کد خبر 5406
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفتگو با آهن‌نیوز:

معمای قیمت‌گذاری دستوری دولت در بازار آهن؛ حذف دلار از بازار!

معمای قیمت‌گذاری دستوری دولت در بازار آهن؛ حذف دلار از بازار!

دولت از چند ناحیه با تنظیم بازار و اعمال قیمت گذاری دستوری اجازه افزایش قیمت در بازار را نمی‌دهد و شعار آنها این است که ما می‌خواهیم بازار را از دلار جدا کنیم. تا یک اندازه‌ای هم در شعار خود موفق شدند اما با اقدامات شدید قیمت‌گذاری دستوری این موضوع  شاید مهمترین تمایز رفتار بازار این یک سال اخیر با سال‌های گذشته است.

محمد اصفهانی رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفتگو با خبرنگار آهن‌نیوز درباره وضعیت بازار آهن و فولاد در این روزها گفت: بازار آهن و فولاد در وضعیت رکود قرار دارد. رکود دائمی معنی که تقاضای ما خیلی وقت است که ضعیف شده و ساخت و ساز نداریم. امید مردم به مسکن ملی بود و دلیل آن این است که قدرت خرید مردم کم شده و ساخت و ساز کاهش یافته است و برای همین تقاضای مصرفی واقعی نیست. وقتی جوان این مملکت نتواند ساختمان‌سازی کند در بازار آهن رکود می‌شود. گاهی هم اگر تقاضا ایجاد می‌شود تقاضای کاذب است اما تقاضای واقعی زیاد نیست. فقط کاری که دولت در بحث فولاد انجام داده این است که تقاضای کاذب و سرمایه‌ای را از بین برده است. تولید محصولات فولادی ما خیلی بیشتر از مصرف آن است. اگر تمهیدات دولت در از بین بردن تقاضاهای کاذب در سال‌های گذشته موفق عمل می‌کرد خیلی زودتر به این ثبات می‌رسیدیم یکی از این تمهیدات سامانه‌های مختلف از جمله سامانه جامع تجارت است که به تازگی موفق عمل کرده است.

اصفهانی ادامه داد: مهمترین علت رکود یا ثبات در بازار آهن و فولاد تمهیدات تنظیم بازار دولت است که به سامانه جامع تجارت بر می‌گردد که پیاده‌سازی شده و جلوی خریدهای مازاد را گرفته است. افراد نمی‌توانند از بورس کالا خرید مازاد داشته باشند و باید طبق بخشنامه جدید 80 درصد از کالایی را که قبلاً خریده‌اند را بفروشند. یعنی تا آن را نفروشند دولت اجازه نمی‌دهد از بورس خرید کنند. پس فقط مصرف‌کننده‌های واقعی می‌مانند که از بورس خرید کنند. این بخش مهمی است که  باعث می‌شود تقاضاهای کاذب و سرمایه‌ای در بورس کاهش پیدا کند.

وی افزود: یک بخش هم بحث اعمال سقف مجاز نرخ به صورت دستوری است که به تنظیم بازار برمی‌گردد. به عنوان مثال شمش حق ندارد از این قیمت بالاتر در بورس عرضه شود. یک فرمولی تعریف کردند و در بند آن فرمول هم نیستند. یک سقف مجازی تعیین کردند که دولت و وزارت صمت نمی‌گذارند از آن قیمت بیشتر شود.

رئیس اتحادیه آهن آلات قزوین اضافه کرد: دولت از چند ناحیه با تنظیم بازار و اعمال قیمت گذاری دستوری اجازه افزایش قیمت در بازار را نمی‌دهد و شعار آنها این است که ما می‌خواهیم بازار را از دلار جدا کنیم. تا یک اندازه‌ای هم در شعار خود موفق شدند اما با اقدامات شدید قیمت‌گذاری دستوری این موضوع  شاید مهمترین تمایز رفتار بازار این یک سال اخیر با سال‌های گذشته است. تقاضای مصرفی طی این چهار سال گذشته در بازار افزایش قابل توجهی نداشته واز طرفی هم قدرت خرید مردم هم افزایش نیافته و همین طور ضعیف باقی مانده است.

اصفهانی تأکید کرد: پس آنچه که فرق کرده دولت با تمهیدات تنظیم بازاری از چند سو همانند سامانه جامع تجارت و همچنین با اعمال قیمت‌گذاری دستوری و محدودیت سقف قیمتی در بورس کالا با ممانعت ا زورود تقاضاهای کاذب و سرمایه‌‍ای توانسته قیمت‌ها را ثابت نگه دارد در حالی که میل به کاهش دارد.

وی بیان کرد: اما علت اینکه دولت قیمت‌ها را می ‌خواهد کاهش دهد این است که قیمت صادراتی با نرخ ارزی که مد نظرش است توجیه پیدا کند. وقتی فولادسازهای ما در بازار داخلی گرانتر بفروشند دیگر میلی به صادرات ندارند. دولت می‌خواهد قیمت داخلی آنقدر پایین بیاید که صادرات برای فولادسازها جذاب شود و ارزآوری برای دولت ایجاد کند.

رئیس اتحادیه آهن آلات قزوین عنوان کرد: سیاست‌های کلی دولت طی این چند سال بر این اساس است که صادرات مقرون به صرفه باشد. قبلاً نمی‌دانست چگونه قیمت بازار داخل را پایین بیاورداما الان سامانه جامع تجارت و الزام عرضه ترجیحی را پیاده‌سازی کرده که دست همه تجار را بسته است و ‌نمی‌گذارد قیمت‌های داخلی بالا رود.

انتهای پیام/

کد خبر 5406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =