کد خبر 5583
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

خراسان رضوی قطب دوم زنجیره فولاد است/ حقوق دولتی معادن به استان بازگشت

خراسان رضوی قطب دوم زنجیره فولاد است/ حقوق دولتی معادن به استان بازگشت

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حقوق دولتی معادن که در دولتهای مختلف از خزانه کشور به استان باز نمی‌گشت،در سال ۱۴۰۱ و پس از سالها در دولت سیزدهم به استان بازگشت و صرف بازسازی و احیا مناطق معدن‌خیز شد.

به گزارش آهن نیوز؛ امیررضا رجبی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن افزود: طبق قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن استان خراسان رضوی که هر ساله به خزانه کشور واریز می شود، به خزانه استان بازگردد و صرف مناطقی شود که در آن معادن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این موضوع سالها در خراسان رضوی مغفول مانده و مبلغ آن به استان باز نمی گشت که با پیگیریهای استانداری و بویژه وزارت صنعت معدن و تجارت در دولت سیزدهم برای اولین بار در سال گذشته از ۷۰۰ میلیارد تومانی که برای بازگشت حقوق دولتی معادن به استانهای کل کشور در نظر گرفته شده بود، ۱۵ درصد در سقف قانون بودجه مجلس شورای اسلامی به میزان ۱۱۵ میلیارد تومان به استان خراسان رضوی تخصیص یافت.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: امسال هم درصد بازگشت حقوق دولتی معادن به خزانه استانها در قانون بودجه آمده است و خراسان رضوی پیگیر برای جذب آن خواهد بود.

وی اظهار داشت: ۵۰ نوع ماده معدنی شناخته شده در خراسان رضوی وجود دارد، از هزار و ۲۶۰ پروانه بهره برداری که تاکنون برای معادن استان صادر شده، ۴۷۷ معدن غیرفعال و ۵۷۸ معدن فعال هستند، ۲۰۵ معدن از معادن غیرفعال استان نیز در مسیر واگذاری از طریق مزایده قرار دارند.

رجبی با بیان اینکه ۳۰ درصد از ذخایر سنگ آهن کشور متعلق به خراسان رضوی است، افزود: ذخایر معدنی مانند فیروزه و سنگ این استان در دنیا کم نظیر است، این استان ۷.۵ درصد از ذخایر معدنی کشور را در اختیار دارد، زنجیره تولید را در فولاد کامل کرده و در حال تکمیل زنجیره های تولید در مس، طلا و کرومیت است.

به گفته وی، امسال حداقل ۳۰ درصد در استخراج از معادن و ۳۰ درصد در اکتشاف هشت نوع ماده معدنی در خراسان رضوی افزایش ایجاد خواهد شد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: این استان قطب دوم زنجیره فولاد، قطب سوم خودروسازی (برخورداری از هشت درصد تولید خودرو و ۱۸ درصد قطعه سازی در کشور)، سومین استان در تولید سیمان و دارای رتبه کشوری در تولید لامپهای ال.ای.دی، شیشه فلوت جزو، ورق از ضایعات کاغذ، ونتیلاتور، سی تی اسکن، چینی، کاشی و سرامیک است.

وی بیان کرد: خراسان رضوی به ۸۶ کشور صادرات کالا دارد، در سه ماهه نخست امسال به رشد ۴۰ درصدی در صادرات کالاهای غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل دست یافت و دامنه محصولات صادراتی آن صنایع غذایی، خشکبار، ماشین آلات، میل گرد، صنایع بهداشتی، مخمرهای زنده، ماشین آلات و خدمات فنی و مهندسی است.

رجبی اضافه کرد: امسال طبق برنامه رشدی که برای واحدهای بزرگ صنعتی در خراسان رضوی تدوین شده است، ۲۵ کالا باید حداقل ۳۰ درصد تا پایان سال رشد تولید داشته باشند، در حالی که پیش‌بینی ما برای رشد تولید کالاها در استان برای بیش از ۱۳۰ کالا است، پارسال نیز ارزش کل تولیدات صنعتی و معدنی استان نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد رشد داشت اما در برخی کالاها مانند تلویزیون رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم.

انتهای پیام/

کد خبر 5583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =