کد خبر 4840
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱

عرضه‏‏‌اولیه ۱۲هزار میلیاردی بازار سرمایه

عرضه‏‏‌اولیه ۱۲هزار میلیاردی بازار سرمایه

قرار است امروز یکشنبه تعداد ۳میلیارد و ۹۶۰میلیون سهم معادل ۱۲درصد سهام شرکت گروه مالی شهر به‌عنوان ششصد و چهارمین شرکت پذیرفته‌شده در بخش «سرمایه‌گذاری‌ها» و گروه «سایر واسطه‌گری مالی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تحت نماد «شهر» به عموم مردم عرضه شود.

به گزارش آهن نیوز؛ سهامدار عمده گروه مالی شهر، بانک‌شهر با بیش از ۹۹ درصد سهام است که تحت‌تاثیر خبر عرضه‌اولیه زیرمجموعه بزرگ خود در روزهای اخیر با استقبال خوب سهامداران روبه‌رو شد.

عرضه‌اولیه مذکور به شیوه ثبت‌سفارش برای کشف قیمت عرضه می‌شود و سقف قیمت عرضه ۱۸۴تومان در نظر گرفته شده است.

با توجه به حداکثر سهمیه مصوب برای هر کد که به میزان ۸ هزار سهم است، اگر مبنا را بر عرضه در سقف قیمت یعنی ۱۸۴ تومان درنظر بگیریم، حداکثر نقدینگی موردنیاز برای هر کد یک‌میلیون و ۴۷۲هزار تومان است.

در این گزارش، پرتفوی بورسی و غیربورسی گروه مالی شهر معرفی، زیرمجموعه‌های این نهاد مالی ارزش‌گذاری و در آخر ارزش ذاتی هر سهم شرکت برآورد شده است. 

براساس برآورد انجام‌شده خالص ارزش روز دارایی‌های «شهر» ۱۲هزار و ۳۲۴میلیارد تومان برآورد شده که براساس آن ارزش هر سهم این شرکت ۳۷۳تومان ارزش‌گذاری می‌شود و با توجه به قیمت ۱۸۴تومانی، درحال حاضر قیمت عرضه تا ارزش ذاتی ۱۰۲درصد پتانسیل رشد قیمت دارد.

فروش سرمایه‌گذاری به سود سهام موضوع مثبتی است؛ چرا که اطمینان از تداوم سودآوری در «شهر» را افزایش می‌دهد.

بررسی روند سودآوری «شهر» نشان می‌دهد که سود آن از ۳۱میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به بیش از یک‌هزار و ۱۲۴میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که نشان‌دهنده رشد ۱۱۸درصدی سود این نهاد مالی است.

در این بین، حجم ریالی سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی «شهر» با افزایش ۷هزار و ۱۹۰درصدی همراه بوده و از ۶۳میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان در سال ۹۵ به ۴هزار و ۱۶۵میلیارد تومان در ۱۲ماه ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

براساس صحبت مدیرعامل گروه مالی شهر، اولین صندوق املاک و مستغلات این نهاد مالی با نام نقش جهان، قرار است ماه آینده راه‌اندازی شود.

همین‌طور در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت در مجمع طی سه‌سال اخیر سالانه ۶۰درصد سود در میان سهامداران تقسیم شده است.

سهم ۵۰درصدی گروه واسطه‌گری مالی

بررسی صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری گروه مالی شهر نشان می‌دهد که عمده‌ سرمایه‌گذاری‌های آن در گروه «سایر واسطه‌گری‌های مالی» صورت گرفته که بیش از ۵۰درصد پرتفوی این گروه مالی را تشکیل داده است.

دومین گروه بزرگ موجود در پرتفوی نماد شهر «سایر فعالیت‌های خدماتی» است که بیش از ۱۷درصد سرمایه‌گذاری‌های مجموعه مالی شهر را به خود اختصاص داده است.

سومین سرمایه‌گذاری عظیم این گروه مالی در صنعت «محصولات شیمیایی» است که پس از این دو گروه سهم سایر صنایع به کمتر از ۱۰درصد می‌رسد.

نقش پررنگ «خدیزل» در پرتفوی «شهر»

ارزش روز پرتفوی بورسی گروه مالی شهر (در تاریخ ۲۰خردادماه سال ۱۴۰۲)، یک‌هزار و ۴۶۲میلیارد تومان است که بیشترین سهم پرتفوی بورسی این شرکت را نماد «خدیزل» که بیش از ۱۴درصد ارزش کل پرتفوی بورسی را شامل می‌شود، تشکیل می‌دهد.

دومین شرکت بزرگ بورسی که در میان سرمایه‌گذاری‌های «شهر» به چشم می‌خورد، شرکت ملی مس با نماد «فملی» است که حدود ۱۰درصد ارزش پرتفوی بورسی را تشکیل می‌دهد.

نقدی آزاد سهامداران و شرکت، روش P/ E و خالص ارزش روز دارایی‌ها به میزان ۲۱۳ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده که با توجه به مالکیت ۲۰ درصدی شهر آتیه در این کارگزاری سهم سرمایه‌گذاری شهر آتیه از ارزش کارگزاری شهر ۴۲میلیارد تومان است.

سرمایه‌گذاری دیگر شهر آتیه «لیزینگ شهر» است که بر مبنای روش تنزیل سود تقسیمی (DDM)، ارزش هر سهم آن ۲۶هزار تومان ارزشیابی شده و تعداد سهام آن نیز ۲۰میلیارد است که بر این اساس حقوق صاحبان سهام به ارزش روز ۵۲۰میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

مجموع سرمایه‌گذاری‌های بورسی و غیربورسی شرکت «سرمایه‌گذاری شهر آتیه» ارزش روز برآوردی ۶هزار و ۴۴۹میلیارد و ۷۴۸میلیون تومانی به دست می‌آید که با توجه به بهای تمام‌شده یک‌هزار و ۱۵میلیارد تومانی، ارزش‌افزوده این سرمایه‌گذاری به‌تنهایی برای گروه مالی شهر به میزان ۵هزار و ۴۳۳میلیارد تومان است.

دومین سرمایه‌گذاری غیربورسی ارزشمند گروه مالی شهر، مالکیت ۳۰درصدی این شرکت در «تامین سرمایه تمدن» است. این سرمایه‌گذاری ارزشمند با سه‌روش مرسوم ارزش‌گذاری یعنی روش‌های جریان نقد آزاد سهامداران، نسبت قیمت به سود P/ E و قیمت به ارزش دفتری P/ BV ارزش‌گذاری شده است.

بر اساس روش اول یعنی FCFE و ضریب اتکای ۵۰درصد ارزش کل سهام به‌میزان ۱۳هزار میلیارد تومان به‌دست آمده است.

بر اساس دومین روش یعنی نسبت قیمت به سود (P/ E) ارزش کل ۹هزار و ۳۰۰میلیارد تومان تخمین زده شده است. براساس آخرین روش (P/ BV) ارزش کل ۹هزار و ۹۹۸میلیارد تومان برآورد شده است.

میانگین این سه‌روش ارزش جمع‌بندی کل تامین سرمایه را ۱۱هزار و ۳۶۶میلیارد تومان به‌دست می‌آورد که بر این اساس ارزش هر سهم این تامین سرمایه ۵۶۸تومان خواهد شد.

با توجه به مالکیت ۳۰درصدی تامین سرمایه تمدن ارزش برآوردی آن برای گروه مالی شهر ۳هزار و ۴۰۹میلیارد تومان می‌شود که اگر بهای تمام‌شده ۳هزار و ۱۶۰میلیارد تومانی آن را کم کنیم، ارزش‌افزوده‌ای بالغ بر ۲۴۸میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان برای گروه مالی شهر به دنبال داشته است. 

آخرین سرمایه‌گذاری مهم «شهر» در شرکت «توسعه گردشگری شهرآئین» صورت گرفته که ارزش روز آن براساس روش خالص ارزش روز دارایی‌ها ۵۰میلیارد تومان تخمین زده شده که با توجه به تعداد سهام ۱۰۱عددی NAV هر سهم آن ۴۹۸تومان به‌دست می‌آید.

بر این اساس با توجه به مالکیت ۹۹درصدی گروه مالی شهر در توسعه گردشگری شهرآئین، ارزش برآوردی روز آن ۴۹میلیارد و ۷۵۷میلیون تومان به دست می‌آید که با در نظر گرفتن بهای تمام‌شده ۹میلیارد و ۹۹۰میلیون تومانی آن می‌توان گفت ارزش افزوده‌ای بالغ بر ۳۹میلیارد و ۷۶۷میلیون تومان برای «شهر» به دنبال داشته است. 

سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند گروه مالی شهر در شرکت‌های غیربورسی که عنوان شد، ارزش برآوردی به‌میزان ۱۰هزار و ۳۳۷میلیارد و ۵۲۹میلیون تومان برای گروه مالی شهر ایجاد کرده‌اند. درصورت کسر بهای تمام‌شده ۴هزار و ۶۱۴میلیارد و ۹۵۶میلیون تومانی آن ارزش‌افزوده سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی «شهر» به‌میزان ۵هزار و ۷۲۲میلیارد و ۵۷۳میلیون تومان بوده است.

ارزش ذاتی ۳۷۳تومانی هر سهم «شهر»

پرتفوی گروه مالی شهر معرفی و ارزش‌گذاری شد که البته باید توجه کرد عمده تمرکز این پرتفو بر شرکت‌های غیربورسی بوده است.

ارزش روز دارایی‌های شرکت براساس گزارش ۱۲ماهه منتشرشده توسط «شهر» به میزان ۷هزار و ۳۶۵میلیارد و ۹۲۳میلیون تومان بوده است.

ارزش روز بدهی‌های این گروه مالی نیز به‌میزان ۲هزار و ۲۹۳میلیارد و ۵۶۵میلیون تومان بوده که بر ایناساس حقوق صاحبان سهام شرکت مبلغ ۵هزار و ۷۲میلیارد و ۳۵۷میلیون تومان به‌دست می‌آید.

در این بین ارزش‌افزوده دارایی‌های ثابت مشهود شرکت مبلغ ۶۷میلیارد تومان محاسبه شده است. حال با توجه به ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت که مبلغ یک‌هزار و ۴۶۲میلیارد و ۴۹۱میلیون تومان بوده و ارزش برآوردی سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی گروه مالی شهر که به‌میزان ۵هزار و ۷۲۲میلیارد و ۵۷۳میلیون تومان ارزش‌گذاری شده، خالص ارزش روز دارایی‌های «شهر» به‌میزان ۱۲هزار و ۳۲۴میلیارد و ۴۷۸میلیون تومان به‌دست می‌آید.

حال با توجه به تعداد سهام این شرکت که مجموعا ۳۳میلیارد است NAV هر سهم گروه مالی شهر به‌میزان ۳۷۳تومان ارزش‌گذاری می‌شود. با توجه به بازه قیمتی مجاز برای عرضه این شرکت که از ۱۵۰تومان تا ۱۸۴تومان است، اگر مبنا را سقف قیمت یعنی ۱۸۴تومان در نظر بگیریم، نسبت قیمت به خالص ارزش هر سهم شرکت ۴۹درصد محاسبه می‌شود.

براساس محاسبات مذکور می‌توان اذعان کرد که فاصله قیمت عرضه سهام «شهر» تا ارزش منصفانه آن در حدود ۱۰۲درصد است که نشان می‌دهد قیمت درنظر گرفته‌شده برای عرضه سهام گروه مالی شهر، منصفانه و خوب است که این امر می‌تواند استقبال از عرضه اولیه را افزایش دهد و سود خوبی را نصیب سهامداران کند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 4840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =