کد خبر 5451
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

عضو سابق انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با آهن‌نیوز:

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بدون رفع تحریم‌ها اثرگذار نیست

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بدون رفع تحریم‌ها اثرگذار نیست

عضو سابق انجمن تولیدکنندگان فولاد با تأکید بر اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بدون رفع تحریم‌ها اثرگذار نیست، افزود: تمام کشورها FATF را امضا کردند. چین در حدود بالغ بر50 تا 70 برابر کشور ما با آمریکا توافق تجاری دارد. به همین میزان هم با اروپا توافق دارد. هیچ وقت نمی‌آید رابطه خود را با این کشورها به خاطر ما برهم بزند. چین به دنبال منافع خود است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، سازمان همکاری شانگهای توسط روسیه و چین با دعوت از چهار کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان و ازبکستان برای جلوگیری از تنش‌های مرزی و جرایم سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم تشکیل شد. روسیه و چین برای تبدیل این اجلاس به یک ناتوی شرقی در برابر توسعه‌طلبی آمریکا تلاش می‌کنند با پیوستن هند و پاکستان که دارای قدرت اتمی‌، تنش‌های مرزی گسترده و سابقه جنگ‌های متعدد بودند به این اجلاس، پیمان شانگهای به سازمان امنیت و همکاری قاره آسیا تبدیل شود زیرا قاره آسیا بر خلاف اروپا دارای نهادها و سازمان‌های امنیتی، اقتصادی و نظامی نیست و سازمان شانگهای می‌تواند این خلأ را پر کند. ایران هم روز گذشته به 9 کشور عضو پیمان شانگهای پیوست. درباره اینکه آیا عضویت ایران در این سازمان تاثیری در اقتصاد کشورها و به ویژه کشور ایران خواهد داشت؛ در این باره با یکی از فعالان عرصه فولاد گفت و گویی داشتیم تا در این زمینه نظر ایشان را جویا شویم. 

محمدرضا شهرستانی عضو سابق انجمن تولیدکنندگان فولاد و فعال صنعت فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز درباره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: این عضویت یک اتفاق خوبی است به شرط اینکه واقعاً جدی باشد و فقط یک نمایش صوری نباشد. تا به حال صحبت و تفاهمی در ظاهر صورت گرفته اما هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

وی افزود: با شرایط فعلی که از سویی موضوع FATF موانعی را برای انتقال پول برای مبادلات با کشورهای دیگر برایمان رقم زده است و از سوی دیگر فشارهای اقتصادی که مساله مهمی است، موضوع عضویت ایران در سازمان شانگهای می‌تواند خبر امیدوارکننده‌ای برای ما باشد. در حال حاضر انتقال پول حدود 15 تا 20 درصد هزینه دارد. ما در مبادلات تجاری این روزهایمان به اصطلاح از دو سر چوب ضربه خورده‌ایم. اول اینکه میزان صادرات به شدت کاهش یافته است و تولید زیاد فایده‌ای ندارد. دیگری این است که از سیستم‌های بانکی معتبر نمی‌توانیم استفاده کنیم و مجبوریم از صرافی استفاده کنیم که احتمال ریسک از بین رفتن پول و دیر رسیدن آن زیاد است و اختلاف آن قیمتی که به دست ما می‌رسد هم نکته‌ی دیگری است. هم ارزانتر باید کالاهای خود را بفروشیم و هم با نرخ بالاتری کالاها را خریداری و پولش را منتقل کنیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوال اینکه آیا عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای با مفاد FATF تناقض دارد، گفت: تمام کشورها FATF را امضا کردند. چین در حدود بالغ بر50 تا 70 برابر کشور ما با آمریکا توافق تجاری دارد. به همین میزان هم با اروپا توافق دارد. هیچ وقت نمی‌آید رابطه خود را با این کشورها به خاطر ما برهم بزند. چین به دنبال منافع خود است.

وی اضافه کرد: اگر این عضویت به عمل برسد اتفاق میمون و پربرکتی است و اگر دلار هم حذف شود و مستقیما با ارزهای دیگر مثل یوهان تبادل ارز انجام دهیم عملی خواهد شد. اما عضویت در سازمان شانگهای با خروج ازFATF و با وجود تحریم‌ها تناقض دارد و نمی‌تواند به توسعه بازارهای صادراتی کمک کند. چرا که ما به بانک های جهانی متصل نیستیم و صادرات ما تحت تاثیر این مسائل است.

شهرستانی بیان کرد: فقط مشکلی که ما داریم این است که چینی‌ها به فکر منافع خود هستند و کاری که بخواهند انجام می‌دهند. به طوریکه معمولاً انتقال پولی انجام نمی‌گیرد بلکه کالایی به جای طلب آن می‌دهند. اما ممکن است همه کالاها از لحاظ کیفیتی برای چینی‌ها مرغوب نباشد. همچنین قیمت‌هایی که ما می‌دهیم ممکن است برای آنها مناسب نباشد. بنابراین ما در وضعیت بد قرار داریم که از بدتر بهتر است. ما اگر زرنگ باشیم آن 20 درصد اختلاف را کاهش می‌دهیم و به 10 درصد می‌رسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر 5451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =