کد خبر 55
۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

وضعیت بلاتکلیف کارخانه فولاد ازنا در لرستان/ دردی که ناتمام مانده است

وضعیت بلاتکلیف کارخانه فولاد ازنا در لرستان/ دردی که ناتمام مانده است

معاون اقتصادی استاندار لرستان: شرکت فولاد ازنا با این حجم از سرمایه‌گذاری هیچ دردی از لرستان دوا نکرده است و نمکی بر دردهای این استان شده است که باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای ساخت این کارخانه از سال ۸۵ آغاز و در سال ۹۰ با وجود پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰درصد متوقف و دوباره در مقاطعی فعال شد.

این واحد صنعتی یکی از مهم‌ترین طرح‌های لرستان در حوزه فولاد محسوب می‌شود که قرار است با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰هزار تن ورق در فاز نخست و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

محمدحسین جناب مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری لرستان با بیان اینکه راه‌اندازی شرکت فولاد ازنا یکی از آرزوهای مردم و مسئولان است، بیان کرد: این طرح سال ۱۳۸۰ آغاز شده و با اینکه در سال ۱۴۰۱ هستیم هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه فاز اول این طرح نورد ورق است اما متاسفانه به‌واسطه مشکلات حقوقی و قضایی که برای مالک کارخانه به‌وجود آمده عملاً بلاتکلیف مانده و فعالیت تولیدی آن متوقف شده‌است، افزود: امیدواریم بتوانیم با ورود بانک صنعت و معدن و حمایت‌های استاندار مشکلات حقوقی این واحد را از طریق سرمایه‌گذار و یا مالک جدید برطرف کنیم تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز با بیان اینکه طرف حساب ما در این قضیه مردم‌اند، اظهار داشت: در این مجموعه بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و پس از گذشت ۲۰ سال هنوز نه تنها نتوانسته است به عنوان یک مگاپروژه دردی از این استان را دوا کند بلکه خودش دردی بر دردها شده است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت فولاد ازنا نماد ناسازندگی و نسازندگی در منطقه شده است، افزود: بیشترین سرمایه‌گذاری این طرح مربوط به بانک صنعت و معدن است و انتظار داریم سرمایه‌گذاری آن تعیین تکلیف شود.

ابراهیمی گفت: چندین پروژه در لرستان مثل فولاد ازنا، سامان کاشی بروجرد، عظیم خودرو، صدر فولاد و پارسیلون داریم که در صدر مطالبات مردم لرستانند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم پس از بازدید این مجموعه بررسی درستی انجام شود و بر اساس عدالت و انصاف اگر امکان راه‌اندازی واحد توسط سرمایه‌گذار و کارگزاران فعلی آن به صورت فشرده و سریع وجود دارد کار انجام شود.

معاون اقتصادی استاندار لرستان عنوان کرد: اگر عاقبت این پرونده معلوم نیست که به کجا ختم می‌شود سزاوار نیست این حجم از سرمایه و روح و روان مردم در گرو یک شخص بلوکه شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود واحد حقوقی بانک صنعت، معدن و تجارت فعال‌تر شده و هر کاری هم از نظر مدیریتی در استان بناست انجام شود. ما هم باید در استان لرستان برای حل و فصل موضوع در خدمت باشیم.

ابراهیمی گفت: شرکت فولاد ازنا با این حجم از سرمایه‌گذاری هیچ دردی از لرستان دوا نکرده است و نمکی بر دردهای این استان شده است که باید تعیین تکلیف شود.

وی گفت: کارخانه فولاد ازنا و وقتی راه‌اندازی شود حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش لازم دارد بنابراین یک مدیریت، اراده و پشتوانه مالی محکم‌تری و قوی‌تری نیاز دارد.

علی خرسندیان مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت کشور نیز در این بازدید اظهار داشت: از هر زاویه‌ای که به موضوع نگاه کنیم توقف این مجموعه به منفعت نیست.

وی افزود: اگر از نگاه اشتغال به این مجموعه نگاه کنیم هنوز اشتغالی شکل نگرفته، از نگاه سرمایه و سرمایه‌گذاری متجاوز از ۲۵۰ میلیون یورو از بانک صنعت و معدن در این مجموعه بلوکه شده است.

مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت کشور عنوان کرد: اگر منابع بانک در جایی بلوکه شود این منابع نمی‌تواند بازگشت داده شود تا در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری انجام و در چرخه تولید و سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

پایان پیام/

کد خبر 55

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =