کد خبر 480
۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

اقتصاد صنایع در خطر رکود تورمی

اقتصاد صنایع در خطر رکود تورمی

رشد قابل‌توجه هزینه‌های تولید در سایه تورم افسارگسیخته، باعث شده که بازار کشش تحمل چنین تورمی را نداشته باشد، در نتیجه در آینده نزدیک باید منتظر رکود تورمی در اقتصاد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شناخت آثار تورم بر اقتصاد کشور و همچنین عملکرد صنایع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نخستین مرحله برای رفع این مشکلات به‌شمار می‌رود. فعالان صنعتی و تولیدکنندگان صنایع معدنی ضمن اشاره به اثرات مخرب تورم نسبت به احتمال سایه انداختن رکود بر اقتصاد کشور با تداوم این شرایط هشدار می‌دهند.

براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم در خرداد ١٤٠١ در مقایسه با خرداد ۱۴۰۰، حدود ۵۲.۵ درصد افزایش یافته است. فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند روند رو به رشد تورم در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. تداوم این شرایط آسیب‌هایی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کنند.

 رشد مداوم تورم به‌منزله افزایش هزینه تمام‌شده تولید است. با این وجود، بازار تا حدی کشش این رشد قیمتی را دارد؛ یعنی از جایی به بعد شاهد افت تقاضا و به‌دنبال آن کاهش تولید خواهیم بود. درنتیجه تورم‌های قابل‌توجه و مزمن درنهایت به‌منزله کاهش تولید خواهد بود و اقتصاد کشور را متاثر خواهد کرد.

با توجه به فاکتورهای اقتصاد سالم و پویا می‌توان اینطور ادعا کرد که تورم از مهم‌ترین پدیده‌های مضر اقتصادی است و هزینه‌های قابل‌توجهی را به جامعه تحمیل می‌کند. از جمله مهم‌ترین آثار مخرب تورم می‌توان به افزایش نااطمینانی و بی‌ثباتی در اقتصاد کلان و درنتیجه کاهش سرمایه‌گذاری در بلندمدت اشاره کرد. علاوه بر این، بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی نیز در روند فعالیت و تصمیم‌گیری‌های خود و همچنین برآورد درآمد و هزینه با دشواری روبه‌رو خواهند شد. اقتصاد ایران در طول سال‌های اخیر تورم فزاینده و قابل‌توجهی داشته است.

فعالان صنایع معدنی با اشاره به رشد قابل‌توجه هزینه‌های تولید در سایه تورم افسارگسیخته، تاکید دارند که بازار کشش تحمل چنین تورمی را ندارد. درنتیجه در آینده نزدیک باید منتظر رکود تورمی در اقتصاد باشیم.

بدون تردید ورود این شرایط تورمی به رکود به‌منزله تحمیل خسارت‌های قابل‌توجه به صنعت و فعالیت‌های تولیدی خواهد بود و همزمان از میزان سرمایه‌گذاری و توسعه در این بخش خواهد کاست. با توجه به چالش‌های ناگزیر اقتصادی از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود با اجرای سیاست‌های حمایتی، عملکرد صنایع را تسهیل کند.

پایان پیام/ ف


کد خبر 480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =