کد خبر 4607
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴

تلاش سوداگران برای متوقف‌ کردن روند نزولی قیمت ارز

تلاش سوداگران برای متوقف‌ کردن روند نزولی قیمت ارز

در حال حاضر با مدیریت بازار ارز از سوی بانک مرکزی و افزایش تعاملات بین‌المللی، قیمت ارز و البته طلا در کشور روند نزولی دارد؛ اما سوداگران این بازار تلاش ‌می‌کنند به هر طریق از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کنند.

به گزارش آهن نیوز؛ در روزهای گذشته بازار ارز و سکه روندی کاملا نزولی به خود گرفته بود، این روند نزولی که طی هفته های گذشته نیز وجود داشته است، با اعلام خبر توافقات و اقزایش مراودات بین‌المللی و توافقات پولی و مالی با کشورهای منطقه سرعت بیشتری به خود گرفت.

اما در این بین سوداگران بازار ارز و سکه بیکار نبوده و همه تلاش خود را برای جلوگیری از افت قیمت‌ها در بازار غیررسمی به کار بسته‌اند.

معامله‌گران انتظار کاهش قیمت در بازارهای مالی را متعاقب سفر سلطان عمان داشتند؛ آنها در انتظار سودهای حاصل از روند کاهشی بازار بودند؛ اما دلالان در این بازار با خالی فروشی سعی در بالا بردن قیمت‌ها داشتند و همین مسئله منجر به افزایش نرخ ارز در بازار شد.

البته انتشار نامه شرکت ایران خودرو در خصوص توقف تولید به دلیل کمبود ارز نیز یک سیگنال منفی به بازار ارز بوده است. هنوز انگیزه منتشرکنندگان این نامه پس از 3 هفته مشخص نیست. این نامه مربوط به 17 اردیبهشت ‌بوده است.

تلاش دلالان برای بی اثر کردن توافقات بین المللی

به نظر می‌رسد تلاش دلالان در زمینه از بین بردن تاثیر توافقات بین‌المللی با انتشار شایعه حاصل نشدن توافق، تا حدودی موفق بوده و اعتماد بازار نسبت به رویدادهای سیاسی از بین رفته است.

این در حالی است که رفتار دلار نسبت به سیگنال‌های سیاسی با تغییرات کمی همراه بوده است. به نظر می رسد دلالان در تلاش هستند تا هر خبری که منجر به افت قیمت دلار می شود را تحت هر شرایطی خنثی کنند.

در بازار دیروز ارز و سکه بر خلاف روزهای پیش از آن که فروشندگان بیشتر بودند، تعداد خریداران زیاد بود و فروشنده‌ای یافت نمی شد. فعالان بازار درصدد خرید بودند تا فرصت‌های از دست رفته روزهای گذشته را جبران کنند و از بازار جا نمانند. همین رشد تقاضا یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت ها در بازار ارز بوده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند خبر ورود سلطان عمان به ایران با انتخابات ترکیه و درگیری‌ مرزی ایران و طالبان هم‌پوشانی داشته است. آنها می‌گویند اگر ورود سلطان عمان به ایران تنها رویداد روزهای اخیر بود، می‌توانست بر بازار ارز، تاثیر کاهشی محسوس‌تری بگذارد.

کارشناسان اقتصادی همواره بر تاثیر قیمت دلار بر بازار طلا و سکه تاکید دارند و معتقدند این دلار است که به بازار فلز زرد خط می‌دهد. آنها می‌گویند تاثیر وقایع سیاسی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و بازارها نیز تا زمانی که تکلیف توافقات و تفاهمات روشن نشود نمی‌توانند روند بگیرند.

این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا نیز دیگر فاکتور تعیین قیمت در بازار فلز زرد است.

تاثیر انتظارات تورمی بر بازارهای مالی

محمد صادقی، کارشناس اقتصادی درباره رویدادهای موثر بر بازار ارز گفت: آنچه که می‌بینیم این است که بازار ارز نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاوم شده است و دلار از کانال ۵۰ هزار تومانی دست نمی‌کشد؛ این یعنی دلالان برای کاهش نیافتن قیمت دلار در حال نرخ سازی هستند؛ البته نباید اثر انتظارات تورمی را نادیده گرفت.

‌این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نوسان در بازار ارز مانند هفته‌های اخیر وجود دارد، اما بازار روند نمی‌گیرد؛ بنابراین قیمت طلا و سکه نیز همانند دلار از همین الگو تبعیت می‌کند. این در حالی است که قیمت سکه که با دلار بازار آزاد سنجیده می‌شود، حباب دارد و حتی همه قطعات سکه با قیمت دلار بالاتر معامله می‌شوند.

بنابراین گزارش، ورود دلار به محدود 50 تا 51 هزار تومانی ‌می‌تواند این علامکت را بدهد که با هر رخدادی دلار را وارد کانال پایین‌تر کند. به همین منظور سوداگران از هر روشی برای جلوگیری از کاهش قیمت ها استفاده می‌کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 4607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =