کد خبر 4466
۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

دلایل کاهش ترغیب به صادرات فولاد چیست؟

دلایل کاهش ترغیب به صادرات فولاد چیست؟

فولادسازان کشور در صورت فروش محصول خود در بورس کالا ۲۰ درصد درآمد بیشتر نسبت به صادرات کسب می‌کنند و این موضوع اثرات منفی بر صادرات فولاد کشور گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، فولادسازان کشور در صورت فروش محصول خود در بورس کالا ۲۰ درصد درآمد بیشتر نسبت به صادرات کسب می‌کنند و این موضوع اثرات منفی بر صادرات فولاد کشور گذاشته است.

یکی از دلایل اصلی این موضوخ می‌تواند اختلاف بالای دلار آزاد و سامانه مبادله ارزی باشد چرا که بازار خارج از بورس همچنان از نرخ دلار آزاد بجای بورس کالا تبعیت کرده و این موضوع محرک رقابت در معاملات بورس کالای ایران است.

نکته بعدی در دامن زدن بر این موضوع تقاضای بالا از سوی واحدهای پایین دست فولاد است چراکه این واحدها ه دنبال ذخیره‌سازی شمش فولاد به امید فروش در اوج تابستان و همزمان با محدودیت برق فولادسازان هستند.
رقابت حوزه آهن اسفنجی از جمله دلایل دیگری است که ترغیب به صادرات را در کشور کاسته است طوریکه بازار داخلی دارای محدودیت عرضه قراضه بوده و فولادسازان بزرگ را به سوی مصرف اسفنجی هدایت کرده است.

این درحالی است که همزمان انتظار بهره‌برداری از ۶ میلیون تن فولادسازی جدید در سال جاری، عرضه اسفنجی را کاهش داده و قیمت‌ها را بالاتر از سال قبل نگه می‌دارد.

با نرخ اسفنجی فعلی، انتظار کاهش قیمت فولاد دور از دسترس بوده و نسبت فعلا در محدوده ۶۰ درصد است.
در انتها صادرات بروی کارت‌های بازرگانی غیراصل عموما با نرخ اسکناس ۵۰ هزار تومانی بدون برگشت به نیما دلیل دیگر عقب افتادگی کشور در حوزه صادرات محصولات فولادی است.

دلایل کاهش ترغیب به صادرات فولاد چیست؟

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =