کد خبر 502
۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

ناامنی معادن، بلای جان کارگران

ناامنی معادن، بلای جان کارگران

کارشناسان علت پایین بودن تعداد حادثه و تلفات معدن در کشورهای در حال‌ توسعه را برنامه‌ریزی و آموزش ایمنی و بهداشت در معادن می‌دانند و تأکید دارند دلیل اصلی وقوع حوادث بزرگ در معادن نبود برنامه‌های آموزشی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، ایمنی در معادن یکی از مؤلفه‌هایی است که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد، مسائل انسانی و اجتماعی و حتی زیست‌محیطی دارد. امروزه وجود معادن مختلف و حجم بزرگی از فعالیت‌های معدنی در کشور حوادث هنگام کار متعددی را در پی داشته که البته به‌دلیل ضعف سیستم ثبت اطلاعات مربوط به حوادث و نیز گزارش نشدن برخی حوادث آمار ارائه‌شده با آمار واقعی تفاوت دارد.

به‌نظر می‌رسد برای پیشگیری از حوادث هنگام کار در معادن کشور، ارتقای ایمنی فرآیندها و تجهیزات به‌تنهایی موثر نیست، بلکه باید به رفتارهای کارگران معادن نیز توجه جدی داشت.

کارشناسان علت پایین بودن تعداد حادثه و تلفات معدن در کشورهای در حال‌ توسعه را برنامه‌ریزی و آموزش ایمنی و بهداشت در معادن می‌دانند و تأکید دارند دلیل اصلی وقوع حوادث بزرگ در معادن نبود برنامه‌های آموزشی است. به‌علاوه اینکه خطرات در هر معدن، باتوجه به نوع و مکان آن متفاوت است؛ بنابراین آموزش‌های ایمنی و بهداشت در معادن محدود به آموزش‌های کلی و عمومی نیست و کارگران معدن احتیاج به آموزش‌های گسترده و تخصصی در زمینه پیشگیری و نحوه مقابله با حوادث خاص دارند.

چند روز پیش خبری درباره حادثه معدن ارزوئیه کرمان منتشر شد که باز هم ناامنی شغلی کارگران و معدنکاران را گوشزد کرد؛ مشکلی که پیش از این نیز بارها پیش آمده و هنوز وقتی حرف از ایمنی معدن و خطر ریزش به میان می‌آید خاطراتی مانند معدن زمستان‌یورت خودنمایی می‌کند.

طبق آمار منتشره همشهری، بیشترین حوادث معدنی مربوط به معادن کوچک است. با وجود این، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ آمار دقیقی از حوادث رخ داده در معادن منتشر نشده است و اطلاعات جامع، تفکیک شده و بررسی‌های دقیق و ریشه‌ای از ابعاد حوادث معدنی در ایران در دسترس نیست. مرور اخبار اما نشان می‌دهد بیشترین حوادث معدنی ایران در معادن زغال سنگ رخ داده؛ انفجار زمستان یورت گلستان در سال ۹۶، باب نیروز کرمان در سال ۸۸، ریزش معدن منگنز قم، یال شمالی طبس یزد در سال ۹۱، ریزش تونل شماره یک معدن اشکلی هجدک کرمان در سال 89 و همین اواخر معدن ارزوئیه در کرمان فقط بخشی از حوادث تلخ معدنی است که منجر به فوت کارگران شده است. تکرار حوادث موجب شد امسال ۴٠ میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور به ایمنی معادن زغال‌‎سنگ اختصاص یابد. 

حوادث دیگری نیز طی سالیان گذشته در معادن کشور رخ داده و در هر حادثه‌ای خانواده‌هایی داغ دیده‌اند و هزینه‌های روانی و مالی فراوانی به جامعه تحمیل شده است. مسئله مهم این است که چگونه می‌توان از رخداد این حوادث جلوگیری کرد. مطمئناً مواردی زیادی هستند که در این مجال نمی‌گنجد تا در مورد آن‌ها بحث شود اما یکی از عوامل مهم عدم بررسی و تعیین علت‌های ریشه‌ای و درس‌آموزی از حوادث رخ داده است. امیدواریم این حادثه توسط مراجع ذی‌صلاح به صورت اصولی بررسی و علل ریشه‌ای آن مشخص شود. در حادثه اخیر نیز به مدیرکل صمت استان کرمان مأموریت داده شد در اسرع وقت تیم بازرسی تشکیل داده و نسبت به شناسایی و گزارش عوامل این حادثه و جلوگیری از تکرار این حوادث اقدام شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =