کد خبر 4907
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵

سودآوری فولاد مبارکه به نفع سهام عدالت

سودآوری فولاد مبارکه به نفع سهام عدالت

مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه ترکیبی از سرمایه‌گذاران نهادی و حقیقی دارد که در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد سهام شناور آزاد شرکت در بازار سرمایه است.

به گزارش آهن نیوز؛ وی ادامه داد: سهام‌داران عدالت عمدتاً از اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و اگر این سودآوری را به آن‌ها اعطا کنیم، یک منبع خوب مالی برایشان خواهد بود؛ درنتیجه‌بخش عمده سود تقسیم‌شده شرکت به اشخاص حقیقی داده می‌شود.

کویتی توضیح داد: بخش دیگر سود نیز به سهام‌داران نهادی تعلق می‌گیرد. برای مثال ۱۷ درصد از آن به دولت اعطا می‌شود و مقداری نیز به سهام‌داران نیمه‌دولتی برمی‌گردد. درنهایت در سال گذشته که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تقسیم سود انجام گرفت، عمده آن به جیب سهام‌داران حقیقی و سهام‌داران عدالت واریز شد. این تقسیم سود برای فولاد مبارکه چالش بزرگی بود، اما سهام‌داران نیز انتظار دارند و ارزش شرکت نیز به تقسیم سودهایی است که انجام می‌گیرد.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از ابتدای عرضه فولاد مبارکه در بورس اوراق بهادار تاکنون، این شرکت بازدهی بیش از  ۷۶ هزار و ۵۰۰ درصدی داشته که این امر مرهون سودآوری‌ها و توسعه‌های شرکت بوده است. اگر مجموعه فولاد مبارکه قصد داشت بدون این ارزش‌آفرینی‌ها به فعالیت خود ادامه دهد، به غده‌ای در اقتصاد کشور تبدیل می‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر وضعیت فولاد مبارکه به‌گونه‌ای است که به‌عنوان یک صنعت پیشرو مطرح است و عملکرد آن در کشور مثال‌زدنی است.

کویتی با اشاره به نگاه تخریبی به سودآوری شرکت‌های بزرگ کشور که اخیراً به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: انتقادی که اخیراً وارد می‌شود این است که چرا فولاد مبارکه سودآوری دارد. به نظر من این انتقاد درست نیست؛ زیرا انتقاد باید سازنده باشد، نه مخرب. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که هدف بنگاه‌های اقتصادی کسب سود و ایجاد منفعت برای سهام‌داران است، زیرا اگر این موضوع مدنظر نباشد، کل تئوری‌های اقتصادی زیر سؤال می‌رود. وقتی می‌خواهند شرکتی را ایجاد یا صنعتی را تأسیس کنند، از همان ابتدا مطالعات اقتصادی انجام می‌شود که آیا در پی این تأسیس، سودآوری وجود دارد یا خیر.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه توانسته با بهره‌وری مناسب، در این زمینه خوب عمل کند و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی خود، سودآوری خوبی برای سهام‌داران خود داشته باشد. درنتیجه، این انتقاد نا به‌جاست و ازنظر اهالی بازار سرمایه و متخصصان حوزه اقتصاد این انتقاد سازنده نیست.

شرکت‌های بزرگ فولادی در دنیا دو برابر تورم کشور خود سودآوری دارند

کویتی تأکید کرد: حاشیه سود شرکت‌های بزرگ تولیدی فولاد در دنیا حدوداً دو برابر میزان تورم در آن کشور است و با توجه به تورم حدود ۴۰ درصدی در کشور، سودآوری شرکت فولاد مبارکه یک سودآوری کاملاً درست و منطقی است.

عوامل سودآوری فولاد مبارکه

وی درباره عوامل سودآوری فولاد مبارکه تشریح کرد: چندین عامل در فولاد مبارکه منجر به سودآوری شده است. اولین موضوع توسعه‌هایی است که از همان ابتدا در شرکت اجرایی شده است. این شرکت با نگاهی توسعه‌نگرانه، تمام فرایندهای خود، حتی فرایندهای پشتیبانی و تولید خود را همواره با رویکرد افزایش ظرفیت‌ها توسعه داده است. با همین رویکرد میزان تولید افزایش‌یافته و به دنبال آن هزینه‌ها کمتر شده است و درنتیجه سودآوری در مقیاس یادشده حاصل‌شده است.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه ادامه داد: دومین عامل سودآوری فولاد مبارکه این است که این شرکت توانسته از ظرفیت‌های تولیدی خود با حداکثر بهره‌وری استفاده کند. فولاد مبارکه نه‌تنها از ظرفیت‌های اسمی استفاده کرده، بلکه برخی اوقات فراتر از این ظرفیت‌ها به تولید پرداخته و این افزایش بهره‌وری منجر به افزایش سودآوری در این شرکت شده است.

کویتی افزود: عامل دیگری که منجر به افزایش سودآوری در فولاد مبارکه شده بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص در این شرکت است. این امر باعث می‌شود از تکنولوژی و تجهیزاتی که با نگاه توسعه‌نگرانه ایجادشده، با این نیروی بهره‌ور و متخصص، بهتر استفاده شود و درنتیجه شرکت رشد بیشتری داشته باشد. همه این عوامل در کنار هم باعث شده فولاد مبارکه به جایگاه کنونی خود برسد و ان‌شاءالله در آینده نیز با افزایش ظرفیت و بهره‌وری، سودآوری‌های بهتری برای سهام‌داران داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر از منظر بازار سرمایه نیز بررسی کنیم، هنگام سرمایه‌گذاری در یک شرکت، اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است که آن شرکت سودآور است یا خیر. تردیدی نیست که اگر شرکتی سودآور نباشد، اساساً منطق اقتصادی برای سرمایه‌گذاران ندارد. با نظر به فعالیت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که این شرکت همواره پیشرو بازار سرمایه بوده و ازآنجاکه بازار سرمایه دماسنج اقتصاد کشورهاست، فولاد مبارکه در این زمینه نیز توانسته نقش قابل قبولی داشته باشد و در شاخص بورس و رشد بازار سرمایه کمک شایانی در جذب سرمایه‌های سرگردان داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/ 

کد خبر 4907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =