کد خبر 5649
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

سود سالانه شرکت‌های فولادی از سود سپرده‌های بانکی کمتر می‌شود

سود سالانه شرکت‌های فولادی از سود سپرده‌های بانکی کمتر می‌شود

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران چالش‌های صنعت فولاد کار را به جایی رسانده که سود سالانه شرکت‌ها از نرخ سود سپرده‌های بانکی کمتر شده و ادامه این رویه افزون بر گرانی حامل‌های انرژی ارزش افزوده‌ای برای فولادسازان باقی نمی‌گذارد.

به گزارش آهن نیوز؛ سیدرسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره شرایط حاکم بر صنعت فولاد کشور گفت: در حلقه‌های گوناگون زنجیره فولاد رقابت‌هایی میان تولیدکنندگان بر سر سهم سود ایجاد شده و در پی این رقابت‌ها حاشیه‌هایی با این مضمون منتشر شده که فولادی‌ها در مقایسه با دیگر صنایع از سود سرشاری برخوردارند. در حالی که واقعیت این است که اگر در این زنجیره حلقه‌ای سود می‌برده، در ازای آن حلقه‌های دیگر در فشار قرار می‌گرفتند.

وی افزود: در حال حاضر فولاد ایران زیر قیمت‌های جهانی در بازارهای بین‌الملل عرضه می‌شود و این یعنی داریم ارزان‌فروشی می‌کنیم.

خلیفه‌سلطانی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت این تصور را دارد که بر انرژی یارانه پرداخت می‌کند. در حالی که همین واحدهای فولادی در اثر فشار دولتی‌ها مجبور هستند بیش از نیاز نیروی انسانی استخدام کنند، این رویه به این معناست که اگر فولادی‌ها در یک جا سوددهی دارند از جایی دیگر باید این سود را برگردانند؛ به طور مثال در شرکتی مانند فولاد خوزستان که تمام حلقه‌های زنجیره در آن فعال هستند و هزینه‌های استهلاک هم در آن صفر است، سود شرکت سالانه بین ۱۰ تا ۱۳ درصد است؛ این رقم زیر نرخ سود بانکی است یعنی اگر فولاد خوزستان بتواند کارخانه خود را بفروشد و نقدینگی آن را در سیستم بانکی قرار دهد، سود بیشتری عاید آن می‌شود. با ادامه این رویه ارزش افزوده‌ای برای فولادسازان باقی نمی‌ماند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی هزینه حامل‌های انرژی هم برای فولادسازان افزایش می‌یابد. تداوم این روند به معنای به صفر رسیدن رقم سود شرکت‌های فولادی است.

او در نهایت تصریح کرد: مشکل تنها به هزینه‌ها ختم نمی‌شود. در حال حاضر با قطعی حامل‌های انرژی نیز روبه‌رو هستیم. این بالا بردن قیمت‌های انرژی در واقع مالیاتی است که به طور مستقیم از فولادسازان گرفته می‌شود. اگر مزیت گاز و برق ارزان از فولادسازان ایرانی گرفته شود آنها در تنگنای تحریم در رقابت در بازارهای صادراتی با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

منبع: چیلان

انتهای پیام/

کد خبر 5649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =