کد خبر 4406
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
ضرورت وجود وزارت معدن

محمد مسعود سمیعی نژاد در پنل تخصصی شاخص‌های معدن‌کاری موفق گفت: عمده دلیل اجرا نشدن برنامه‌های صنعت معدن نداشتن یک وزارتخانه برای بخش معدن است و تا زمانی که به سمت اجرایی شدن آن اقدام نشود مشکلات بزرگ صنعتی و بازرگانی این بخش با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور به راحتی حل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در جریان همایش نکوداشت روز ملی معدن که امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است در پنل تخصصی شاخص‌های معدن‌کاری موفق با حضور علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدن، محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران؛ ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معدن؛ محمد مسعود سمیعی نژاد، فعال بخش معدن و بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران هر کدام از فعالین بخش معدن به تشریح نگاه و راهکار خود در تبیین این مهم پرداختند که در ادامه شرح داده شده است. 

در ابتدای جلسه بهرامن به عنوان مدیر پنل ضمن تاکید بر اینکه بخش معدن کشور نیاز به استقلال دارد بیان کرد: باید بخش معدنی در کنار صنایع دیگر و در ارتباط با هم دیده شود.

سمیعی‌نژاد ضمن تبریک روز ملی به فعالین این حوزه، در خصوص ویژگی‌های معدنکاری موفق در وهله اول به حاکمیت برای استفاده از این نعمت خدادادی به جای نفت توصیه کرد.

وی با اشاره به حدود سیاست‌های معدن در دو جهت خصوصی و دولتی، بزرگترین ضعف سیاست‌های بخش معدن را قرار گرفتن این حوزه در نظام حاکمیتی و سیاست‌ها در آخرین قسمت سیاسی بخش معدن و در زیرمجموعه بخش‌های دیگر دانسته و گفت: این حوزه بعد از ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر مهجور واقع شده و از زمانی که وزارت معدن را از دست دادیم نظام حاکمیتی در بخش معدن کم شده و با آمدن بخش بازرگانی حضور بخش معدن در تصمیم‌سازی‌های بزرگ بیش از بیش به کنار رفت.

سمیعی‌نژاد با اشاره به اینکه استراتژی راهبردی صنعت معدن در زمان‌ها و دولت‌های مختلف نوشته شده اما با ورود دولت دیگر اجرا نمی‌شود بیان کرد: عمده دلیل اجرا نشدن این برنامه‌ها نداشتن یک وزارتخانه برای بخش معدن است و تا زمانی که به سمت اجرایی شدن آن اقدام نشود همیشه مشکلات بزرگ صنعتی و بازرگانی این بخش با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور به راحتی حل نخواهد شد.

این فعال بخش معدن با اشاره به این که موتور محرکه صنعت کشور معدن است بیان کرد: 95 درصد یک ساختمان از محصولات و خروجی معدن تامی می‌شود ولی هیچگاه بخش معدن به این گستردگی در برنامه‌های کلاتن دیده نشده است که باید این فرهنگ در سیاست و قوانین ما تغییر کند.

کد خبر 4406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =