کد خبر 5035
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

برنامه‌ریزی برای افزایش تجارت ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار/ اسناد توسعه تجارت بین دو کشور امضا شد

برنامه‌ریزی برای افزایش تجارت ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار/ اسناد توسعه تجارت بین دو کشور امضا شد

برنامه‌ریزی برای افزایش تجارت ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار از موضوعات مهم مطرح شده در نشست وزرای صنعت، معدن و تجارت ایران و سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان بود.

به گزارش آهن نیوز؛ نشست مشترک بین «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان و تیم همراه، امروز (شنبه) در محل وزارت صمت برگزار و طرفین درباره افزایش تبادلات تجاری و امضای توافق‌نامه‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط با توسعه همکاری‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

امضای اسناد توسعه تجارت بین دو کشور ایران و ازبکستان در حضور رئیس‌جمهور دو کشور

«عباس علی‌آبادی» وزیرصمت در پایان این نشست، در جمع خبرنگاران با ابراز امیدواری از اینکه نتایج این سفر برای هر دو کشور موفقیت‌آمیز باشد، در خصوص نتایج اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان گفت: مدت‌ها بود که در خصوص اسناد زیرساختی برای توسعه تجارت بین دو کشور ایران و ازبکستان صحبت می‌شد اما مسائل مربوط به آن متوقف بود که با همکاری‌ها و فعالیت‌های خوب طرفین، اسناد تقریباً آماده و امیدوار هستیم فردا (یکشنبه) در حضور رئیس‌جمهور دو کشور امضاء شود.

وی با تاکید بر اینکه یک پیوست اقلام نیز وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آینده این پیوست آماده تا این سند کامل شود، که این امر می‌تواند مبنایی برای توسعه تجارت دو کشور باشد.

وزیر صمت با اشاره به زمینه مهم و جدید برای همکاری میان طرفین در حوزه برق و انرژی که مورد موافقت مقامات ازبکستانی قرار گرفت، تاکید کرد: هیات ازبکستانی قرار است در این سفر بازدیدی از صنایع ایران انجام دهند که مطمئنا پتانسیل‌های بسیار خوبی برای همکاری در این بخش وجود دارد و امیدواریم این پتانسیل‌ها فعال شود.

فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه تجارت بین کشور

وی فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه تجارت بین کشور برای رسیدن به تراز تجاری مطلوب را یک موضوع ضروری برشمرد و افزود: یکی از این زیرساخت‌ها، در زمینه لجستیکی است که در اسناد و مذاکرات وجود داشت.

علی‌آبادی اضافه کرد: در زمینه مالی نیز باید تاکید بیشتری صورت گیرد تا قواعد زیرساختی مشخص و مناسبی برای ایجاد تسهیلات لازم برای تجار و بازرگانان در این خصوص و همچنین گمرک فراهم شود. در این راستا مقرر شد نمایندگانی میان دو کشور مشخص ‌شوند تا برای تسریع در ایجاد این زیرساخت‌ها، جلسات مشترکی برگزار کنند.

توسعه تجارت میان دو کشور، نیازمند طراحی پلتفرمی ویژه

وزیر صمت، همچنین با بیان اینکه تبادلات تجاری و توسعه تجارت، نیاز به پلتفورم دارد که نظام مالی و پولی از جمله اساسی‌ترین ارکان این پلتفرم است، یادآورشد: با توجه به شرایط خاص هر دو کشور، نیاز به طراحی پلتفرمی ویژه وجود دارد که امیدوارم در این سفرها و نشست‌های مرتبط، بتوانیم زمینه‌های اصلی را برای ایجاد این پلتفرم ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: با تجربیاتی که طی سالیان اخیر در این حوزه بدست آوریم، در نشست‌هایی که با نمایندگان بانک مرکزی برگزار می‌کنیم، این مسائل را مطرح می‌کنند که امیدواریم به نتایج مدنظر طرفین دست پیدا کنیم.

ایجاد زمینه‌های همکاری‌های متعدد میان دو کشور

علی‌آبادی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ایران دارای پتانسیل‌ و ظرفیت‌های خوبی در حوزه برق و انرژی دارد که در برنامه‌های بازدید هیات ازبکستانی هم قرار دارد، تاکید کرد: در این سفر می‌توانیم فضای تازه‌ای را برای توسعه همکاری‌ها در این حوزه‌ها بدست آورده و زمینه‌های همکاری‌های متعدد را ایجاد کنید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ازبکستان هم فرصت‌ها و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد که هنوز شناسایی نشده، تاکید کرد: وظیفه‌مان است که مزیت‌های مشترک میان طرفین را شناسایی و به‌همدیگر متصل کرده تا دو کشور از منافع این مزیت‌ها بهره‌مند شوند.

وزیر صمت با اشاره به اینکه گمرک هم از جمله موارد مرتبط با پلتفرم است، بحث‌های گمرکی را از جمله قواعد اصلی زیر ساخت‌های توسعه تجارت میان دو کشور، برشمرد.

تهیه نقشه راه برای رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری میان دو کشور

در ادامه «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان در جمع خبرنگاران گفت:‌ در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور که چندی پیش در ازبکستان برگزار شد، توافقات بسیار خوبی بین دو کشور حاصل شد که یکی از مهمترین توافقات، تهیه نقشه راه برای رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری بین دو کشور است.

افزایش قابل توجه حجم تبادلات تجاری بین دو کشور

وی با بیان اینکه این شاخص، شاخصی است که رؤسای جمهور دو کشور در نشست‌ها و دیدارهای مختلف به آن تاکید کردند، افزود: فکر می‌کنیم مکانیزمی در حال طراحی است که بتوانیم طی یکی دو سال آینده حجم تبادلات تجاری بین دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان با بیان اینکه موضوع دوم همکاری‌های میان دو کشور، به موضوع حمل و نقل و ترانزیت بازمی‌گردد، اضافه کرد: سند و نقشه راه همکاری‌هایی طرفین در حوزه حمل و نقل و ترانزیت فردا یکشنبه امضاء می‌شود.

وی اضافه کرد: این سند به ما اجازه می‌دهد که به‌صورت فصلی یا ماهانه، کارگروهی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی برگزار شود؛ کارگروهی که بتواند روند اجرایی‌سازی این موافقت‌نامه را چک و مورد بررسی قرار دهد.

قدرت‌اف همچنین یادآور شد: مساله بعدی، همکاری‌های میان ازبکستان و ایران، در زمینه مسائل صنعتی، شیمی، پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پزشکی است.

تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های‌مان است

وی با بیان اینکه از فناوری‌های پیشرفته ایرانی در این حوزه‌ها اطلاع داریم، خاطرنشان کرد: باعث افتخارمان است که پذیرای شرکت‌های ایرانی باشیم و توافقات بسیاری هم در این موضوعات انجام شده است.

وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان در پایان گفت: در مجموع تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های‌مان است و دولت ازبکستان هر کاری را انجام می‌دهد تا شرایط برای توسعه روابط با ایران مهیا شود.

انتهای پیام/

کد خبر 5035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =