کد خبر 5513
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت جهانی فولاد در مدار کاهش/ آینده بازار در گرو سیاست‌های پکن

قیمت جهانی فولاد در مدار کاهش/ آینده بازار در گرو سیاست‌های پکن

هرچند، قیمت فولاد همچنان در حال کاهش بوده، اما همچنان بالاتر از میانگین بلندمدت خود است. با این وجود، بسیاری از تحلیلگران انتظار کاهش بیشتر در ماه‌های آینده را دارند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ قیمت فلزات طی دو هفته گذشته حرکت کوتاه مدت نزولی را تجربه کرده است. به عنوان مثال، فولاد نورد گرم روند نزولی داشته و فشار برای کاهش قیمت نیکل افزایش یافته است. اکنون این پرسش مطرح است که باوجود کاهش قیمت در کوتاه مدت، آیا در بلندمدت نیز ادامه خواهد داشت؟

نیکل در بازار نزولی

قیمت نیکل در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که این بخش بی‌ثبات باقی خواهد ماند. بر اساس آمار بورس کالای لندن، بازیگران اصلی همچنان بازار نیکل را رها کرده‌اند، روندی که بسیاری از معامله‌گران انتظار تداوم آن را دارند. چون افراد بیشتری مستقیما در مورد قیمت نیکل مذاکره می‌کنند، بازار شاهد افزایش نوسانات قیمتی مانند سایر  فلزات خواهد بود.

به طور کلی، قیمت نیکل در طول سال ۲۰۲۳ به دلیل عواملی مانند نگرانی از بحران مالی بالقوه غیرقابل پیش‌بینی باقی مانده است. در واقع، روند اخیر قیمت نیکل سطوح حمایت کوتاه مدت را رد کرده که نشان دهنده ادامه روند نزولی بلندمدت احتمالی است.

کاهش قیمت فولاد

قیمت فولاد نورد گرم اخیراً به سطح ماه مارس کاهش یافته است. البته قیمت‌ فولاد نورد سرد و گالوانیزه گرم در ماه‌های گذشته کاهش بیشتری را تجربه کرده است. در مجموع، قیمت فولاد نورد گرم نسبت به اوج خود در ۱۴ آوریل، ۱۳ درصد کاهش یافته است. با این وجود، بسیاری از سازندگان فلز انتظار تداوم این روند را دارند.

تقاضای فولاد در چین در ماه آوریل به ۳.۴ درصد کاهش یافت، در حالیکه در ماه مارس افزایش ۸.۷ درصد داشت. این حرکت باعث شد که معاملات آتی میلگرد فولادی از اواخر مارس تقریباً ۱۷ درصد کاهش یابد. به دلیل اینکه چین از نظر تولید وارد ماه‌های تابستانی خود می‌شود که میزان تولید کاهش می‌یابد، هر گونه بهبودی بالقوه هنوز تاثیری بر قیمت فلزات نگذاشته است.

البته نگرانی از عرضه فولاد تا حد زیادی از بین رفته و بهبود تقریباً فوری در سنگ معدن، قراضه و صادرات نیمه تمام روسیه به معنای نبود اختلال تاثیرگذار در تولید فولاد اروپا یا آمریکای شمالی است. هرچند، قیمت فولاد همچنان در حال کاهش بوده، اما همچنان بالاتر از میانگین بلندمدت خود است. با این وجود، بسیاری از تحلیلگران انتظار کاهش بیشتر در ماه‌های آینده را دارند.

در مجموع، قیمت فلزات پایه به دلیل عدم اطمینان در مورد اقدامات محرک در خارج از چین همچنان متفاوت است. به نظر می‌رسد پس از اینکه سیاست‌گذاران برای حمایت از بهبود اقتصاد در نیمه اول سال به اندازه کافی عمل نکردند، بازار نسبت به بهبود چین تردید دارد.

سیاست گذاران چینی اکنون تمایل خود را برای حمایت بیشتر از اقتصاد نشان می‌دهند. با مجموعه‌ای از سیاست‌ها مانند معافیت‌های مالیاتی و افزایش اعطای وام برای مشاغل کوچک، برنامه‌ریزان دولتی چین در حال مذاکره برای حل مشکلی هستند که بسیاری از مصرف کنندگان و سرمایه گذاران آن را احساس می‌کنند. اگر بهبود اقتصادی چین در نیمه دوم سال تقویت شود، منطقاً باید از قیمت فلزات اساسی نیز حمایت شود.

انتهای پیام/

کد خبر 5513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =