کد خبر 4647
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

بورس جهانی؛ خشمگین و بیمار

بورس جهانی؛ خشمگین و بیمار

با انتشار داده‌های اقتصادی چین بازارهای جهانی روز گذشته حال چندان خوشی را تجربه نکردند. در این میان معاملات آتی سهام ایالات متحده افت نسبی را تجربه کرد و بازار سهام اروپا و آسیا نیز قرمزپوش بودند.

به گزارش آهن نیوز؛ معاملات آتی سهام ایالات متحده روز چهارشنبه در حالی سقوط کرد که انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف چین فشار عصبی بازارهای جهانی را بالا برد و صبرشان را لبریز کرد.

داده‌های ماه مه در حالی منتشر شد که انقباض در فعالیت کارخانه‌های چین و کند شدن فعالیت‌های خدماتی امیدها برای بازگشت سریع دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از پایان محدودیت‌های ویروس کرونا به ریل رشد اقتصادی را با شک و تردیدهای زیادی روبه‌رو کرده است.

پس از انتشار ارقام نه‌چندان راضی‌کننده چین، بازار سهام لندن در معاملات روز چهارشنبه، سقوط تلخی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که شاخص FTSE ۱۰۰ با ۲/ ۰درصد کاهش به ۱۴/ ۷۵۰۸واحد رسید.

در این میان مایکل هیوسون، تحلیلگر CMC Markets، پیرامون وضعیت نگران‌کننده بازارهای جهانی در آخرین روز از ماه مه گفت: با انتشار داده های نه چندان امیدوارکننده سرزمین اژدهای زرد در بخش تولید، انتظار می‌رود در روزهای آینده و هفته‌های پیش رو شاهد افت بیشتر بازارهای جهانی به‌ویژه بازارهای اروپایی باشیم.

با این وجود روزگذشته سهام عرضه کننده غذای تازه Bakkavor پس از اینکه چشم‌انداز سود کل سال خود را افزایش داد و عملکرد معاملات سه‌ماهه اول دلگرم‌کننده‌ای را مطابق با انتظارات گزارش کرد، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد و روز معاملاتی خوبی را پشت سر گذاشت.

از طرفی دیگر روز گذشته شاخص NSE Nifty‌۵۰ با ۵۳/ ۰درصد کاهش به ۴۰/ ۱۸۵۳۴واحد رسید و شاخص BSE Sensex نیز ۵۵/ ۰ درصد سقوط داشت.

در شاخص‌های دیگر، شاخص بانک نیفتی ۶۹/ ۰درصد کاهش یافت و نیفتی متال با ۷۸/ ۰درصد افت به ۰۵/ ۵۸۹۰واحد رسید. به عقیده کارشناسان، اقتصاد هند در حال حاضر وضعیت بسیار مهیجی را تجربه می‌کند که منجر به روند صعودی در بازارهای سهام داخلی این کشور شده است.

با این حال، وینود نیر، سرپرست تحقیقات در خدمات مالی Geojit در همین‌باره گفت: نگرانی درباره رکود اقتصادی و افزایش احتمالی نرخ بهره در بازارهای غربی بر بازارهای داخلی تاثیرگذار خواهد بود. با این وجود انتظار می‌رود در میان‌مدت بازارهای داخلی شرایط متلاطمی را تجربه نکنند.

روز گذشته بازارهای سهام آسیا-اقیانوسیه نیز تحت تاثیر داده‌های ناامیدکننده فعالیت کارخانه‌ها چین قرار گرفتند و در پایان آخرین روز معاملاتی ماه مه قرمزپوش بودند. در این بین شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با افت ۹۴/ ۱درصدی در ۲۷/ ۱۸۲۳۴واحد بسته شد. شاخص Nikkei ۲۲۵ با ۴۱/ ۱درصد کاهش در ۸۸/ ۳۰۸۸۷واحد آرام گرفت؛ درحالی‌که شاخص Topix با ۳۲/ ۱درصد کاهش به ۶۳/ ۲۱۳۰واحد رسید.

در این میان شرکت‌های بزرگ تجاری Marubeni و Mitsubishi در بازار سهام توکیو به ترتیب کاهش ۴۶/ ۶ و ۰۱/ ۶درصدی را ثبت کردند. در این بین بازار سهام سرزمین اژدهای زرد نیز از زیبایی رنگ سبز بهاری بی‌بهره ماند؛ به‌طوری‌که شاخص شانگهای کامپوزیت با ۶۱/ ۰درصد کاهش به ۵۶/ ۳۲۰۴واحد کاهش یافت و شاخص شنژن نیز ۷/ ۰درصد افت کرد و به ۸۵/ ۱۰۷۹۳واحد رسید. در کره‌جنوبی، شاخص کوسپی ۳۱/ ۰درصد کاهش یافت و دو سهم Amorepacific و Hotel Shilla به ترتیب ۸۳/ ۴ و ۱/ ۴درصد کاهش یافتند.

منبع: روزنامه اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 4647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =