کد خبر 5549
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳

فعال صنعت فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز:

دولت باید برای بهینه‌سازی مصرف گاز سرمایه‌گذاری کند

دولت باید برای بهینه‌سازی مصرف گاز سرمایه‌گذاری کند

برق صنایع فولادی باید یا صفر و یا ۱۰۰ درصد باشد. اگر بخواهیم ۳۰ درصد کاهش دهیم باز هم  باید برق قطع شود. یعنی باید دستگاه‌ها را خاموش کرد. در این صورت تولید محصولات فولادی کاهش پیدا می‌کند و زیان جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ اصغر سلیمان سالم فعال صنعت فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز درباره کمبود گاز در کشور و مشکل آن برای صنعت فولاد اظهار داشت:  ما در صنایع نوردی زیاد با مشکل کمبود گاز مواجه نیستیم. صنایعی که بیشتر از ذوب مواد و دستگاه استفاده می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند. صنایعی که آهن‌اسفنجی و گندله تولید می‌کنند با چالش جدی انرژی روبرو هستند.بیشتر صنایع بالا دستی و ابتدای زنجیره از سنگ‌آهن گرفته تا آهن‌اسفنجی و شمش در معرض کمبود گازند. چون نورد در انتهای زنجیره فولاد قرار دارد کمتر گاز مصرف می‌کند.

وی افزود: ما باید برای رفع کمبود گاز بهره‌وری را بالا ببریم و مصرف گاز را کاهش دهیم اما برای بهینه‌سازی در مصرف گاز نیاز به سرمایه گذاری است که حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای این کار متصور است. دولت که وظیفه  سرمایه‌گذاری را می‌تواند بر عهده بگیرد و بهینه‌سازی مصرف انرژی را به‌صورت حاکمیتی دنبال کند. شرکت‌های خصوصی قدرت این را ندارند که کوره‌های خود را طبق استانداردهای جهانی تغییر دهند. افتتاح کوره‌های جدید مستلزم سرمایه‌گذاری و پول بیشتر است.

این فعال صنعت فولاد افزود: استفاده از منابع طبیعی دیگر و انرژی خورشیدی و افزایش تولید گاز در کشور نمی‌تواند در تامین گاز مورد نیاز کشور کارساز باشد و به صرفه نیست. بخش خصوصی هر کاری که از دست خود برآمده انجام داده است. وقت آن رسیده که دولت از بخش خصوصی حمایت کند.

سالم با اشاره به اینکه اکثر چالش اصلی ما در صنایع نوردی در تامین برق است، تصریح کرد: باید برق صنایع فولادی صفر و یا ۱۰۰ درصد باشد. اگر بخواهیم ۳۰ درصد کاهش دهیم باز هم  باید برق قطع شود. یعنی باید دستگاه‌ها را خاموش کرد. در این صورت تولید محصولات فولادی کاهش پیدا می‌کند و مشتری ناراضی می‌شود چون بیشتر تعهداتی که داریم برای ۱ ماه پیش است و سفارشی که می‌گیریم باید جوابگو باشد. روزی که شرکت را به دلیل قطعی برق  تعطیل می‌کنیم زیان جبران‌ناپذیری را پرداخت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 5549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =