کد خبر 5341
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

در گفت‌وگو با آهن نیوز مطرح شد؛

ورود ایران به ساخت واحد فولادی در ارمنستان/ تیراندازی از باکو به کارخانه یراسخ

ورود ایران به ساخت واحد فولادی در ارمنستان/ تیراندازی از باکو به کارخانه یراسخ

ر روستای کاراگرت (Karakert) ارمنستان کارخانه ایرانی برای تولید فولاد ساخته می‌شود که خود گام مهمی در راستای توسعه همکاری اقتصادی دو کشور، همچنین برای توسعه اشتغال‌زایی و خودکفایی ارمنستان در این زمینه است. برای فاز دوم امکان صادرات محصولات این کارخانه به سایر کشورها نیز در نظر گرفته شده است. این یک نمونه و الگوی خوبی برای همکاری دوجانبه در سایر زمینه‌ها هم است.

ژانا واردانیان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز در مورد ظرفیت معادن کشور ارمنستان اظهار داشت: صنعت معدن یکی از مهمترین شاخه‌های اقتصاد ارمنستان است. خاک ارمنستان سرشار از مواد معدنی فلزی مانند مس، آهن مولیبدن، سرب، روی، طلا، نقره، آلومینیوم و غیره است. در حال حاضر در ارمنستان ۸۷۱ ذخایر معدنی تایید شده که شامل  ۴۳ فلزی، ۷۶۰ غیر فلزی، ۴۴ آب شیرین زیرزمینی و ۲۴ آب معدنی است.

وی ادامه داد: در میان کانی‌های فلزی، ۷ معادن مس-مولیبدن، ۴ مس، ۲۴ معدن طلا وجود دارد. از این لحاظ مورد تعجب نیست که حداقل نیمی از مواد صادراتی از ارمنستان کنسانتره معدنی و فلزات است. ولی بنا به گفته وزیر اقتصاد ارمنستان در کشور ما هیچ معدن آهن وجود ندارد، اما تقاضا برای محصولات فولادی در ارمنستان در حال رشد است، که این امر  مربوط به رشد بی‌سابقه حجم ساخت و ساز در جمهوری ارمنستان است که یکی از اصلی‌ترین مواد لازم برای آن دستیابی به میلگرد با کیفیت و مقرون به صرفه است.

این کارشناس مسائل ارمنستان تصریح کرد: ارمنستان میلگرد را عمدتاً از روسیه، اوکراین و ایران خریداری می کند، مقداری نیز در ارمنستان تولید می‌شود. الان ایروان دنبال توسعه استفاده از مواد ثانویه خود در داخل کشور است و کارخانه یراسخ به همین منظور ساخته می‌شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر در روستای کاراگرت (Karakert) ارمنستان کارخانه ایرانی برای تولید فولاد ساخته می‌شود که خود گام مهمی در راستای توسعه همکاری اقتصادی دو کشور، همچنین برای توسعه اشتغال‌زایی و خودکفایی ارمنستان در این زمینه است.

واردانیان در مورد احدث کارخانه فولادسازی توسط شرکت آمریکایی در ارمنستان اظهار کرد: کارخانه «یراسخ» توسط شرکت ارمنی-آمریکایی در حال ساخت بوده و قرار است در آنجا بازیافت ضایعات فلز سیاه انجام و از آن میلگرد و گلوله آسیاب تهیه شود که کارخانه به اشتغال‌زایی در مناطق مرزی کمک خواهد کرد، چون ارمنستان به توسعه مناطق مرزی اهمیت می‌دهد و اجرای سرمایه گذاری در آنجا را تشویق می‌کند. به عنوان مثال فعالیت اقتصادی در مناطق مرزی از یکسری تعهدات مالیاتی معاف است. به همین علت است که باکو همیشه به سمت این کارخانه تیراندازی و برای ساخت این کارخانه مشکلات ایجاد می‌کند. هدف باکو وادار کردن ارامنه برای ترک خانه‌هایشان است.

وی در مورد روابط اقتصادی ایران و ارمنستان گفت: حجم مبادلات تجاری دوجانبه سالانه در حال افزایش و برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور از مرز ۷۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. نقطه ضعف‌ تجارت ایران و ارمنستان ناترازی زیاد تجاری است. بطوریکه از ۷۰۰ میلیون دلار مذکور تقریبا ۶۰۰ میلیون دلار مختص واردات از ایران تشکیل می‌کند. صادرات ارمنستان به ایران در سال ۲۰۲۲ تنها  ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که حدود ۸۰ درصد صادرات ارمنستان به ایران برق است، کالاهای وارداتی از ایران متنوع تر هستند. گاز طبیعی و مایع، فرآورده‌های نفتی، میله های آهن و فولاد خام نورد گرم در رتبه اول کالاهای وارداتی از ایران به ارمنستان قرار دارند.

واردانیان ادامه داد: لازم به ذکر است که در حال حاضر در روستای کاراگرت (Karakert) ارمنستان کارخانه ایرانی برای تولید فولاد ساخته می‌شود که خود گام مهمی در راستای توسعه همکاری اقتصادی دو کشور، همچنین برای توسعه اشتغال‌زایی و خودکفایی ارمنستان در این زمینه است. برای فاز دوم امکان صادرات محصولات این کارخانه به سایر کشورها نیز در نظر گرفته شده است. این یک نمونه و الگوی خوبی برای همکاری دوجانبه در سایر زمینه‌ها هم است. ایران در صنعت معدن ظرفیت و تجربه بزرگی دارد که می‌تواند به کشور ارمنستان منتقل کند. در این راستا ساخت کارخانه‌های مشترک به نفع دو کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر 5341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =