کد خبر 5651
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

سامانه جامع تجارت بهترین نحوه کنترل بازار است / تأثیر خام‌فروشی بر رکود بازارآهن

سامانه جامع تجارت بهترین نحوه کنترل بازار است / تأثیر خام‌فروشی بر رکود بازارآهن

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان معتقد است خام‌فروشی در بخش میانی زنجیره فولاد ضربات جبران‌ناپذیری به تولیدکنندگان میلگرد خصوصا با شرایط رکود حاکم بر بازار امروز، وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، با وجود تثبیت نسبی دلار در کانال ۴۹ تومان و به تبع ثبات در قیمت آهن و فولاد اما در واقعیت، تشدید افت تقاضای سرمایه‌ای در هفته‌های اخیر، تقاضای آهن مصرفی را نیز به شدت تضعیف کرده است. اوضاع بازار آهن و فولاد و آمار معاملات گویای رکود حاکم بر بازار و کاهش جزئی و فرسایشی قیمت روز آهن است، بازار آهن در خواب نیمروز تابستان به سر می‌برد و با کنترل دستوری قیمت‌ها دچار رکود عمیقی است و خرید و فروش چشمگیری هم مشاهده نمی‌شود.

یعقوب دلال قدیم, فعال صنعت فولاد و از اعضای اصلی انجمن فولاد آذربایجان، در رابطه با این شرایط بازار به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: تحلیل بنده این است تا زمانی که در برجام اتفاق مثبتی رخ ندهد بازار تغییری پیدا نمی‌کند. این شرایط نوسانی و ثبات نسبی را نمی‌توان به عنوان اتفاق پایداری در نظر گرفت چراکه در بازار آزاد واکنش بازار در اصل به نرخ دلار بستگی دارد.

وی در ادامه افزود: شاید در بورس کالا گاهی تفاوتی وجود داشته باشد اما در بازار آزاد نوساناتی که به وجود می‌آید واکنش طبیعی بازار است و به اعتقاد بنده کاهش پیدا نکرده است. به عنوان مثال در حالی که میلگرد با نرخ ۶۰۰ دلار به دست خود ما می‌رسد، اما تاجر عراقی از داخل بازار ما مواد اولیه کارخانجات پایین دستی ما را با قیمت خیلی پایین‌تر خریداری کرده و خود اقدام به تولید میلگرد می‌کند یا در مورد دیگر، فردی در بورس کالا به جای این که از بازار میلگرد خریداری کند، شمش را ارزان‌تر از قیمتی که کارخانه عراق به فروش می‌رساند، خریداری کرده و به عراق صادر کرده است. با وجود چنین شرایطی صنایع پایین دستی ما ضربات جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند.

این فعال صنعت فولاد به راکدی تقاضا در بازار با وجود افت نرخ دلار اشاره کرده و به عنوان راهکار عنوان کرد: کنترل بازار امکان‌پذیر است، به اعتقاد بنده سامانه جامع تجارت بهترین محل کنترل بازار است.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان در ادامه صحبت‌های خود به صدور مصوبات دست و پا گیر خصوصا در بخش عملکرد بورس کالا در شفاف‌سازی بازار انتقاد کرده و بیان داشت: معاون اقتصادی دولت دوازدهم، شیوه نامه‌ای صادر کرده بود که به موجب آن کلیه فولادی‌ها، ملزم بودند همه محصولات تولیدشان را در بورس کالا عرضه کنند، اما عملی کردن آن بخشنامه امکان‌پذیر نبود. چرا که در این صورت کالایی که در بازار آزاد گران‌تر خریداری می‌شود در بورس کالا آن کالا را کارخانجات با قیمت پایین‌تر عرضه کنند تا مردم به سمت بورس کالا سوق پیدا کنند که این شیوه در ادامه فرصت را برای دلالان فراهم کرده و این باعث متضرر شدن تولید کنندگان می‌شود.

دلال قدیم با اشاره به اینکه در آن زمان با پیگیری‌های فعالان صنعتی طی نامه‌ای به جهانگیری مبنی بر این که بورس در حال نابودی است و از روند آن جلوگیری شود گمان بر این شد این مصوبه ملغی شده، اما در مورد مشکلی که در حال حاضر پیش آمده بیان کرد: در حال حاضر، سامانه بازرسی کل کشور با استناد به همین مصوبه ۱۲۰ کارخانه را متخلف معرفی کرده است.

به گفته این فعال صنعتی، در حال حاضر سازمان بازرسی کل کشور، تمام شرکت‌ها و کارخانجات فولادی را به بهانه عدم عرضه تمام محصولات خود در بورس کالا نقره داغ می‌کند در صورتی که اگر طبق آن مصوبه اجرا می‌شد کارخانه‌ها نابود می‌شدند.

دلال قدیم در پایان با اشاره به نامه‌ای که به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده؛ برای حل این مشکل ابراز امیدواری کرد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ 

کد خبر 5651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =