کد خبر 5561
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶

چالش های حوزه معادن غنی تربت حیدریه از زبان رییس صمت

چالش های حوزه معادن غنی تربت حیدریه از زبان رییس صمت

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه گفت: باوجود عیار بالا و غنای معدنی این شهرستان به دلایل مختلف این حوزه همپا با سایر بخش های اقتصادی منطقه رشد نکرده است.

به گزارش آهن نیوز؛ محمد رضا ملکی اظهار کرد: دست کم ۲۴ ماده معدنی در تربت حیدریه توجیه اقتصادی برای استخراج دارد اما چالش ها و موانع پیش روی سرمایه گذران و کارآفرینان باعث کم رونق شدن حوزه معادن در سطح شهرستان شده است.

وی عمده ترین مواد معدنی موجود با عیار بالا در تربت حیدریه را طلا، مس، سنگ آهن، کائولن (خاک نسوز)، مرمریت، کرومیت و آگات یا عقیق عنوان و ابراز کرد: تاکنون برای ۶۲ معدن در سطح شهرستان پروانه بهره برداری صادر شده است اما حدود نیمی از آنها معادل ۳۲ مورد در مرحله استخراج و فعالیت مستمر قرار دارد.

به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه عمده ترین موانع پیش روی کارآفرینان شهرستان برای بهره برداری کامل و صددرصدی از معادن را همکاری نکردن جوامع محلی روستایی، بخشی نگری دستگاههای اجرایی، افزایش هزینه تمام شده استخراج بویژه پس از بی ثباتی های اخیر بازار، ثبات نداشتن قیمت ها و به تبع آن افزایش هزینه تجهیز معادن و بی توجهی بانکها به قوانین حمایت از تولید و سخت گیری بیش از اندازه در پرداخت وام و سود بالای تسهیلات عنوان کرد.

ملکی با ذکر چند مثال افزود: اخیرا یکی از معادن تربت حیدریه به سبب همکاری نکردن روستائیان منطقه برای احداث جاده تعطیل و کارگران زیادی بیکار شدند و در برخی روستاهای شهرستان نیز با طرح دلایلی همچون مزاحمت برای کشت و کار و فعالیت های کشاورزی و دامی اجازه فعالیت معدنی داده نمی شود یا بومیان برای کارآفرینان مزاحمت جدی ایجاد می کنند.

وی گفت: هرچند بانکها به طور کلی همکاری چندانی با حوزه صنعت، معدن و تجارت ندارند و یا اگر دارند سیاستهای ضد تولیدی خود را به بهره برداران تحمیل می کنند اما این چالش در حوزه معادن جدی تر است چراکه زمان بازگشت سرمایه در آن طولانی تر بوده و برای بنگاههای مالی جذابیت چندانی ندارد.

وی افزود: حتی آن دسته از معدن کارانی که موفق به عقد قرارداد و همکاری با بانکها می شوند از سود بالای تسهیلات و طولانی بودن روند اخذ وام و بویژه سخت گیری در اخذ وثیقه گلایه جدی دارند.

رییس اداره صمت تربت حیدریه گفت: در صورت برخورداری معادن از تسهیلات کم بهره با دوره بازپرداخت بلند مدت قطعا شاهد رونق روزافزون این بخش و به تبع آن اشتغال جهشی بویژه در این شهرستان خواهیم بود.

ملکی ادامه داد: قبلا با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه امکان تجهیز کامل یک معدن برای فعالیت استخراجی و حتی فراوری محصول وجود داشت اما اکنون با این پول فقط در حد خرید یک لودر و کامیون ابتکار عمل وجود دارد و طبیعتا در اینچنین شرایطی نمی توان انتظار زیادی داشت.

وی با یادآوری توانمندی بالای تربت حیدریه در بخش های مختلف اقتصادی بویژه کشاورزی، صنعت و تجارت گفت: متاسفانه بخش معدن شهرستان همپا و متناسب با سایر حوزه ها رشد پیدا نکرد از این روی نیازمند حمایت و مساعدت جدی تری است.

رییس اداره صمت تربت حیدریه افزود: اکنون بیشتر حوزه های اقتصادی با اشباع اشتغال مواجهند اما بخش معدن هنوز ظرفیت زیادی برای مشاغل جدید دارد چراکه به بالندگی و رشد لازم دست نیافته است و این موضوع در تربت حیدریه جای کار و مانور بیشتری دارد.

ملکی، تربت حیدریه را دارای توانمندی بالای معدنی در خراسان رضوی و حتی کشور معرفی و خاطرنشان کرد: خوشبختانه این شهرستان نیروی ماهر کافی برای توسعه جهشی این بخش را دارد اما نیازمند حمایت های سخت و نرم افزاری است.

وی بدون ذکر نام از بخشی نگری برخی دستگاههای اجرایی در همکاری با حوزه صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه گلایه کرد و گفت: برخی دستگاهها فقط مقررات و شیوه نامه های داخلی خودشان برایشان اهمیت دارد در حالیکه موضوع تولید و اشتغال کشور و نفع بردن مردم از معادن برای همه بخش های دولتی و خصوصی ارزش افزوده مادی و معنوی ایجاد می کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 5561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =