کد خبر 4921
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

مشکل تأمین آب تهران با همت تیم‌های متخصص برطرف شد

مشکل تأمین آب تهران با همت تیم‌های متخصص برطرف شد

توده عظیم صخره، سنگلاخ و مصالح طبیعی که طی روزهای گذشته مسیر رودخانه کرج را مسدود و تأمین آب تهران را با مشکل مواجه کرده بود، به همت تیم‌های متخصص وزارت نیرو برطرف شد.

به گزارش آهن نیوز؛ در روزهای گذشته اخبار قطعی آب در مناطقی از پایتخت خبرساز شد. براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای تهران، در پی بارش‌های سیل‌آسای اخیر توده‌ای از صخره، سنگلاخ و مصالح طبیعی پس از اشباع شدن از آب به‌صورت یکجا دچار لغزش گسترده شد و به سوی مسیر رودخانه کرج حرکت کرد.

این توده که براساس شواهد میدانی بیشتر از ۵۰۰ متر حرکت کرده با مسیر طبیعی رودخانه تداخل پیدا کرد و اجازه جریان از بخشی از آب رودخانه را گرفت. در این شرایط باتلاقی شدن زمین دسترسی ماشین‌آلات به توده عظیم نیز سبب شد تا کار رفع انسداد با یک چالش مهم روبه‌رو شود. 

سخت‌ترین بخش کار برای رفع انسداد رودخانه کرج، مسئله انتقال تجهیزات در یک زمین تمام باتلاقی بود اما تلاش تیم‌های متخصص و اجرای شیوه‌های تحکیم، بستری برای عبور ماشین‌آلات مهیا شد.

براساس آخرین گزارش‌های رسیده از محل سد کرج، با عبور ماشین‌آلات سنگین از ناحیه باتلاقی فرآیند رفع انسداد به سرعت انجام شده و هم‌اکنون جریان آب پایداری معادل چهار و نیم مترمکعب در ثانیه از سوی سد کرج به سمت سامانه‌های آبرسانی شهر تهران در حال انجام است.

در این راستا، سعید نیکی‌سخن، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ارزش کار انجام شده گفت: اقدامی که در بستر سد کرج انجام شد، ترکیبی از هوش و توانمندی ایرانی بود که توانست یک بحران بزرگ را با راهکارهایی ابتکاری پشت‌سر بگذارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نیروهای عملیاتی شبانه‌روز تلاش کردند تا از چالش صخره و باتلاق عبور کنند و جلوی آسیب بزرگ به مردم را بگیرند.

از سوی دیگر در زمان قطعی آب سد کرج، برنامه مدیریت مخزن با جایگزینی منابع از شرق تهران انجام شده تا میزان افت فشار و مدیریت مصرف به حداقل برسد.

در این راستا، بحران عظیمی که می‌توانست آب پایتخت را به مدت ۳ ماه دچار مشکل کند، با تلاش نیروهای جهادی ظرف کمتر از ۳ روز مدیریت شد و تهران یک ابَرچالش بزرگ دیگر را به سلامت از سر گذراند.

گفتنی است ظهر دیروز آبفای تهران طی اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: مشکل افت فشار در محلاتی از شهر که در روزهای اخیر اتفاق افتاده بود، تا ساعاتی دیگر برطرف می‌شود.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

کد خبر 4921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =