کد خبر 5446
۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه تصفیه خانه پساب ذوب آهن اصفهان

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه تصفیه خانه پساب ذوب آهن اصفهان

استان اصفهان به دلیل همجواری با کویر یکی از استان‌هایی است که در معرض کمبود آب قرار دارد و با توجه به اینکه آب، یکی از نهاده‌های اصلی تولید فولاد به شمار می‌رود، ذوب آهن اصفهان به منظور جلوگیری از قطعی آب و همچنین کاهش برداشت آب از زاینده رود، همواره تلاش نموده از طریق بازیافت پساب شهری نیاز آبی خود را برطرف نماید.

به گزارش آهن نیوز؛ در این راستا پروژه تصفیه خانه، کارخانه توسط شرکت مپنا به روش BOT در حال انجام می‌باشد. در خصوص کم و کیف اجرای این پروژه با علی اکبر رجائی مدیر اجرائی پروژه‌ها در شرکت گفتگویی انجام شده است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

علی اکبر رجائی با اشاره به اینکه تصفیه خانه فاضلاب ذوب آهن اصفهان در قسمت شرقی کارخانه و در مساحت تقریبی ۵ هکتار واقع شده است، گفت: با توجه به مشکلات کمبود آب در استان اصفهان و در راستای کاهش برداشت آب از رودخانه زاینده رود و جلوگیری از خروج پساب‌های صنعتی و بهداشتی به لاگون‌ها و تامین آب صنعتی و دِمین مورد نیاز کارخانه، طرح زیست محیطی انتقال و تصفیه فاضلاب شهرهای فولاد شهر، زرین شهر و اماکن ذوب آهن تحت عنوان فاضلاب بهداشتی به ظرفیت ۵۵۰ متر مکعب در ساعت و پساب صنعتی کارخانه به ظرفیت ۳۰۰ متر مکعب در ساعت به تصفیه خانه این پروژه انجام شده است.

وی تصریح کرد: این تصفیه خانه به دلیل اینکه آب دِمین برای مصارف نیروگاهی و صنعتی از پساب‌های بهداشتی و صنعتی تولید می‌کند و باید دارای ناخالصی بسیار پایین در حد صفر باشد از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز و تجهیزات مدرن انتخاب و طراحی شده است.

رجائی تصریح کرد: ابتدا پساب ورودی به کارخانه در تصفیه خانه‌های مبداء تصفیه اولیه کامل شده و پس از آن توسط پمپخانه‌ای که برای این منظور ساخته شده به کارخانه پمپاژ می‌گردد.

وی گفت: به دلیل اینکه نوع فاضلاب ورودی به تصفیه خانه متفاوت و از نوع بهداشتی و صنعتی است لذا دو نوع روش تصفیه: الف) برای فاضلاب بهداشتی فرآیند MBR ب) برای فاضلاب صنعتی از روش انعقاد لخته سازی و ته نشینی استفاده شده است که در نهایت هر دو پساب با استفاده از روش تصفیه تکمیلی RO تصفیه شده و به سمت ذوب آهن پمپاژ می‌شوند.

مدیر اجرائی پروژه‌ها با اشاره به اینکه قرارداد این پروژه به صورت سرمایه گذاری به روش BOT با گروه مپنا به عنوان سرمایه گذار و شرکت ذوب آهن به عنوان سرمایه پذیر منعقد شده است، خاطر نشان کرد: پیشرفت پروژه تاکنون ۸۰ در صد بوده و اکثر تجهیزات آن نیز خریداری و تحویل داده شده است همچنین بخش سیویل نیز پایان یافته و در حال اجرای نصب تجهیزات و پایپینگ می‌باشد و امید است تا پایان سال جاری راه اندازی گردد و در اوایل سال آینده نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع: مخاطب ۲۴

انتهای پیام/

کد خبر 5446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =