کد خبر 5096
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی کاهش تقاضا فولاد در چین

پیش‌بینی کاهش تقاضا فولاد در چین

کاهش ساختاری در نرخ رشد جمعیت و افت نرخ شهر نشینی تقاضای داخلی چین را در دهه آینده تضعیف خواهد کرد و این به معنی افزایش فشار چین در بازارهای صادراتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، انتشار آمارهای اقتصادی ضعیف چین همچنان ادامه دارد. سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات در بازه ماه ژانویه تا می نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۲ درصد کاهش داشته است. این درحالی است که این رقم برای ماه ژانویه تا آوریل ۶.۲ درصد بود.

پیش‌بینی کاهش تقاضا فولاد در چین

همچنین تقاضای میلگرد در هفته جاری در چین ضعیف پیش‌بینی می‌شود. زیرا برخی کارگران ساختمانی برای برداشت گندم محل کار خود را ترک کرده‌اند. همچنین ممنوعیت کار در استان‌های محل برگزاری امتحان ورودی دبیرستان‌ها باعث تعطیلی ۳ روزه در سایت‌های ساختمانی در نیمه دوم ژوئن خواهد شد. همین تقاضای ضعیف و البته سودآوری تولید باعث افزایش موجودی‌ها و مازاد عرضه شده است. تولید فولاد چین در دهه اول ماه ژوئن نسبت به دهه پایانی ماه می ۶ درصد افزایش یافته است و باعث مازاد عرضه شده است.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

پیش‌بینی کاهش تقاضا فولاد در چین

پیش‌بینی کاهش تقاضا فولاد در چین

در شرق آسیا نیز چشم‌انداز افزایش ظرفیت موجب شده تا نگرانی‌ها در مورد مازاد عرضه تشدید شود. ظرفیت تولید فولاد شرق آسیا با به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها طی چند سال آتی می‌تواند ۲۵ درصد افزایش یابد (ظرفیت تولید در شرق آسیا ۷۲ میلیون تن است). بازارهای شرق آسیا یکی از مقاصد اصلی صادرات فولاد چین هستند. کاهش ساختاری در نرخ رشد جمعیت و افت نرخ شهر نشینی تقاضای داخلی چین را در دهه آینده تضیعف خواهد کرد و این به معنی افزایش فشار چین در بازارهای صادراتی خواهد بود. صادرات محصول نهایی چین در ماه می به ۸.۴ میلیون تن رسید که بالاترین رقم در ۶ سال گذشته است.

اما خبر مثبت هفته قبل کاهش ۰.۱ درصدی نرخ وام دهی یک ساله در چین از ۲.۷۵ درصد به ۲.۶۵ درصد بود. همین موضوع در اواخر هفته گذشته موجب تحرکات مثبت در بازار شد. هرچند این جو مثبت محدود بود.

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم CIS از ابتدای ۲۰۲۲ ارائه شده است. خط چین نشان‌گر فاصله قیمتی بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

پیش‌بینی کاهش تقاضا فولاد در چین

پیش‌بینی کاهش تقاضا فولاد در چین

در بازارهای صادراتی ایران نیز پس از چند هفته سکون در هفته گذشته معامله شمش بیلت در سطح ۴۹۰ دلار انجام شد. به نظر می‌رسد مشتری این محموله باید کشورهای حوزه خلیج فارس باشند زیرا با توجه به هزینه‌های حمل این قیمت‌ها در سایر نقاط جذابیتی ندارد. هزینه حمل در خلیج فارس حدود ۲۰ تا ۲۵ دلار است که قیمت شمش ایران را به ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار بر تن CFR می‌رساند. به واسطه تحریم‌ها محموله‌های ایرانی معمولاً با یک تخفیف ۱۰ دلاری نسبت به محموله‌های سایر مناطق فروخته می‌شوند.

در بازار منطقه تولیدکنندگان فولاد در عربستان سعودی منتظر افزایش تقاضا طی سال‌های آتی به واسطه مگا پروژه‌های تعریف شده در این کشور هستند. در هفته گذشته ۵.۶ میلیارد دلار برای شروع کار به پیمانکاران تخصیص داده شد. پیش‌بینی می‌شود برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ رشد ساخت و ساز در عربستان به طور متوسط سالانه ۳.۶ درصد باشد. البته احتمالاً اثرات افزایش قابل توجه تقاضا زودتر از ۲۰۲۴ نمایان نخواهد شد. ظرفیت تولید سالانه میلگرد در عربستان ۱۳ میلیون تن است که جوابگوی تقاضا نخواهد بود. البته این کشور در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد به سمت خودکفایی و تامین نیاز این پروژه ها حرکت کند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =