کد خبر 5100
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

قبولی چدن‌سازان در فولاد مبارکه

قبولی چدن‌سازان در فولاد مبارکه

امروزه صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی مادر نقش پررنگی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کند و همین باعث شده تا سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای توسعه آن انجام شود.

به گزارش آهن نیوز؛ در ایران نیز رشد تولید فولاد طی چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا افق ۱۴۰۴ برای این صنعت تدوین ‌شده است.

نکته مهم در این میان، لزوم رشد همزمان صنایع بالادستی مانند صنعت لوازم‌یدکی و تولید غلتک است که بی‌توجهی به آن تولید گریدهای فولادی را با چالش مواجه می‌کند.

یکی از الزامات تولید محصولات فولادی، وجود ماشین‌آلات ریخته‌گری است که به‌عنوان قلب واحدهای فولادی، مواد اولیه خوراک نورد گرم را تامین می‌کند. غلتک‌های ریخته‌گری مداوم یکی از مهم‌ترین اجزای این ماشین‌آلات محسوب می‌شوند که کیفیت تختال و درنتیجه ورق یا محصولات نهایی فولادی مستقیما از نوع کارکرد این غلتک‌ها نشات می‌گیرد. به همین دلیل شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه همواره بر کیفیت و صرفه اقتصادی این غلتک‌ها به‌ویژه غلتک‌های پشتیبان تاکید داشته‌اند.

کیفیت در تولید محصولاتی چون غلتک‌های نورد گرم، صنایع غذایی، پاتیل سرباره، انواع پالت کار، قالب و لوازم جانبی شمش باعث شده تا پای این شرکت به مهد تولید فولاد جهان، کشورهای اروپایی و آسیای شرقی، باز و موازی با آن نیاز فولادسازان داخلی نیز به‌صورت کامل برطرف شود.

موفقیت گروه صنعتی چدن‌سازان در تولید محصولات موردنیاز صنعت فولاد همچنین باعث شد مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، از بزرگ‌ترین فولادسازان خاورمیانه و شمال آفریقا، به همراه معاونان خود برای اولین بار از گروه کارخانه‌های صنعتی چدن‌سازان بازدید کند و از نزدیک با روند تولید محصولات این گروه صنعتی آشنا شود.

محمدیاسر طیب‌نیا در حاشیه این بازدید اظهار کرد: مجموعه چدن‌سازان از تامین‌کنندگان اصلی قطعات و تجهیزات مورد مصرف فولاد مبارکه در خطوط نورد است و با توجه به اینکه تولیدات این مجموعه نه‌تنها برای فولاد مبارکه بلکه برای صنعت فولاد نقش راهبردی دارد، برنامه‌ریزی برای بازدید از این مجموعه انجام شد و باید گفت خوشبختانه ما امروز جایگاه خوبی ازنظر ماشین‌آلات و تولیدات صنعتی داریم.

او افزود: کشور ما در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و ارزشمندی انجام داده که درنتیجه آن با پیوستن به جرگه ۱۰ فولادساز برتر دنیا در حوزه تولید فولاد، حرفی برای گفتن داریم. صنعتی شدن صرفا احداث کارخانه و تولید نیست؛ صنعتی شدن در حقیقت نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و زیربناهایی دارد که ازجمله آن می‌توان به لزوم توسعه در حوزه ساخت قطعات و تجهیزات در بالادست اشاره کرد. در کشوری مانند ایران که با مشکل تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، پایداری تولید ایجاب می‌کند که در بالادست، سرمایه‌گذاری‌های لازم ایجاد شود و هم‌راستا با پایین‌دست، تولیدات صنعتی خود را رشد دهیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: گروه صنعتی چدن‌سازان از مجموعه‌های دانشی است که در این حوزه فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده است که اگر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه تولید فولاد به‌ویژه در حوزه تولید ورق‌های فولادی نبود، ما امروز قطعا به سایر کشورها وابسته بودیم و نمی‌توانستیم توفیقاتی را که اکنون در صنایع پایین‌دستی مانند لوازم‌خانگی و خودرو کسب ‌کرده‌ایم، به دست آوریم. به همین نسبت بدون تلاش مجموعه‌های بالادست صنعت فولاد مانند گروه صنعتی چدن‌سازان به‌عنوان یاریگر ما در بومی‌سازی و بی‌نیازی از واردات کالاها و قطعات و تجهیزاتی که پایداری تولید به آنها وابسته است، طبیعتا ما نیز نمی‌توانستیم امروز به رکوردهای تولید خود افتخار کنیم. در ادامه نیز همین‌طور خواهد بود. لازمه تحقق ادعای ما مبنی برافزایش تولید، افزایش بهره‌برداری و تولید محصولات جدید باارزش افزوده بالاتر، توسعه در زمینه تولید قطعات و تجهیزات ازجمله غلتک‌های فولادی است. طیب‌نیا تصریح کرد: فعالیت ارزشمند مجموعه‌هایی همچون چدن‌سازان که به‌واسطه تعامل دوطرفه با مجموعه‌های تولیدی مانند فولاد مبارکه حاصل‌ شده، باعث شده ما از مرحله نقشه و طرح به تولیدات باکیفیت بالا همراه با پایداری تولید دست‌ یابیم. لازم است در ادامه نیز این اقدامات ادامه یابد تا ضمن افزایش سطح دانش، تولید خود را افزایش دهیم. حضور و بازدید ما از گروه صنعتی چدن‌سازان، نویدبخش این تعامل در آینده و تقویت آن است. فولاد مبارکه آمادگی دارد تعاملات خود را با این شرکت در قالب پروژه‌های تحقیق و توسعه افزایش داده و در حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری مشترکی انجام دهد.

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، نیز با بیان اینکه شرکت چدن‌سازان یکی از تامین‌کنندگان مهم و استراتژیک بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه است، اظهار کرد: پیش از تولید غلتک‌های نورد توسط این شرکت، این غلتک‌ها از خارج وارد می‌شد اما اکنون بخش قابل‌توجهی از نیاز فولاد مبارکه (حدود ۸۰ درصد) در حوزه نورد گرم را تامین می‌کند و قرار است به تولید غلتک‌های جدید موردنیاز در نورد سرد و ریخته‌گری نیز وارد شود.

او افزود: امروز شرکت فولاد مبارکه به دنبال تولید گریدهای فولادی جدید باارزش افزوده بالاتر است که نیاز به غلتک‌های جدید با استحکام بالاتر و مصرف کمتر به ازای تولید هر تن فولاد دارد. شرکت چدن‌سازان این توانمندی را دارد که همگام با فولاد مبارکه در این حوزه تولیدات خود را ارتقا دهد. معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: اگر یک غلتک به‌ویژه غلتک‌های پشتیبان در حین عملیات تولیدی بشکند، خط تولید برای مدت طولانی متوقف می‌شود. با توجه به اینکه در فولاد مبارکه دقایق تولید، میلیون‌ها دلار ارزش دارد و این شکست غلتک می‌تواند برای چند ساعت در خط تولید توقف ایجاد کند، کیفیت این غلتک‌ها بسیار حائز اهمیت است. اگرچه حجم تعاملات مالی فولاد مبارکه با چدن‌سازان اکنون حدود ‌هزار میلیارد تومان در سال است اما ارزش و پایداری تولیدی که محصولات این شرکت به فولاد مبارکه می‌دهد، بسیار ارزشمندتر بوده و مانع از ایجاد عدم‌النفع تولید در این شرکت می‌شود.

سلیمی با بیان اینکه استاندارد شکست غلتک در بنچ‌مارک‌های جهانی صفر (بدون شکست در سال) است، گفت: فولاد مبارکه طی دو سال اخیر موفق شده به این استاندارد دست یابد. بی‌شک در رسیدن به این موفقیت، ارتقای کیفیت محصولات شرکت چدن‌سازان و بهبود استانداردهای کیفی در شرکت فولاد مبارکه نقش داشته است و بنابراین این شرکت فولادی، اکنون همپای بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی در دنیا گام برمی‌دارد. این در حالی است که در سال‌های گذشته، آمار شکست بین ۱۰ تا ۱۵ غلتک پشتیبان را در سال داشتیم که برای خط تولید یک فاجعه به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی و ظرفیت دانشی موجود در شرکت چدن‌سازان، ما باید با افزایش تعاملات و سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. این نوع تعاملات، یک رابطه برد-برد چندطرفه برای کشور، شرکت‌ فولاد مبارکه و چدن‌سازان خواهد بود.

راز موفقیت غلتک‌ساز ایران

داوود صافی، مدیرعامل گروه صنعتی چدن‌سازان، نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت چدن‌سازان با حمایت فولاد مبارکه به این حوزه وارد شده و این شرکت سهم قابل‌توجهی در ایجاد و ارتقای دانش فنی ساخت غلتک در چدن‌سازان داشته است. به‌بیان‌دیگر ارتقای مستمر کیفیت و بازدهی محصولات در چدن‌سازان، مرهون یک همکاری دوجانبه بوده است. بازدید مدیرعامل و معاونان شرکت عظیم فولاد مبارکه هم با هدف آشنایی بیشتر با جدیدترین توسعه‌ها در گروه صنعتی چدن‌سازان به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات یدکی فولاد مبارکه با سهم بیش از ۹۰ درصدی به کمک تولید داخلی و جلوگیری از خروج قابل‌توجهی ارز در شرایط ویژه کنونی، انجام ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه گران‌قیمت‌ترین قطعه یدکی مصرفی در صنعت فولاد، غلتک‌ها هستند، گفت: با ورود چدن‌سازان به این حوزه، نیاز صد درصدی کشور به غلتک‌های نورد تولیدشده به روش ریخته‌گری مرتفع شده است. ارزش برآوردی این غلتک‌ها حدود ۴۰ میلیون یورو در سال است که آمار قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی چدن‌سازان خاطرنشان کرد: غلتک‌های فولادی بر اساس نحوه بهره‌برداری به دو روش ریخته‌گری و فورج تولید می‌شود. امروز مجموعه چدن‌سازان توانایی تولید تمامی گریدهای غلتک به روش ریخته‌گری را دارد و نیاز کامل کشور به این دسته از غلتک‌ها را برطرف کرده است. بخشی از غلتک‌ها اما با توجه به کاربردی که دارند همچنان به روش فورج تولید می‌شود. البته چدن‌سازان طی سالیان گذشته موفق شد تا بخشی از این غلتک‌ها را نیز به روش ریخته‌گری تولید کند که علاوه بر تسهیل تامین غلتک برای مصرف‌کنندگان، ازنظر قیمتی هم به‌شدت صرفه اقتصادی دارد؛ اما بخشی از غلتک‌ها همچنان به روش فورج تولید می‌شود که عمدتا در بخش نورد سرد کاربرد دارد. به‌بیان‌دیگر مجموعه چدن‌سازان اکنون تمامی غلتک‌های مورداستفاده در بخش نورد گرم و بخشی از غلتک‌های مورداستفاده در نورد سرد را به روش ریخته‌گری تولید می‌کند اما درصدد است تا در یک برنامه میان‌مدت، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید غلتک‌های فورج را نیز بررسی کند.

صافی با تاکید بر اهمیت تحقیق و توسعه در روند بهبود مستمر کیفیت افزود: مجموعه چدن‌سازان همواره درصدی از فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص داده که عامل بهبودهای مستمر در کیفیت محصولات محسوب می‌شود. با توجه به ماهیت صنعت، دانش‌بنیان بودن آن و همین‌طور محدود بودن منابع دانش فنی، عمده دانش فنی موردنیاز این صنعت با کمک متخصصان، دانشمندان و مشاوران در بخش تحقیق و توسعه شرکت چدن‌سازان ایجاد شده است. این بهبودها باید پیوسته رخ دهد تا رابطه تعهد دوجانبه مشتری و تولیدکننده حفظ شود. درنتیجه این فرآیند تحقیق و توسعه، تقریبا هر دو سال یک‌بار نسل جدیدی از غلتک‌ها از نظر گرید یا بازدهی کاری توسط مجموعه چدن‌سازان به بازار ارائه ‌شده است.

وی افزود: بسیاری از اتفاقات مثبتی که در کشور رخ می‌دهد حاصل یک کار گروهی است. برای مثال غلتک‌های مورداستفاده برای نورد ریل‌های ملی، توسط مجموعه چدن‌سازان تولید شده است. در تولید گریدهای جدید فولادی همین شرایط حاکم است. وقتی فولادسازان به سمت تولید ورق‌های زنگ‌نزن یا الکترونیکی حرکت می‌کنند، بخشی از پازل دسترسی به این محصولات جدید، غلتک‌هایی هستند که در گروه صنعتی چدن‌سازان تولید می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =