کد خبر 5024
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

هفته سرخ بورس تهران

در جریان معاملات هفته گذشته بورس تهران، نماگرهای سهامی با ثبت عملکرد منفی کار خود را به اتمام رساندند. در هفته قبل، شاخص‌کل بورس تهران با افت ۶۵/ ۴‌درصدی همراه شد و حتی با وجود رشد دو روز پایانی هفته نتوانست به سطحی بالاتر از کانال ۲‌ میلیون و ۱۸۲‌ هزار واحدی برسد.

به گزارش آهن نیوز؛ شاخص هموزن نیز در هفته گذشته نزول ۵۴/ ۴‌درصدی داشت و برای چهارمین‌بار در ۶ هفته معاملاتی اخیر با ثبت بازدهی منفی در مقیاس هفتگی کار خود را به اتمام رساند. در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار با افت ۳۵/ ۳‌درصدی مواجه شد تا هر سه نماگر اصلی بازار سهام در هفته‌ای که گذشت، در مدار منفی پرونده معاملاتی خود را ببندند.

 انتظار برای مشخص شدن تکلیف نرخ بهره فدرال‌رزرو بعد از ۱۰ افزایش متوالی و نوسانات اسکناس آمریکایی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی بودند که معاملات هفته گذشته بورس تهران، تحت‌الشعاع این عوامل قرار گرفت.

 ثبات نرخ بهره فدرال‌ رزرو

در هفته گذشته، بازارهای جهانی چشم‌انتظار اعلام نرخ تورم ایالات‌متحده و متعاقبا تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو پیرامون نرخ بهره بودند. تورم آمریکا در پنجمین ماه از سال‌میلادی با کاهش ۹/ ۰‌واحددرصدی از سطح ۹/ ۴‌درصد به محدوده ۴‌درصد عقب‌نشینی کرد تا همچنان شاهد روند نزولی در این متغیر آماری باشیم. همین موضوع باعث شد که اکثر تحلیلگران با امیدواری مصوبات جلسه روز چهارشنبه بانک‌مرکزی ایالات‌متحده را زیرنظر بگیرند.

نرخ تورم مهم‌ترین فاکتوری است که فدرال‌رزرو در ادامه مسیر سیاستگذاری خود برای تعیین نرخ بهره به آن توجه کاملی دارد و تداوم سیاست‌های انقباضی این نهاد تا زمان بازگرداندن تورم ایالات‌متحده به سطح تورم هدف ادامه خواهد داشت.

به هر روی با توجه به نرخ امیدوارکننده‌ای که در تورم ایالات‌متحده ثبت شد، فدرال‌رزرو نرخ بهره را پس از ۱۰افزایش متوالی بدون‌تغییر در ۲۵/ ۵‌درصد باقی گذاشت. به‌نظر می‌رسد که پس از نیل تورم ایالات‌متحده به سمت مرزهای تورم هدف، فدرال‌رزرو از اوایل سال‌۲۰۲۴ کاهش تدریجی نرخ بهره را شروع کند که این موضوع بر تقاضای کالاهای پایه یا همان کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود، زیرا کاهش تدریجی نرخ بهره موجبات تضعیف شاخص دلار را فراهم می‌آورد و بهای کامودیتی‌ها را برای خریداران دیگر ارزهای خارجی ارزان می‌کند.

بورس تهران نیز یک بورس کامودیتی‌محور است و بیش از ۷۰‌ درصد از ارزش بازار سهام کشور را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که کالاهای تولیدی آنها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به بازارهای جهانی گره خورده است، طبیعتا کاهش نرخ بهره و تضعیف شاخص دلار بر روی روند قیمتی کامودیتی‌ها اثرات مثبتی خواهد داشت و بورس کامودیتی‌محور تهران نیز از این محل منتفع خواهد شد.

رفت و برگشت قیمت‌ها در بازار ارز

بازار ارز در هفته گذشته، یکی از متلاطم‌ترین هفته‌های خود در بهار امسال را تجربه کرد. شاخص ارزی تحت‌تاثیر اخبار منتشره از اخبار توافق موقت میان ایران و آمریکا پس از مدت‌ها، پناهگاه ۵۰‌هزارتومان را از دست داد و فشار اخبار مثبت سیاسی بهای اسکناس آمریکایی را به ارقام کمتر از ۵۰‌هزارتومان هدایت کرد، تاجایی‌که دلار در مقاطعی از معاملات هفته گذشته گریزی به کانال ۴۶‌هزارتومان نیز داشت، اما دلار در ادامه هفته بخش‌اعظم این مسیر را به سمت بالا بازگشت، اما چه شد که دلار پس از مدت‌ها کانال ۵۰‌هزارتومان را از دست داد و چه عواملی باعث شد که نرخ شاخص ارزی مجددا به حوالی ۵۰‌هزارتومان بازگردد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که معاملات در بازار ارز به مانند سایر بازارها بر پایه انتظارات نسبت به آینده و پیش‌بینی از وضعیت آتی تحولات کلان کشور انجام می‌شود.

در هفته گذشته مجموعه اخباری که در حوزه سیاست خارجی کشور مخابره شد، ابتدا موجبات عقب‌نشینی شاخص ارزی را فراهم کرد، اما عدم‌برآورده‌شدن سرخط خبرها در واقعیت سبب شد تا مجددا دلار با قدرت هرچه بیشتر سطوح از دست‌رفته را مجددا پس‌بگیرد.

اخبار مخابره‌شده از توافق موقت و کوتاه‌مدت ایران و آمریکا و موافقت ایالات‌متحده با آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و همچنین بیانات‌رهبری درباره مقبولیت توافق به شرط آسیب‌ندیدن زیرساخت‌های هسته‌ای کشور از جمله مواردی بود که قیمت دلار را تحت‌فشار قرار داد و نرخ شاخص ارزی را به کانال‌های پایین‌تر از ۵۰‌هزارتومان هدایت کرد، اما به‌نظر می‌رسیدکه معامله‌گران ارزی در مواجهه با این خبر به‌نوعی دچار بیش‌واکنشی شده‌اند و ضدونقیض‌بودن این اخبار و تکذیب برخی اخبار منتشره از سوی طرفین سبب شد تا مجددا تغییر انتظارات، نرخ ارز را به سطوح بالاتری هدایت کند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =