کد خبر 4806
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

سرپرست دفتر فنی و مهندسی شرکت نیرو نویان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

ارزانی قیمت برق مانع احداث نیروگاه‌های خورشیدی

ارزانی قیمت برق مانع احداث نیروگاه‌های خورشیدی

به گفته این فعال صنعت برق تا زمانی که قیمت برق واقعی نباشد، یعنی مصرف کننده قیمت برق را به شکل واقعی نداشته باشد، پیشرفت نیروگاه‌ها مخصوصا تجدیدپذیر، کمی کندتر خواهد بود. یکی از راهکارها این است که قیمت برق واقعی‌تر باشد و از طرف دیگر با توجه به نوپا بودن نیروگاه تجدیدپذیر دولت تا جایی که می‌تواند حمایت کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، صنعت فولاد را می‌توان از جمله صنایعی دانست که از اعمال محدودیت برق در تابستان آسیب بسیار زیادی دیده است. قطع برق در این صنعت سبب کاهش تولید، افت صادرات و در نتیجه کاهش ارزآوری در کشور می‌شود. از طرفی تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد حتی شرکت‌هایی که صاحب نیروگاه هستند، مجاز نیستند با برق تولیدی خود کار کنند و مجبورند برق تولیدی را وارد شبکه سراسری برق کنند.

مجید شاهی سرپرست دفتر فنی و مهندسی شرکت نیرو نویان که در زمینه طراحی، تأمین تجهیزات و اجرای نیروگاه خورشیدی فعال است در رابطه با چالش صنایع فولادی در تأمین برق و امکان استفاده نیروگاه خورشیدی در ایران به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: طبق ماده ۱۶ مربوط به جهش تولید دانش‌بنیان‌ها، صنایع ملزم هستند که هر سال یک درصد از دیماند برق مصرفی خودشان را از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر علی‌الخصوص خورشیدی کار کنند تا اولاً تعهدی که به ماده ۱۶ دارند رفع شود و در کنار آن برای خاموشی‌های که در آینده قابل پیش‌بینی است در اولویت آخر خاموشی وزارت نیرو قرار بگیرند.

به گفته شاهی به راحتی می‌توان با استفاده از تکنولوژی ایجاد نیروگاه خورشیدی موجود در کشور، یک نگرش جدیدی در صنایع ایجاد کرد که در کنار این قانون، تقویت تولیدات سبز را با کمترین آسیب بر محیط زیست داشته و همچنین بتوانند برق خودشان را از طریق منابع تجدیدپذیر و سبز تأمین کنند.

شاهی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر آیا صنایع فولادی فعال کشور از نیروگاه خورشیدی برای تامین برق استفاده می‌کنند یا خیر؟ گفت: استفاده از این فناوری در چند استان ابلاغ شده اما صنایع هنوز در این بخش جدی نیستند. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک با الزامی که از سمت نیرو صورت می‌گیرد، این کار به صورت جدی پیگیری شود.

این فعال بخش صنعت برق درباره موانع اصلی استقبال صنایع از این فناوری به آهن‌نیوز گفت: مهم‌ترین عامل عدم ترغیب صنایع به این فناوری، مسائل مالی است، چراکه قیمت‌های تضمینی برق نیروگاه از سمت وزارت نیرو بر اساس قوانینی که از سال ۹۶ و قبل‌تر که برجام مطرح نبود برای خارجی‌ها و سرمایه‌گذار داخلی جذابیت زیادی داشت اما در حال حاضر قیمت خرید تضمینی با توجه به ضریب تعدیلی که هر سال متأثر از نوسانات ارز و تورم حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد اضافه می‌شود، از جمله موانعی هستند که سرمایه‌گذار را بی‌‍انگیزه و بی‌رغبت می‌کند. 

شاهی ضمن اشاره به اینکه با توجه به افت تولید صنایع در اثر محدودیت برق، زمان استفاده از این فناروی در ایران فرارسیده به مشکلات موجود پرداخت و گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت صنایع که در تابستان‌ها برق و زمستان‌ها گاز ندارند، باید دنبال یک پلن جایگزین برای تقویت نیروگاه‌ها وجود داشته باشد.

به گفته این فعال صنعت برق تا زمانی که قیمت برق واقعی نباشد، یعنی مصرف کننده قیمت برق را به شکل واقعی نداشته باشد، پیشرفت نیرگاه‌ها مخصوصا تجدیدپذیر، کمی کندتر خواهد بود.

وی به عنوان راهکار حل این معضل در کشور اظهار داشت: یکی از راهکارها این است که قیمت برق واقعی‌تر باشد و از طرف دیگر با توجه به نوپا بودن نیروگاه تجدیدپذیر دولت تا جایی که می‌تواند حمایت کند.

شاهی در رابطه با رقم قیمت واقعی برق کشور بیان کرد: آماری که بر اساس تولیدات نیروگاه حرارتی ارائه می‌شود، اعداد مختلفی وجود دارد. در حال حاضر قیمت واقعی هر کیلو وات ساعت برق، اگر عواملی مانند مالیات کربن و غیره را دخیل کنیم، حدود ۲۷۰۰ تومان است اما با یارانه‌ای که دولت به بخش خانگی و حتی به صنایع و کشاورزی می‌دهد، قیمت آن حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ تومان است. در واقع قیمت واقعی برق، ۲۵ برابر بیشتر از آن چیزی است که دولت به مردم ارائه می‌دهد و تا زمانی که واقعی نشود، صنعت خورشیدی و بادی و صنعت انرژی تجدیدپذیر، جذابیتی برای سرمایه‌گذار نخواهد داشت.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ف

کد خبر 4806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =