از افراد جوان ممکن است برای دیدن هنرمندان یا افراد مشهور که به آن‌ها علاقه دارند در محل حادثه حضور پیدا کنند، این می‌تواند لطمه زننده باشد و خطر ایجاد کند.

داوری گفت: نیروهای اجرایی حاضر در محل تمام توان خود را به کار می‌گیرند که امدادرسانی‌های لازم را انجام دهند.

خطر سلبریتی‌ها برای مدیریت بحران/ تو گریه کن تا من لایک بگیرم!


وی با اشاره به برخی کمک های مردمی که سلبریتی‌ها حین حوادثی از جمله زمین‌لرزه و... جمع‌آوری می‌کنند گفت: حادثه رخ داده نوع متفاوتی است که سلبریتی‌ها نمی‌توانند کمکی به آن بکنند. با وجود اینکه حادثه بسیار مهم است اما سطح حادثه محدوده است و جغرافیای وسیعی درگیر مسئله نشده است، اما واقعاً نیازی به از این دست کمک‌ها نیست و اگر هم نیاز به کمکی باشد فرماندهان حاضر در صحنه حادثه آن را اعلام خواهند کرد.

مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره اینکه برخی ساختمان‌های تهران نیز شرایطی مشابه متروپل دارد یا خیر گفت: آمار دقیق وجود این ساختمان را باید متولیان اعلام کنند اما شرایط ساخت هر سازه‌ای از نظر قانونی باید نظارت کامل داشته باشد. قرار بر این است که هیچ ساختمان ناایمنی ساخته نشود. البته می‌دانم که در تهران شرایط نظارت از سوی مهندسین و شهرداری‌ها وجود دارد و امیدوارم که چنین ساختمانی در هیچ شهری وجود نداشته باشد. ما در تهران کمتر با ساختمان‌هایی از این دست سر و کار داشتیم که چنین شرایط ناپایداری را داشته باشند؛ به هر حال تعداد برج های تهران کم نیست اما طی ۱۰ سال اخیر با چنین حادثه‌ای برخورد نداشتیم.

حضور سلبریتی‌ در بحران ساماندهی شود

مرتضی اکبرپور، کارشناس مدیریت بحران و معاون پیشین سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حضور سلبریتی‌ها در صحنه حوادث گفت: سلبریتی‌ها هنگام بحران هم نقش مثبت دارند و هم نقش منفی و معتقدم که باید حضور آنان در صحنه‌های حوادث مدیریت شود. من مخالف برخورد چکشی و تند با حضور این افراد هنگام بحران‌ها و حوادث هستم، اما معتقدم که باید با مدیریت و ساماندهی حضور این افراد شرایطی را فراهم کرد که سلبریتی‌ها در مواردی که واقعاً به حضورشان نیاز است پای کار آمده و از اعتبار و سرمایه‌اجتماعی‌شان برای بهبود اوضاع استفاده کنند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر این اقدام انجام نشده و گرچه تلاش‌هایی برای ساماندهی این افراد انجام شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. امیدوارم در ادامه بتوانیم با ساماندهی این موارد از ظرفیت سلبریتی‌ها به درستی و هدفمند در هنگام بحران‌ها استفاده کنیم.

در عین حال محسن حسین‌خانی، کارشناس ایمنی معتقد است که هیچ نیازی به حضور سلبریتی‌ها در محل حوادث نیست. او در این‌باره به ایسنا گفت:‌ وقتی زلزله‌ای رخ می‌دهد یا مثلا ساختمانی ریزش می‌کند ، اولین اولویت امدادرسانی است و پس از آن هم باید اقداماتی نظیر ایمن‌سازی و آواربرداری و... انجام شود. برای این اقدامات اول به امدادگر حرفه‌ای نیاز داریم و سپس به تجهیزاتی مانند لودر، دستگاه برش و... نیاز است. اتفاقا وقتی به مردم گفته می‌شود که نباید در محل حادثه‌ای تجمع کنند، به طریق اولی این چهره‌های شناخته شده یا همان سلبریتی‌ها هستند که نباید در محل حاضر شوند. چون حضور آنان ازدحام جمعیت مردم را هم بیشتر می‌کند و حتی ممکن است برخی برای دیدن آنان در محل حاضر شوند. پس لازم است که حتما از حضور در چنین فضاهایی خودداری کنند.

پایان پیام/ م

کد خبر 44

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =