کد خبر 5493
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

مصرف برق فولادی ها افزایش یافت

مصرف برق فولادی ها افزایش یافت

مصرف برق صنایع فولادی در سه ماه ابتدایی سال جاری ۷/۵ درصد، صنعت سیمان ۲/۶‌ درصد و سایر فلزات از جمله مس، آلومینیوم و روی ۲/۷‌ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش آهن نیوز؛ حالا براساس موافقت وزیر نیرو گفته شده که اگر مصرف برق صنایع خارج از دیماند قراردادی آنها باشد، آنها مجاز می‌شوند از مصرف آزادانه برق در نیمه ‌شب بهره‌مند شوند و بدون هیچ جریمه و محدودیتی از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح فعالیت کنند.

آنطور که ادعا می‌شود بعد از ۲۰ خرداد که اجرای طرح مدیریت مصرف صنایع آغاز شد، نسبت به مدت مشابه سال قبل صنعت فولاد ۲۹ درصد انرژی بیشتر تحویل گرفته است. همچنین برق تحویلی به مشترکان صنعتی از ابتدای دوره مدیریت مصرف برق ۱۷درصد افزایش یافته و صنایع فولادی با رشد ۳/۲۴‌ درصدی نسبت به سال گذشته در صدر جدول جای دارند.

در این بین به باور کارشناسان مدل همکاری وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن در سال گذشته تجربه خوبی برای مدیریت محدودیت‌های تامین برق صنعت فولاد بود که لازم است این تجربه مثبت در سال جاری هم تکرار شود تا بتوانیم از محدودیت‌ها به بهینه‌ترین شکل ممکن عبور کنیم.

با اینکه صنعت فولاد جزو صنایع افتخارآفرین و پرتوان کشور است، مظلوم واقع شده و متاسفانه نگاه به این صنعت متمرکز بر چند شرکت بزرگ خاص است و تامین کسری بودجه و سایر هزینه‌ها از طریق این صنعت انجام می‌شود، بنابراین لازم است این دیدگاه اصلاح شود و شرایط بخش خصوصی صنعت فولاد محور تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد تا بتوان به‌طور واقعی و پایدار به اهداف این صنعت دست یافت.

صنایع از ساعت ۲۴ تا ۸ از برق استفاده کنند

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: براساس موافقت وزیر نیرو، اگر مصرف برق صنایع خارج از دیماند قراردادی آنها باشد، مجاز خواهند بود از مصرف آزادانه برق در نیمه ‌شب بهره‌مند شوند و بدون اعمال هیچ جریمه‌ای از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح هیچ محدودیتی ندارند.

مصطفی رجبی‌مشهدی در نشست وزیر نیرو با فعالان صنعت فولاد اظهار داشت: برای سایر ساعت‌ها نیز متناسب با فعالیت صنعت مورد نظر و با هماهنگی وزارت صمت، برنامه مدون وجود دارد تا بتواند زنجیره تولید را به‌طور کامل طی کند.

رجبی‌مشهدی افزود: براساس توافق و برنامه‌ریزی مدونی که با وزارت صمت شده، یک‌سوم از دوره چهار ماه گرم سال را بدون مشکل اساسی پشت سر گذاشتیم و دوسوم باقی‌مانده را نیز با همکاری و رشد تولید این گروه از صنایع سپری خواهیم کرد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه هدف ما از برگزاری این نشست دریافت بازخوردهای انجمن فولاد و رفع مشکلات یا تخطی بوده است، خاطرنشان‌کرد: پس از ۲۰ خرداد که اجرای طرح مدیریت مصرف صنایع آغاز شد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته صنعت فولاد کشور ۲۹ درصد انرژی بیشتر تحویل گرفته که باعث رضایت و رشد تولید شده است.

رجبی‌مشهدی اضافه‌ کرد: بخش عمده و ۹۲ درصد از صنایع بدون هیچ محدودیتی در مصرف برق به تولید مشغول هستند و صنایع متوسط واقع در شهرک‌های صنعتی هم فقط نیم‌روز در هفته مشمول طرح مدیریت مصرف می‌شوند؛ بنابراین در نهایت ۳۰۰ واحد صنعتی بزرگ هستند که مشمول طرح مدیریت مصرف شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات و گشایش این صنعت اقدام‌های اساسی شده است، گفت: یکی از موارد این گشایش‌ها دستور وزیر نیرو بود که در روز گذشته به همه برق‌های منطقه‌ای تکلیف شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: رفع محدودیت ساخت نیروگاه نیز از دیگر مواردی بود که اقدام برای گشایش آنها آغاز شده و امید است که در سال رشد تولید بتوانیم با همکاری همه صنعتگران و ادامه مشارکت خوبی که در طرح مدیریت مصرف برق داشته‌اند، انرژی بیشتری به صنایع تحویل دهیم.

برق تحویلی به مشترکان صنعتی از ابتدای دوره مدیریت مصرف برق ۱۷درصد افزایش یافته در این میان صنایع فولادی با رشد ۳/۲۴‌ درصدی نسبت به سال گذشته در صدر جدول جای گرفتند. یکی از اهداف تامین برق در تابستان با وجود ناترازی تولید و مصرف برق، تامین انرژی بیشتر برای صنایع به منظور تحقق شعار سال‌ است.

میزان مصرف برق از ابتدای سال‌ تاکنون در همه شرکت‌های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/۵‌ درصد رشد داشته است. میزان مصرف برق صنایع فولادی در این مدت ۷/۵ درصد، صنعت سیمان ۲/۶‌ درصد و سایر فلزات از جمله مس، آلومینیوم و روی ۲/۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که بیانگر رشد تولید است.

میزان تولید برق نیروگاه‌های نیز حرارتی در فصل بهار از مرز ۸۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد. این در حالی است که بیش از ۸۱‌درصد ظرفیت نیروگاهی در اختیار شرکت‌های تولید برق حرارتی است. از این میزان تولید بیش از ۵۵‌ درصد مربوط به سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آنها با افزایش ۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از ۴۴ میلیون مگاوات ساعت رسید. سهم هر کدام از بخش‌های گازی و بخار در تولید برق ۱۸میلیون مگاوات ساعت بود.

تولید موتور و توربین‌های برق غیر از موتورهای وسایل نقلیه‌ در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۵/۲۹ درصدی مواجه شد. آمار رشد تولید توربین‌های تولید برق نشان می‌دهد در سه‌ ماه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان رشد تولید ۹/۳۹ درصد بود.

نشست هم‌اندیشی انجمن فولاد با وزیر نیرو

لازم به ذکر است به تازگی در جلسه هم‌اندیشی وزیر نیرو با اعضای انجمن فولاد، توافقات هفتگانه میان این دو نهاد شکل گرفت. در این جلسه موضوعات مهمی از جمله بهره‌گیری از نظرات کارشناسی انجمن فولاد در مدیریت بهتر محدودیت‌های برقی فولادسازان، زمینه‌سازی برای احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید توسط بخش خصوصی فولاد، تسهیلات و تعهدات وزارت نیرو برای نیروگاه‌های خودتامین در صنعت فولاد و همکاری وزارت نیرو برای تولید حداکثری فولادسازان در ساعات غیرپیک مطرح شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره نتایج این نشست هم‌اندیشی گفت: مدیریت بهتر محدودیت‌های برقی توسط وزارت نیرو در تعامل با وزارت صمت و انجمن فولاد باعث شد در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۰، شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولید از دست رفته فولاد به دلیل محدودیت‌های برقی باشیم، حال آنکه اگر چنین تعاملی نبود، صنعت فولاد متحمل خسارات سنگین چند میلیارد دلاری بیش از این می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر 5493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =